Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TEST: HYUNDAI IONIQ ELECTRIC 38 KW

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 03. desember 2019, klokken 07:21

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

God test fra går :+1:

Kopi:

TEST: HYUNDAI IONIQ ELECTRIC 38 KW

Herlig elbil med lang rekkevidde og en pris på under 300.000 kroner

Større batteri og viktige forbedringer holder Hyundai Ioniq Electric inne i elbil-racet.

Terje Bjørnsen

FAGREDAKTØR, VI MENN BIL OG BÅT

PUBLISERT 02/12 2019 OPPDATERT 02/12 2019

https://www.side3.no/motor/bil/hyundai-ioniq-electric-38-kwh-2020--test--elbil-6855013

EV-FTW

Grei 30 mils bil. Maks en liten lading. Skal du kjøre lengre tar det tid, da den lader for tregt, rett og slett. Det er veldig kjedelig, for det er en flott bil på alle andre områder.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Zimon

Bilen er garantert knapp på mange måter, største problemet er ladehastighet på hurtiladere som kjent og nevnt her og der. Hadde de klart å få den til å lade på ca 50kW jevnt opp til 70-80% så hadde bilen vært så mye bedre for de som ikke bare skal pendle med bilen.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

EV-FTW

Alle disse lader fortere. Men Leaf og eGolf har ikke aktiv kjøring på batteriet, så etter et par hurtigladinger opp til 80 prosent, lader de også tregt.

Nye ID3 derimot vil ikke ha dette problemet.
Ei heller nye Peugeot e208 og e2008.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Zimon

Gamle Ioniq kunne utnytte opp til 70kW, så når kobler til en 50kW lader så dro man stabilt 45-50+/- effektivt ca. Er alltid litt "svinn" og pluss minuser. De andre modellene kjører også bra, men ofte klarer de maks 50kW og ikke 70 som gamle Ioniq.

Derimot nye Ioniq trotler mellom 20 og 35kW hastighet på ladingen, maks 40. Selv om den skulle klare 75kW eller noe slikt. Se graf her - https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/223715447-Charging-with-a-Hyundai-Ioniq
Se også Teslabjørn sin video om ladehastighet på Ioniq 38kWh - https://www.youtube.com/watch?v=GsWq_YrbDhs&t=365s

Håper at Hyundai finner en fiks på 38kWh versjonen slik at ladehastigheten blir mer lik gamle Ioniq, da blir denne bilen en storselger tror jeg.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

stikksaga

Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 03. desember 2019, klokken 19:25
Alle disse lader fortere. Men Leaf og eGolf har ikke aktiv kjøring på batteriet, så etter et par hurtigladinger opp til 80 prosent, lader de også tregt.

Nye ID3 derimot vil ikke ha dette problemet.
Ei heller nye Peugeot e208 og e2008.
I følge ladekurven så lader den 6 min tregere opp til 25kwh i forhold til den gamle Ioniq, så at det har så mye å si vil jeg nok bestride. I tillegg har den mulighet til å lade mer. Samt alle de andre fordelene.

Electric cars in Norway

Det er en kjempebra bil. Har tatt noen videos fra prøvekjøring men ikke fått lagt de ut enda. Et godt kjøp til den prisen  :+1: :+1: og gitt de forutsetningene ifm lading....

EV-FTW

#7
Sitat fra: stikksaga på onsdag 04. desember 2019, klokken 08:21
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 03. desember 2019, klokken 19:25
Alle disse lader fortere. Men Leaf og eGolf har ikke aktiv kjøring på batteriet, så etter et par hurtigladinger opp til 80 prosent, lader de også tregt.

Nye ID3 derimot vil ikke ha dette problemet.
Ei heller nye Peugeot e208 og e2008.
I følge ladekurven så lader den 6 min tregere opp til 25kwh i forhold til den gamle Ioniq, så at det har så mye å si vil jeg nok bestride. I tillegg har den mulighet til å lade mer. Samt alle de andre fordelene.

Når en har kjøpt en bil med større batteri, og brukt 50 000 mer på dette, vil i alle fall jeg kunne utnytte batteriet på langtur. Hva den lader opp til 25 kWt har null å si, da den da ikke utnytter kapasiteten på batteriet, og du kommer ikke lengre på langtur enn den gamle. Derimot lader den uhyre tregt når du skal lade videre.

Den gamle brukte jeg 25 til 30 min på å lade fra 12 prosent til 94 prosent, på ionity ladere. Det gav meg nye 20 mil rekkevidde. På en tur som var 60 mil, lader jeg da 2 ganger av ca 30 min.

Den nye klarer det ikke bedre, faktisk mye dårligere. Hvorfor skal jeg da betale så mye ekstra for å få noe som er dårligere?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

stikksaga

#8
Sitat fra: Øyst1 på onsdag 04. desember 2019, klokken 14:36
Sitat fra: stikksaga på onsdag 04. desember 2019, klokken 08:21
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 03. desember 2019, klokken 19:25
Alle disse lader fortere. Men Leaf og eGolf har ikke aktiv kjøring på batteriet, så etter et par hurtigladinger opp til 80 prosent, lader de også tregt.

Nye ID3 derimot vil ikke ha dette problemet.
Ei heller nye Peugeot e208 og e2008.
I følge ladekurven så lader den 6 min tregere opp til 25kwh i forhold til den gamle Ioniq, så at det har så mye å si vil jeg nok bestride. I tillegg har den mulighet til å lade mer. Samt alle de andre fordelene.

Når en har kjøpt en bil med større batteri, og brukt 50 000 mer på dette, vil i alle fall jeg kunne utnytte batteriet på langtur. Hva den lader opp til 25 kWt har null å si, da den da ikke utnytter kapasiteten på batteriet, og du kommer ikke lengre på langtur enn den gamle. Derimot lader den uhyre tregt når du skal lade videre.

Den gamle brukte jeg 25 til 30 min på å lade fra 12 prosent til 94 prosent, på ionity ladere. Det gav meg nye 20 mil rekkevidde. På en tur som var 6 mil, lader jeg da 2 ganger av ca 30 min.

Den nye klarer det ikke bedre, faktisk mye dårligere. Hvorfor skal jeg da betale så mye ekstra for å få noe som er dårligere?
Jeg trenger ikke å lade dersom jeg skal kjøre 30 mil, så jeg foretrekker det :) Jeg synes det er verdt noen tusen med større batteri samt app-styring, sotede vinduer fra fabrikk osv osv.

Zimon

Det hele dreier seg om hva du skal bruke bilen til. Om man ofte skal ut på langturer som krever 2-3 hurtigladinger, kjøre hele dagen pga i jobb sammenheng og lange avstander etc så vil jeg si at nye Ioniq 38kWh ikke er rette bilen. Derimot om man skal bruke bilen til å pendle innenfor batteri rekkevidde og en sjelden gang trenger å lade litt, evt "full lade" en gang i "halvåret" etc (dere vet hva jeg mener) så vil Ioniq 38kWh være ett godt valg sånn sett.

Bilen er garantert bra og på flere ting bedre enn gamle Ioniq, men om behovet er mye hurtiglading her og der så ville jeg nok valgt en annen bil. Men en sjelden lading er ikke det største problemet om man ikke har det travelt.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Zimon på torsdag 05. desember 2019, klokken 08:25
Det hele dreier seg om hva du skal bruke bilen til. Om man ofte skal ut på langturer som krever 2-3 hurtigladinger, kjøre hele dagen pga i jobb sammenheng og lange avstander etc så vil jeg si at nye Ioniq 38kWh ikke er rette bilen. Derimot om man skal bruke bilen til å pendle innenfor batteri rekkevidde og en sjelden gang trenger å lade litt, evt "full lade" en gang i "halvåret" etc (dere vet hva jeg mener) så vil Ioniq 38kWh være ett godt valg sånn sett.

Bilen er garantert bra og på flere ting bedre enn gamle Ioniq, men om behovet er mye hurtiglading her og der så ville jeg nok valgt en annen bil. Men en sjelden lading er ikke det største problemet om man ikke har det travelt.
Zimon :+1: :+1: spot on.

AppleKnocker

Nye Ioniq er sikkert en flott bil.

Bare litt skuffende og overraskende at Hyundai nedgraderer den med hensyn på ladehastighet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Electric cars in Norway

Ja. Flott bil. Har kjørt den nå på tre turer, tre forskjellige biler. Helt konge.

LaBomba

Endelig har de fjernet den" kan lade med opptil 100kw" fra Hyundai sin side.
Ellers er meget fornøyd med bilen. Har hatt den i en måned. Synes at den er mye bedre enn gamle versjonen

Dal

Kan godt tenke meg en av disse ja.
Har lyst på 2020-versjonen pga oppgraderingene fra 2019-modellen.
Venter egentlig på en kampanje jeg føler må komme snart, siden konkurransen blir stadig større.
Er ikke lenge siden det var kampanje på Nissan Leaf (kanskje den pågår ennå?), men interessen kjølnet raskt etter at jeg prøvekjørte den. Bagasjerommet var dårlig utformet og alt inne i bilen så rett og slett gammeldags ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA