Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Et lite mysterium - bilen min hilser på fremmede.

Startet av sigege, mandag 02. desember 2019, klokken 10:55

« forrige - neste »

Sense

Hmm.
Er det "privat bruk" hvis bilen får en skramme av et annet kjøretøy, og man avleser bilde av reg.nr. og bilfører via TeslaCam, for så å fremlegge bevisene i en rettsinstans?

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Svein_H

Sitat fra: Ellemelle på mandag 02. desember 2019, klokken 22:51
"Vi tok en prat med Datatilsynet, som har bedre oversikt over Norges lover enn det vi har. Der var svaret ganske tydelig:
Ja, Sentry Mode er lov, så lenge det er til privat bruk."
-Atle Årnes, fagdirektør teknologi hos Datatilsynet, 2.juni 2019

Kilde: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/GGevM9/er-tesla-sentry-mode-lovlig-i-norge

Svein_H har tidligere diskutert innholdet i den linken, men har tydeligvis større kompetanse på dette feltet enn Datatilsynets egen fagdirektør, siden han likevel mener at dette er ulovlig?

Hvis du faktisk kan lese den artikkelen du selv linker til står det:

"Her er hele forklaringen fra Atle Årnes, fagdirektør teknologi hos Datatilsynet:

– Selv om opptak blir gjort kontinuerlig for å få med seg opptak i inntil 10 minutter før hendelsen, er det i hvert fall positivt at de faktisk begrenses til konkrete hendelser hvor noen berører bilen eller knuser en rute. Det er her snakk om privatpersoners bruk av opptak og som skal brukes til klart private formål og det er dermed OK. Det er problematisk hvis opptak deles på nett uten at de som er avbildet har gitt tillatelse."

Merk at han spesifiserer "konkrete hendelser hvor noen berører bilen eller knuser en rute", altså at man fysisk er borti bilen, hvilket ikke er tilfelle med Sentry mode slik det er i dag. Her går det altså et tydelig skille i følge Datatilsynet, og enten har Atle Årnes blitt feilsitert, eller så vet han faktisk ikke hvordan Sentry mode fungerer.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Ellemelle

Han sier at dette "i hvert fall [er] positivt", og dette får du til å bli "her går det et tydelig skille".

Hvis du leser teksten, så ligger Datatilsynets bekymring først og fremst rundt publisering av opptakene, ikke det å gjøre selve opptaket. Der er lovverket ganske åpent. Det er kun i tilfeller hvor du filmer inn soveromsvinduet til folk og lignende at det begynner å bli ulovlig (hvis gjort bevisst), men da er det andre lover som trer i kraft.

Hodetelefoner

Hvorfor blir dette en diskusjon hver gang?  Er det så vanskelig for folk å forstå det er lovlig?

Svein_H

Er det mulig... Jeg innser nå at det ligger noe i uttrykket "Mot tåper kjemper selv gudene forgjeves", så jeg avstår fra å bruke mer tid på dette.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

1000kwh

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 03. desember 2019, klokken 08:27
Er det mulig... Jeg innser nå at det ligger noe i uttrykket "Mot tåper kjemper selv gudene forgjeves", så jeg avstår fra å bruke mer tid på dette.
Hehe, ser du ikke at du tar feil?? Alle er jo mot deg. Da kan man erkjenne at man har feil ..

Forresten: Tar ikke dashcamet ditt opp ALT som skjer, men det er bare det som aktiverer bevegelsessensor som ikke kan skrives over? ;)

Ellemelle

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 03. desember 2019, klokken 08:27
Er det mulig... Jeg innser nå at det ligger noe i uttrykket "Mot tåper kjemper selv gudene forgjeves", så jeg avstår fra å bruke mer tid på dette.
Ja, du er flink til å si at du er ferdig med diskusjonen, men likevel kommer du stadig vekk tilbake med dine helt fjerne tolkninger.
Jeg synes det er en god idè at du avstår å bruke tid i dette forumet.

Counterpointer

Sitat fra: Ellemelle på mandag 02. desember 2019, klokken 22:51
"Vi tok en prat med Datatilsynet, som har bedre oversikt over Norges lover enn det vi har. Der var svaret ganske tydelig:
Ja, Sentry Mode er lov, så lenge det er til privat bruk."
-Atle Årnes, fagdirektør teknologi hos Datatilsynet, 2.juni 2019
Takk Ellemelle
Godt det er ryddige folk her på forumet også!

Counterpointer

Sitat fra: Ellemelle på mandag 02. desember 2019, klokken 22:51
"Vi tok en prat med Datatilsynet, som har bedre oversikt over Norges lover enn det vi har. Der var svaret ganske tydelig:
Ja, Sentry Mode er lov, så lenge det er til privat bruk."
-Atle Årnes, fagdirektør teknologi hos Datatilsynet, 2.juni 2019
Takk Ellemelle
Godt det er ryddige folk her på forumet også!

Counterpointer

#25
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 03. desember 2019, klokken 08:27
Er det mulig... Jeg innser nå at det ligger noe i uttrykket "Mot tåper kjemper selv gudene forgjeves", så jeg avstår fra å bruke mer tid på dette.
Hvis du ser på deg selv som Gud, så vil det forklare endel

Sense

Kutt ut personangrepene, folkens!  Sånt hører ikke hjemme her.  Diskuter saken, ikke hva andre mener eller burde forstå.

Thomas Parsli

For meg virker det åpenbart at Datatilsynet ikke vet hvordan Sentry Mode fungerer -eller hva slags opptak bilene lagrer. Det gjør det hverken lovlig eller ulovlig.

De som synes dette er enkelt, bør lese de første fem sidene på https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

geear

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 03. desember 2019, klokken 08:27
Er det mulig... Jeg innser nå at det ligger noe i uttrykket "Mot tåper kjemper selv gudene forgjeves", så jeg avstår fra å bruke mer tid på dette.
Herlig hersketeknikk å definere motdebatantene dine som tåper, bare fordi du mener du sitter på fasiten. Hadde fasiten vært så klar hadde nok sentry vært deaktivert på norske biler. Kanskje det må i retten før en får en fasit, men i så fall tror nok jeg at det vil handle om dashcam i det store og hele, ikke bare sentry. Å endre opptaksmåte/trigger på sentry er en liten sak for Tesla.

Ellemelle

#29
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 03. desember 2019, klokken 18:01
De som synes dette er enkelt, bør lese de første fem sidene på https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/
[linker til en tekst som i hovedsak gjelder kameraovervåking i en virksomhet] Det er derfor fagsjefen i Datatilsynet flere ganger påpeker "til privat bruk". For virksomheter er det helt andre regler å forholde seg til.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA