Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?

Startet av Elllie, mandag 02. desember 2019, klokken 19:51

« forrige - neste »

Joltus

Sitat fra: Gunnar G. T. på mandag 23. desember 2019, klokken 20:20
Hva LE i sin tid ble solgt for hjelper vel ikke så mye om man vurderer å kjøpe ny Leaf nå?

Selvsagt har det det...... Prishoppet de la på leaf i sin tid burde vært borte nå. Mtp kommende konkurrenter. Men de venter nok til man kan få tak i de andre før de senker prisene.

259 for accenta er veldig dyrt syns eg.

Elektro12

Jeg synes 250 tusen for helt ny bil med 8 hjul og lakk registrert ikke kan anses for å være dyrt nesten uansett, men det er litt vanskelig å vurdere hvor god deal det er mtp. bilene som kommer.

Tror man pruter den ned i 240 også.

EV-FTW

Skulle jeg kjøpt ny bil til ca 250 000 hadde jeg hold meg unna Leaf. Jeg hadde garantert valgt en MG ZS EV. Mer utstyr, bedre plass, glasstak, CCS ladeport, aktiv kjøling av batteri, lik om ikke lengre rekkevidde og super score i NCAP!

Leaf har 2 fordeler, kanskje tre.
1. App
2. Varme i ratt
3. God kvalitet ( noe MG også kan ha, men enda litt tidlig å si)
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Elllie

Interessant! Skal absolutt ta den med i vurderingen. Hvilket utstyr har den som ikke Leaf har? App og varme i ratt er viktigere enn f.eks glasstak. Den har heller ikke varmepumpe..

Hvorfor tenker du at rekkevidden er lengre enn Leaf? I norske tester endte Leaf på 288 km (mot oppgitte 270 WLTP). MG har oppgitt 263 WLTP.

Nissan Leaf er ellers godt utprøvd med lite feil, mens MG vet jeg svært lite om. Spørsmålet er også når den faktisk blir lansert og levert i Norge? Og av hvem?

@Elektro12: Tilbudet vi fikk fra Nissan-forhandleren var 266 tusen for Acenta. Ikke mulig å prute på tilbudet (prøvde det).

EV-FTW

Sitat fra: Elllie på lørdag 28. desember 2019, klokken 16:53
Interessant! Skal absolutt ta den med i vurderingen. Hvilket utstyr har den som ikke Leaf har? App og varme i ratt er viktigere enn f.eks glasstak. Den har heller ikke varmepumpe..

Hvorfor tenker du at rekkevidden er lengre enn Leaf? I norske tester endte Leaf på 288 km (mot oppgitte 270 WLTP). MG har oppgitt 263 WLTP.

Nissan Leaf er ellers godt utprøvd med lite feil, mens MG vet jeg svært lite om. Spørsmålet er også når den faktisk blir lansert og levert i Norge? Og av hvem?

@Elektro12: Tilbudet vi fikk fra Nissan-forhandleren var 266 tusen for Acenta. Ikke mulig å prute på tilbudet (prøvde det).

Leverandør er avklart og du kan se bilen hos BNH Haraldrudveien 9 i oslo.
Den kan leveres ganske fort fra januar 2020.

Effekt av varmepumpe er et evigvarende tema, så det må bli opp til hver enkelt.
Mangel av APP er dumt, men nå er ikke Nissan sin app veldig stabil, om du får den til å fungere.

For meg teller det mer at bilen faktisk kan hurtiglades, tåler flere ladinger uten å strupe ladeeffekt og at den bruker CCS, altså har et langt større utvalg av ladere i Norge og Europa.

Den har som sagt bedre plass, og er rimeligere i pris. Den har «skinnseter», har alt av førerassistanse systemer, og glasstak. Husk ar du sammenligner med acenta, som er en ribbet utgave av Leaf. Acenta har ikke like mye utstyr som MG til 250 000 kr.

Rekkevidden viser seg på tester til å stemme bra med WLTP, og kjører en mest i 70 og 80 vil en kunne regne med ca 30 mil om sommeren. Den er temmelig lik Leaf på rekkevidde med andre ord, men har aktiv kjøling av batteriet, og vil da fungere langt bedre på langkjøring.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Elllie

Jeg synes Acenta har ganske bra utstyr med bl.a varme i ratt, for- og bakseter, ryggekamera, navigasjon osv. ;) Tilbudet på 266 tusen (levert i Hordaland) er også med metallic lakk og vinterdekk.

Vet du om noen forhandlere i Bergensområdet? Oslo blir litt langt for oss.

Tiger123

#36
Sitat fra: Elllie på lørdag 28. desember 2019, klokken 16:53
Interessant! Skal absolutt ta den med i vurderingen. Hvilket utstyr har den som ikke Leaf har? App og varme i ratt er viktigere enn f.eks glasstak. Den har heller ikke varmepumpe..

Hvorfor tenker du at rekkevidden er lengre enn Leaf? I norske tester endte Leaf på 288 km (mot oppgitte 270 WLTP). MG har oppgitt 263 WLTP.

Nissan Leaf er ellers godt utprøvd med lite feil, mens MG vet jeg svært lite om. Spørsmålet er også når den faktisk blir lansert og levert i Norge? Og av hvem?

@Elektro12: Tilbudet vi fikk fra Nissan-forhandleren var 266 tusen for Acenta. Ikke mulig å prute på tilbudet (prøvde det).

Hei hei,

jeg kjører Tesla nå, men kjøpte min første elbil, en ny 40kw Leaf sommeren 2018, som var glovarm, brukte ikke vindusviskerne første 2 mnd. Kjempefin bil av god kvalitet.

Skal ikke gi dere noe nybilråd, men min erfaring angående rekkevidde må jeg skrive når du skriver over 280km i norsk test. (forøvrig leser jeg de fleste testene, ikke funnet denne)

Jeg kjørte i de 9 mnd jeg hadde den de fleste kilometerne til og fra jobb i Oslo, 40km hver vei. ca 35 av de på motorvei i 110km/t.

Effektiv rekkevidde på motorvei i 110kmt er ca 14-17 mil. Midt på vinteren, med ti kalde, 11-13 mil.

Jeg testet den en søndag den sommeren det var så varmt, og med landeveiskjøring med egg under pedalen over hele Romerike den dagen, så rullet jeg inn til ladestasjonen med 270km kjørt med noen få km igjen.

Når jeg kjøpte bilen tenkte jeg som deg at tester sier 380km, men det var da NEDC testformen som ikke brukes lenger. Det visste jeg vel halvveis, men roet meg med at Leafen hadde større batteri enn egolfen og Ioniqen osv.

Solgte forøvrig min Tekna kjøpt for 333 000,-, for 275 000,- våren i år, da jeg fikk et helt vanvittig bra tilbud på den råeste Teslaen:) Så man gjør dårlige kjøp, og gode, håper dere gjør et godt et.

EV-FTW

Det som er med Leaf, er at den har en enorm buffer på batteriet. Når bilen sier den er på 0 prosent og all informasjon om rekkevidde og batteri forsvinner, kan en fortsatt kjøre opp mot 4 mil. Da med enorme baller og iskald mage, noe selvfølgelig alle har.

NAF har en test som viser dette, da de kjørte bilen helt til den stoppet.

Dette er da helt urealistisk, og svært få våger å utnytte batteriet så mye, og det er heller ikke å anbefale.

Realistisk rekkevidde på Leaf er opp mot 25 mil om sommer og 16-17 mil om vinter.

Er ganske sikker på at MG er bedre, om enn ikke så mye. Men den har større batteri enn Leaf.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

thomasez

#38
Kampanjen er igang.

Nissan LEAF e+ 62 kWt N-Connecta, kun kr. 349 900,- inkludert metallic lakk og 16'' vinterhjul.

Og det er bare 15K mer enn vi ga for vår Z.zero (LE med halogen) med alt BnH kunne hive på til full pris. (Sånn går det når man vil ha "fra lager" istedenfor sju måneder senere som var ca leveringstid dengang..)

Er bare bittelitt nysgjerrig på hvor mye jeg hadde vært nødt til å legge imellom, men helt sikker på at det er godt over 100K.

Elllie

Tenker du det er en bra pris? Tror du ikke de vil gå mer ned i pris? Ser Nissan fortsatt selger 2019-modeller til kampanjeprisene¨(både 40 og 62 kwt). Burde man ikke få en bedre pris hvis man kjøper fjorårets modell?

thomasez

Jeg tror det er en bra pris. Hadde det ikke vært for Leafen som allrede står utenfor hadde jeg vært fristet til å bestille. Det kan nok hende prisen går enda litt mer ned etterhvert, men mistenker at de nærmer seg normale marginer og dermed holder seg der.

Nissans gulltid i Norge er definitivt over iafall. Nå må de jobbe mye mer for å få solgt bilene.

En ting er sikkert og det er at de som gjorde som oss har pådratt seg et gedigent verditap. Tidlig bestiling av LE med Agrol hadde vært lurere, for å si det pent. Eller vente til nå.

Tiger123


erikoe


EV-FTW

Hvilken variant er det man får for 309 900? E+ N-Connecta? Har denne ProPilot? Står at E+ Tekna har det, men ikke noe på N-Connecta.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

N connecta har vel aldri hatt selve pro piloten, men adaptiv fartsholder?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA