Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor lader jeg ikke mer enn 16A 1-fas?

Startet av Fredrick, mandag 02. desember 2019, klokken 22:48

« forrige - neste »

Fredrick

Hei,

Har fått installert Tibbers Easee ladeboks i garasjen som skal støtte 3-fas 32A 230V, den er også koblet opp og sikret med dette.

I appen er den satt opp til maks 32A, bilen - en Mercedes B-electric - er ogs satt opp til "Maksimal ladehastighet" under E-cell menyen.

Jeg har testet både original Mennekes kabel som er merket 32A 3-fas, og med en ny Jazzy2go 32A 3-fas.

Skulle jeg ikke da fått høyere effekt på ladingen? Hvordan kan jeg finne flaskehalsen?

Legger ved bilder fra manualen på ladeboksen, innstillingene på ladeboksen og skjermbilde av faktisk levert effekt.

EDIT: Når jeg et fåtall ganger har ladet på Fortum eller andres bokser (ikke hurtigladere) så har det gått fortere (11-12kW), så det bør vel bety at problemet ikke er kabelen eller bilen - men Easee boksen min..?

EDIT2: Ser ut som at 3-fas IT lading ikke er støttet av bilen, men det burde ikke være noe hinder for 32A 1-fas

Erik Ola Ulvestad

#1
Merc'n med 11kW ladekapasitet får dette med 3 x 16A på TN nett. Det betyr at du får maks 16A i en fas på IT nett, altså 3.6 kW.
(Med forbehold om at Merc'n kan koble om sine ladetrinn internt til feks 2x16A, men det er vel tvilsomt?) Det er forøvrig antyda bruk av lasking for 7++ kW her: https://elbilforum.no/index.php?topic=30988.30
Hadde bilen støtta 22kW kunne du brukt 1fas 32A for å få 7.2kW
Ein del bilmodellar støttar s.k. v-kobling med 3 fasar i IT nett, som gir litt ekstra, men ikkje Mercedes vel?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektrolux

Du kan jukse til 7 kW lading, men dette støttes ikke av Mercedes, og fører til høy belastning av 4mm2 N leder til bilens ladere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Fredrick

Så når jeg har ladet på kjøpesenter med 11,5kW så er det 400V 3-fas?

https://www.salto.no/lade-egen-bil/hjemme/mercedes/mercedes-b-class-electric-drive

Jeg leste her at den i alle fall skulle støtte 32A 1-fas, men det stemmer kanskje ikke?

jkirkebo

Sitat fra: Fredrick på tirsdag 03. desember 2019, klokken 07:32
Så når jeg har ladet på kjøpesenter med 11,5kW så er det 400V 3-fas?

https://www.salto.no/lade-egen-bil/hjemme/mercedes/mercedes-b-class-electric-drive

Jeg leste her at den i alle fall skulle støtte 32A 1-fas, men det stemmer kanskje ikke?

Det går å lade på 32A 1-fase, men da må ladestasjonen laskes. Og da kan den kun tilkobles 1-fase. Dvs. at faseleder tilkoblet L2 i ladestasjonen må fjernes, mens den som er tilkoblet L1 også må kobles til L2 og gjerne også L3.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Fredrick

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 03. desember 2019, klokken 08:17
Det går å lade på 32A 1-fase, men da må ladestasjonen laskes. Og da kan den kun tilkobles 1-fase. Dvs. at faseleder tilkoblet L2 i ladestasjonen må fjernes, mens den som er tilkoblet L1 også må kobles til L2 og gjerne også L3.

Skjønner, takk for svar. Da lar vi det være slik det er tror jeg, sjeldent jeg savner mer enn 16A hjemme.

Dette burde jo i utgangspunktet vært løsbart internt i ladeboksen hvis den var bygget for det.

geear

Bilen har sikkert tre 3,6 kW ladere, og klarer ikke å koble de sammen for høyere fart på 1-fas eller utnytte 3-fas 230 V. Det gjør både Tesla, e-Golf 300 km og e-tron, i litt forskjellig grad. Model 3 vil for eksempel få 11 kW på ladeoppsettet ditt. E-Niro, Kona, i-Pace mfl vil få ~7 kW (kun 1-fas).

KjellG

Koster du på deg en trafo 230V IT til 230/400V TN, kan du komme opp i 11-12 kW hjemme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA