Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?

Startet av Elllie, mandag 02. desember 2019, klokken 19:51

« forrige - neste »

Elllie

Hei.
Vi trenger ny bil. Vi ønsker en elbil, og det blir da vår eneste bil. Den må være familievennlig, les god plass til barneseter i kupeen og ha stort bagasjerom til bl.a. barnevogn. Derfor har vi sett en del på Leaf som er størst i sin klasse. Vi lurer på om vi skal kjøpe 40 kWt på kampanje nå, eller håpe på at Nissan kjører kampanje på 62 kWt neste år? Er det noen sjanse for det i nærmeste fremtid? Vi skulle gjerne hatt litt mer rekkevidde enn 270 km, men 360.000 kr er mer enn budsjettet vårt tillater nå. Er det dumt å kjøpe 2019-modell så kort tid før årsskiftet? Tror dere 40 kWt vil synke i pris neste år slik at det uansett er best å vente?

EV-FTW

Jeg tror, og håper på det selv også, at det vil være lurt å vente til vår 2020. Det kommer så mange biler, og Leaf ligger litt etter på flere områder, så for å fortsatt selge må de gjøre noe med prisen.

Bare se på hvor mye VW har satt ned e-Golf i pris. De som kjøpte godt utstyrte versjoner av denne for noen måneder siden har fort tapt godt over 50 000 på få måneder.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Gunnar G. T.

Vi kjøpte en 40 kWt for 1,5 mnd siden. Da var kampanjen -36'. Nå ser det ut til at prisen er senket med ytterligere 10'. Tipper at det ikke er veldig mye å gå på dersom Nissan og øvrige ledd fortsatt skal tjene penger, og vil tro at det er mindre sannsynlig med ytterligere merkbart prisfall (men det er jo vanskelig å spå - i alle fall om fremtiden:-).

Derimot skal man vel ikke se bort fra at det snart kan komme en hyggelig kampanjepris på 62 kWt-utgaven. Så spørsmålet er kanskje hvor lenge du kan vente, og hvor stort behovet er for lengre rekkevidde.

I tillegg til bilkjøpet bør man kalkulere med investering i ladestasjon. Vi fikk installert en 32A hjemmelader. Bilen er innstilt til å starte lading fra kl 24.00 hver natt. I og med at vi har modellen med «lite» batteri (40 kWt) betyr det at hjemmeladeren rekker å fullade hver natt slik at bilen er klar (og varm) hver morgen.

Vi er veldig fornøyd så langt. Synes det er mye bil for pengene, og nå når prisen er senket ytterligere et lite hakk er det en enda bedre deal enn vi fikk. Interessant å se hva tilsvarende bil koster i Sverige: https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/leaf/priser-specifikationer.html

Elllie

Takk for svar. Vi har ingen bil for tiden og klarer oss forsåvidt greit uten, men mye hadde vært enklere med en egen bil tilgjengelig. Til hverdags vil 40 kWt holde massevis, men hadde vært greit med lengre rekkevidde til ferieturer i blant. Har lest at Leaf ikke lader så fort dersom man hurtiglader mer enn én gang på samme dag så det er jo en ulempe ved langturer med 40 kWt..

EV-FTW

Du kan nok lade Leaf 40 kWt to ganger på langtur før du opplever rapidgate. Litt avhengig av hvor varmt det er ute og hvor fort du kjører.

Leaf 62kWt har samme utfordring da den heller ikke har noen form for kjøling av batteriet, men klart du kommer lengre med den før problemene med lading setter inn.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

thomasez

Jeg hadde ventet på billigere 62KWh eller kjøpt brukt 40KWh. Det er mange av dem tilgjengelig og prisene er lave.

Det er jo bortimot ingen forskjell på 2018 og 2019 og ikke nok til å forsvare 30-50K ekstra. en LE har jo det meste man ønsker av utstyr og man slipper BOSE-boksen i bagasjerommet.

Kartelaven

Det ligger jo flere brukte 40 KWh 2018 Leaf på Finn.no til rundt 220tusen. Hadde revurdert å kjøpe ny bil når bruktprisene er så lave. La noen andre ta det brutale verdifallet der..
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Elllie

Jeg finner ikke så mange brukte Leafer i nærheten til en god pris. Siden vi ikke har så mye erfaring med bil og bilkjøp, synes vi det er mye tryggere å kjøpe fra en bilforhandler enn å skulle kjøpe privat. Lengre garantitid er jo også et poeng ved ny bil. Dessuten har Nissan nå subsidiert lånerente til 0,9% ifm med kampanjen. Men så kommer jo også spørsmålet om det er så lurt å kjøpe en 2019-modell rett før 2020.

ProsjektX

Tipper utpå høsten neste år så vil det være massive rabatter å få, fra flere produsenter. Rett og slett fordi de bøtene bilprodusentene må betale for gjennomsnittlig utslipp over 95gram CO2 potensielt er så store, og hver eneste elbil solgt vil være verdt så mye at de kan selges med tap og enda gå i pluss på bunnlinja.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Elllie

Godt mulig, men synes det blir lenge å vente nesten et helt år med å kjøpe bil. 😐 Vi har ingen bil nå og har en baby på vei..

Troald

Vinteren/våren 2021 kommer det mengder av leasede Leaf (bl.a min) ut på bruktbilmarkedet. De blir billige.....
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Elllie

2021?? Det blir hvert fall alt for lenge å vente for oss! ;)

leafnor

Du skriver rekkevidde på en 40kWh egentlig er for kort, men budsjett strekker ikke lengre.
Da vil dere før eller siden bytte bil relativt snart om pengene kun strekker til "270", 160km på kald vinter.
Så, glem fargevalg, modellvalg (mener da skinnseter, eller ikke etc) i jakten, og kjøp den rimeligste brukte 40kWh du kan finne, og lev med den.
Eneste å tenke over, er om det en av de tidligste, sjekk om den har fått fiks for Rapidgate. En liten fordel om den har gjort servicer på merkeverksted, men de her bilene virker år etter år når de er fått fiks på barnesykdommer (Rapidgatefiks, radar). For det meste er likt med 2011 versjonen, og de har tross alt vært svært driftssikre.
Kjøp den her: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=164722855
Har ikke alle mulige ektrautstyrduppeditter, men servicehistorie, en eier, vinter og sommerhjul.
Etter noe over 40.000 km som den har gjort er mye barnesykdommer sikkert vist seg, og blitt fikset på.
Tut og kjør.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Elllie

Takk for innspill. I hverdagen er 270 km mer enn bra nok og absolutt ikke for kort. Det er jo mer friheten å kunne kjøre på langtur dersom/når vi ønsker det. Vi har f.eks familie i Oppland som vi sikkert kommer til å ha lyst å besøke innimellom. Acenta er helt kurrant for oss, og farge er vi heller ikke så veldig opptatt av, men hvit ønsker vi helst å unngå mtp den ser fort seende skitten ut. Vi bor på Vestlandet så Tønsberg er dessverre litt langt for å sjekke ut en potensiell bil og ikke noe vi har mulighet til nå.

EV-FTW

Jeg er faktisk uenig i det med hvit bil. Den blir skitten på vinter som alle andre biler, men sommerstid er det vel den fargen støv og skitt viser minst på. Eller sølv er enda bedre. Sort og mørke farger derimot, det er det verste du kan ha. Der viser all skitt, sommer som vinter. Og alle swirls etter vasking viser.
Så dersom ønsket er at skiten ikke skal vises så fort er det beste valget sølv, og lyse farger.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA