Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Broom: elbilen bruker strøm når den står stille

Startet av 1317142119, onsdag 04. desember 2019, klokken 08:13

« forrige - neste »

1317142119

Interessant påstand i Broom i dag. Det påstås at det er normalt at elbiler tappes for energi når den ikke er i bruk og at det er som forventet. Elbilforeningen og eMobilty er helt enige i at dette gjelder alle elbiler.

Men er dette virkelig normalt? Jeg trodde dette var et Tesla-fenomen. Min i3 har 0% vampire drain, og det er uavhengig av om jeg vekker bilen med å låse den opp, blinke med lys osv via appen. Det er 0% forskjell. Nå har jeg ikke testet å blinke med lysene, tute og låse opp og igjen hundrevis av ganger for å se hva som skjer, m3n hvem gjør vel det? Gjør jeg ingen endringer i appen så vekkes heller ikke bilen, men det må da være bra. Ingen vits i at bilen sender oppdateringer dersom den ikke har noe nytt å melde.

Hvilke andre biler (enn Tesla) er det dette liksom skal være et kjempeproblem med?

tv2 no/broom/11030828/

Electric cars in Norway

#1
Takk for artikkel lenke :+1: ja batteri tappes ned..... men det er stor forskjell fra elbil merke til merke. Setter man på "overvåking" kamera i tillegg slukes batteriet.

Les mer her:

https://forums.tesla.com/forum/forums/sentry-battery-drain-test

1317142119

Kan godt hende det tappes ned hvis vi måler i desimaler, men det er i så fall særdeles lite. Min i3 står frakoblet i ukesvis hver sommerferie og har ikke endret prosentverdi fra jeg reiser til jeg kommer hjem.

Ut ifra artikkelen virker det som biler (spesielt de med app) har et generelt problem med at batteriene tappes opptil 1% i døgnet og enda mer med sentry mode, men det er så definitivt ikke tilfellet på i3 (med velfungerende app). Det er helt spinnvill sløsing med energi hvis de tallene til han som stiller spørsmålet i artikkelen faktisk stemmer.

Klykken

#3
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 04. desember 2019, klokken 08:13
Min i3 har 0% vampire drain, og det er uavhengig av om jeg vekker bilen med å låse den opp, blinke med lys osv via appen. Det er 0% forskjell.
Om du vekker bilen med å låse den opp så viser appen fortsatt at bilen er låst. Hvis du starter forvarming, så viser ikke appen at forvarming er startet og pågår, og den sier ingenting om at batteri har minsket. Hvis alarmen går får du heller ikke varsel i appen. Hvis noen laster bilen din på et lasteplan og stikker av med den vil appen vise at bilen står der du sist parkerte. Det er fordi bilen ikke rapporterer direkte til deg om bilens tilstand og posisjon, men til BMWs server kun når den akkurat har blitt avslått og ikke noe etter. Skal du sende kommandoer til bilen går dette først via BMWs servere, og (kanskje) til bilen. Derfor får du beskjed om at f.eks forvarming ble sendt til bilen fordi appen får svar fra server, men når du kommer ut er bilen kald og tyst.

Tesla kobler deg imidlertid direkte til bilen og alt skjer "live". Det krever mer energi, da bilen faktisk "vekkes". Hos BMW sover bilen frem til den får et lite dask fra BMWs servere. Det du ser i appen er det som skjedde det tidspunktet du stoppet bilen, og er informasjon som hentes fra serverne i Tyskland - ikke bilen.

Hvordan andre produsenter enn BMW og Tesla gjør dette er jeg usikker på, dog.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1317142119

Vi har ganske ulik oppfatning av hvordan BMW Connected virker, merker jeg. Alle de parameterne som kan oppdateres i appen, blir oppdatert når jeg endrer dem. Bilen er like kapabel til å kommunisere med en server, men vampire drain er lik 0.

Men det er uansett ikke poenget. Poenget er om vampire drain er vanlig, slik Broom presenterer det, eller et Tesla-fenomen (av ulike årsaker som sikkert er gode).

Klykken

#5
Jeg har jo en i3 og en Tesla. Vesensforskjeller i bruk av app mellom disse to. Tesla er konstant oppdatert, mens i3 er fra sist den ble parkert. Ladestatus endrer seg imidlertid hvis den lades. Ingenting annet.

EDIT:
Men for ikke å spore helt av. Poenget i artikkelen er reell nok likavæl. Teslaen vår bruker ca 1% om dagen, mens i3en er tilnærmet 0.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Espen Hugaas Andersen

#6
Alle biler bruker strøm når de står stille, uansett om de drives av batterier, hydrogen eller fossilt.

Til hvilken grad de bruker strøm når de står stille kommer an på hvilken smart-funksjonalitet som er inkludert, og de spesifikke løsningene til produsenten i forhold til strømsparing.

Om Tesla hadde produsert biler med fossilmotor ville 12V batteriet vært tomt om man parkerte bilen sammenhengende i to dager.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Daniel_0007

Kanskje litt ekstremt men har noen prøvd å se hva som skjer hvis man skrur av high voltage switchen på tesla?
Vet den er under baksetet på model 3 men da tømmes vel 12 volt batteriet, burde vært mulig å skru av bilen helt at man ikke får kontakt med den via app heller, hadde vært nyttig hvis man reiser bort en måned eller fler og man har ikke mulighet å la bilen stå på lading.
Model 3 2019 LR Rwd

geear

Kunne vel alltids satt en switch på +-kabelen til 12V batteriet, men det har ingen hensikt. Slå av sentry mode og always connected og ikke ha aktivert online-tjenester som Teslafi eller lignende, så sover den og har det fint. Men dette handler, som Espen sier, ikke bare om elbil eller ikke, dette handler også om hvilken funksjonalitet bilen har når den er avslått. Poenget er bare at det ikke har vært mulig å gjøre noe slikt før, på grunn av at det ville vært helt håpløst med bare vanlige 12V-batterier. Det eneste som kommer i tillegg er selvutladningen i batteripakken, som også er litt.

Og at prosenten ikke endrer seg på i3 over flere uker har jeg nok en følelse av at bare er software som styrer. Kanskje den ikke oppdateres før man begynner å kjøre eller har kjørt så og så langt. Eller har i3 celler som på magisk vis ikke har noen selvutladning?

Egil Fonn

Jaguar I-Pace har jeg parkert i 14 dager i rundt 0 gr.c. 50% soc da jeg parkerte og 50% soc etter 14 dager. Bilen går i dvale etter 4 døgn og kan etter det ikke kontaktes via App
BMW I3 har jeg parkert i 4 uker uten å merke tap av SOC.
MB B-electric har jeg også parkert i 4 uker uten å merke tap av SOC. Den har ikke App.
Tesla S brukte mellom 1-3% SOC pr dag alt etter innstilling.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Ferry

Litiumbatterier har svært lite selvutlading. Det må være tilkoblet elektronikk som tømmer batteriene. Tilkobling til mobilnettet er fullt mulig uten å bruke mengder med strøm. Enkle mobiltelefoner klarer et par uker med 5-6 Wh

Orbit

i3 bruker AGM-batteri for 12V, så lavere selvutlading enn vanlig blybatteri.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA