Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En Tesla har for første gang nådd 1 million kilometer

Startet av Vesel, mandag 02. desember 2019, klokken 20:24

« forrige - neste »

Vesel

Den tyske eieren har byttet batteri to ganger og motor fire ganger.

Imponerende greier. Spesielt det at det siste batteriet har gått 460 000 km og har likevel en gjenværende kapasitet på 86%. Noen som vil regne ut omtrent hvor mange ladesykluser han har hatt?

Ellers har reparasjonskostnadene kommet på 130 000 kr, som gir 13 000 per 100 000 km. Det er vel også rimelig bra, ihvertfall på en bil som har gått så langt. Reparasjonkostnadene på fossilbiler pleier jo å skyte i været etter de første 100 000 km. Jeg brukte 8000-10000 kr i reparasjoner og vedlikehold i året på min fossilbil, som ble kjørt 8000 km i året, fra jeg kjøpte den da den var gått 100 000 km til den ble skrota ved 144 000 km.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂


Øyvind.h

Sitat fra: Ferry på mandag 02. desember 2019, klokken 22:20
Sitat fra: Vesel på mandag 02. desember 2019, klokken 20:24
Den tyske eieren har byttet batteri to ganger og motor fire ganger.

Imponerende greier.

Ja, det var skikkelig imponerende!  :laugh:
Jepp. Nesten en halv million kilometer på batteriet og nesten 700.000km på motoren er ikke dårlig.
Blir spennende å se om begge deler holder over en million kilometer. Da er livstid dekket for ca 99,999% av solgte biler :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ferry

270k på hvert av de to andre batteriene er ikke like imponerende. Eller 100k på hver av tre andre motorene. Elmotorer varer jo evig, sies det.

OhmPaPa

Jepp Ferry - sånn går det når Tesla forbedrer produktene sine underveis. De nye forbedrede produktene er ofte bedre.

Wibla

Elmotorer varer langt ifra evig, men de kan fint designes og bygges slik at de lever ut den normale levetiden til en bil (med godt monn).

At de nyeste delene har vart såpass lenge som de har gjort sier litt om at Tesla har luket ut designfeil/konstruksjonsfeil underveis.
2018 Tesla Model S 75D

Øyvind.h

Sitat fra: Ferry på tirsdag 03. desember 2019, klokken 13:27
270k på hvert av de to andre batteriene er ikke like imponerende. Eller 100k på hver av tre andre motorene. Elmotorer varer jo evig, sies det.
Motorene byttes jo ikke fordi de er utslitt, men fordi det var designfeil på kraftoverføring/spline på de første modellene. Det er mer sammenlignbart med behov for overhaling av girkasse, men motoren er lett å ta ut og sitter sammen med girkassen, så den tas ut i en del.
Og de tidlige batteriene ble byttet i stort antall på grunn av feil med kontaktor.

Det virker heller ikke som du har fått med deg at han byttet til et lånebatteri, kjørte det 160.000km før han fikk satt inn erstatningsbatteri. Teknisk sett da på batteri nr 3, men ingen av dem var oppbrukt på noen måte.
På lik linje med motorene byttes batteri på grunn av små tekniske feil (eksempelvis kontaktor), ikke fordi det er dødt/oppbrukt/ubrukelig. Det tas ut, defekt del byttes i noe mer holdbart og settes så inn i annen bil.

Hvis det er viktig å fokusere på det som er lite imponerende kan jeg fortelle at min S85 fra 2013 fikk ulyd fra drivverk etter knappe 20.000km. Den ble da byttet til lik motor, som fikk samme ulyd etter nye 20.000km. Der har du noe som er lite imponerende.

Jeg blir ikke forundret om dagens batteripakker og motorer holder en million kilometer. Lurer på hvor mange av dagens fossilmotorer og girkasser som hadde taklet det samme.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ferry

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 03. desember 2019, klokken 13:29
Jepp Ferry - sånn går det når Tesla forbedrer produktene sine underveis.

Joa, ser den. Digger det meste med Tesla jeg, men ikke nødvendigvis alle tekniske løsninger. Nå er ikke
jeg noen PR-guru, men å skryte av en bil fordi den kun har byttet to batterier og fire motorer? Det er flere enn jeg som ser at det kan falle litt uheldig ut, eller? Den bilen er neppe førstevalget når Tesla skal finne noe å skryte av. Jeg er djevelens advokat her. Motstanderne av elbil får vann på mølla når de ser dette.

OhmPaPa

Sitat fra: Ferry på tirsdag 03. desember 2019, klokken 21:29
Joa, ser den. Digger det meste med Tesla jeg, men ikke nødvendigvis alle tekniske løsninger. Nå er ikke
jeg noen PR-guru, men å skryte av en bil fordi den kun har byttet to batterier og fire motorer? Det er flere enn jeg som ser at det kan falle litt uheldig ut, eller? Den bilen er neppe førstevalget når Tesla skal finne noe å skryte av. Jeg er djevelens advokat her. Motstanderne av elbil får vann på mølla når de ser dette.

Og jeg er ingen Don Quixote - elbil-motstanderene får bare mase ivei til de går tom for strøm eller til de ser lyset.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA