Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe 40 kWt nå på kampanje eller 62 kWt neste år?

Startet av Elllie, mandag 02. desember 2019, klokken 19:51

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Øyst1 på søndag 08. desember 2019, klokken 19:51
Så dersom ønsket er at skiten ikke skal vises så fort er det beste valget sølv, og lyse farger.
+1 på dette. Mørke biler er vaskehelvete.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elllie

Hovedargumentet er uansett at det ikke er aktuelt å dra til Tønsberg. Kom over denne som kanskje kunne vært aktuelt?: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=164743532

EV-FTW

En grei bil det. Bare vær obs på at du ikke ser tydelig bilens farge på bildene. Den ser nesten mørke grå ut der, men den er egentlig kobber brun. Du ser litt av fargen når de tar bilder av baksetet.

Personlig synes jeg det er en fin farge.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Elllie

Har sett fargen hos Nissan og liker den egentlig også. Men hvis vi uansett skal kjøpe brukt, tenker jeg nå at vi like godt kan vente litt utpå nyåret for å samtidig følge litt med på markedet. Grunnen for at vi vurderer å kjøpe nå er rett og slett kampanjen Nissan har nå.

1000kwh

Jeg liker også denne farge, men vær forberedt på at det er en ukurant farge å få solgt.

EV-FTW

Jeg hadde denne fargen på min Leaf. Fikk solgt med en gang. Jeg kan ha vært heldig, men det var akkurat den bilen med den fargen kjøper ville ha.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

navyelsen

Det virker som du er fast bestemt på Nissan Leaf, hvilke andre alternativer har du egentlig vurdert?
Personlig ville jeg ikke kjøpt en "utdatert" Leaf 40. Jeg tror den vil falle kraftig i verdi, og bli vanskelig å selge om noen år.

Hva er egentlig budsjettet? Du sier 360.000 er for mye, men hvor langt kan du strekke deg?
Nå kan du få Kona fra 310.000, er denne stor nok for ditt bruk? Her får du ihvertfall mer enn nok rekkevidde.
Eller hva med en brukt Tesla S85 til 280.000 kr med 2 års garanti? Teslas bruktbutikk har mange fine biler som selges med utvidet garanti.

Tror du får mer for pengene med en eldre Tesla enn en ny Leaf. Den vil nok også holde seg bedre i verdi, og nytteverdien er større!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

EV-FTW

Jeg hadde ikke kjøpt eldre Tesla. Det er greit så lenge den er innenfor fabrikkgarantien, men ikke når den er over 5 år. Den 2 års garantien du henviser til er ikke levert av Tesla selv, men av et eksternt firma, og det er side opp og ned med unntak. Har hatt slik garanti før og de ror seg ut av alle feil og mangler. Bare å søke på Google ang denne garantien som Tesla bruker, og det er mye negativt.

Derimot kunne jeg gjerne hatt Tesla innenfor fabrikk garantien, men da er prisen langt mer enn hva en pent brukt Leaf koster, som har gjenværende fabrikk garanti.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

navyelsen

#23
Sitat fra: Øyst1 på torsdag 12. desember 2019, klokken 21:25
Den 2 års garantien du henviser til er ikke levert av Tesla selv, men av et eksternt firma, og det er side opp og ned med unntak.

Vet ikke hvilke eksternt firma du refererer til, men det er Tesla Motors Nederland som står som garantist i Europa. Og vilkårene i garantien er slett ikke urimelige, da unntakene virker som de samme som stort sett går igjen i nybilgarantier.

https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/tesla-used-vehicle-limited-warranty-no.pdf
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

EV-FTW

Sitat fra: navyelsen på fredag 13. desember 2019, klokken 08:04
Sitat fra: Øyst1 på torsdag 12. desember 2019, klokken 21:25
Den 2 års garantien du henviser til er ikke levert av Tesla selv, men av et eksternt firma, og det er side opp og ned med unntak.

Vet ikke hvilke eksternt firma du refererer til, men det er Tesla Motors Nederland som står som garantist i Europa. Og vilkårene i garantien er slett ikke urimelige, da unntakene virker som de samme som stort sett går igjen i nybilgarantier.

https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/tesla-used-vehicle-limited-warranty-no.pdf

Nei, er jeg som tar feil.
Tesla opererer med forskjellige utvidede garantier. En når du kjøper bil brukt av dem, og en for biler solgt via andre kanaler. Den garantien en har mulighet for å tegne, via Tesla, før fabrikkgaranti utløper. Den blir levert av et eksternt firma.

https://www.tesla.com/no_NO/support/extended-warranty-insurance

Denne har en liste med unntak, og er ikke å satse på.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Elllie

Sitat fra: navyelsen på onsdag 11. desember 2019, klokken 08:18
Det virker som du er fast bestemt på Nissan Leaf, hvilke andre alternativer har du egentlig vurdert?
Personlig ville jeg ikke kjøpt en "utdatert" Leaf 40. Jeg tror den vil falle kraftig i verdi, og bli vanskelig å selge om noen år.

Hva er egentlig budsjettet? Du sier 360.000 er for mye, men hvor langt kan du strekke deg?
Nå kan du få Kona fra 310.000, er denne stor nok for ditt bruk? Her får du ihvertfall mer enn nok rekkevidde.
Eller hva med en brukt Tesla S85 til 280.000 kr med 2 års garanti? Teslas bruktbutikk har mange fine biler som selges med utvidet garanti.

Tror du får mer for pengene med en eldre Tesla enn en ny Leaf. Den vil nok også holde seg bedre i verdi, og nytteverdien er større!

Brukt Tesla har vi sett såvidt på, men mannen er skeptisk til å kjøpe en såpass gammel elbil og har generelt ikke lyst på Tesla heller. Har også hørt og lest om at Tesla kan bli dyrt dersom den må på verksted og at servicen ikke er på topp.
Kona har 100 L mindre bagasjerom enn Leaf. Nye Renault Zoe har vi tidligere også vurdert, men slått fra oss pga plassen, og den er altså ca like stor som Kona.

Vi er ikke fast bestemt på Leaf, men etter å ha sett hva som finnes på markedet mtp pris og plass osv, har vi tenkt at den passer vårt behov best. Det blir vår eneste bil, og med barn tenker vi det er viktigst med god nok plass i hverdagen. Det hjelper lite å kunne dra på langtur dersom vi ikke har plass til hele familien med barnesete, vogn, bagasje osv. Vi har mest hverdager, og til bilferie vil det da være billigere å heller leie en bil.



Gunnar G. T.

Jfr https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/tilbud.html

  • NISSAN LEAF 40 KWT FRA 259 900 (inkl. vinterhjul og metallic lakk).
  • Tilbudet gjelder til 31.12.2019
Skal bli spennende å se om prisen spretter opp til tidligere nivå (normalpris 306 500 kr) etter nyttår...

Joltus

Det var et dårlig tilbud.

Acenta for 18000 mindre enn LE ble solgt for med diverse foreningers rabatter.

Gunnar G. T.

Hva LE i sin tid ble solgt for hjelper vel ikke så mye om man vurderer å kjøpe ny Leaf nå?

Kampanjetilbudet påstås å være tidsbegrenset ut året, og utgjør ca 46.000. Med mange nye interessante biler på markedet, og spådommer om prispress i 2020 er spørsmålet om Nissan tør å skru opp prisen igjen.

Skal bli interessant å følge prisutviklingen i 2020. Vil f.eks frykten for at vi nærmer oss slutten på spesialordningen med null moms og avgifter påvirke prisen? Og er den rekordsvake kronekursen midlertidig, eller er det en ny normal?

leafnor

Kommer til å bli rush i tiden før det går opp for folk at moms og avgiftfritaket forsvinner. Og da står ikke bilselgerne å "deler ut" rabatter lengre. Så prisene vil nok holdes opp bassert på økt etterspørsel. Men vi er litt trege av oss så skjer vel ikke før 3-4 mnd før varslet endring, og før det blir nok Leaf på "rea" fremover. 
Euro vil komme tilbake på en normal ned på 7.75-8, men ikke på en stund ennå, mest sannsynlig etter mva/avgiftfritaket.
Forøvrig med tanke på kjøp av 40 vs 62, så har jeg venta så lenge at om jeg venter litt til så blir det 62 kWt neste år.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA