Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

P85 døde med 10% SOC

Startet av Bonnis, søndag 24. november 2019, klokken 13:27

« forrige - neste »

Bonnis

Hei.

På fredagen døde bilen brått med 10% strøm igjen på batteriet. Ringte Tesla support, og han engelsktalende jeg pratet med fikk kontakt med bilen og fikk sett de samme feilmeldingene jeg fikk. Deretter var det bare å taua avgårde på planet til NAF.

Fikk følgende feilmeldinger:
- Bilen trenger service. Bilen starter kanskje ikke igjen (15. min før bilen slukket)
- Kan ikke kjøre. Kontroller ladeporten.
- For lavt batterinivået. Lad batteriet.
- Bilen slås av. STOPP BILEN TRYGT.
- Effekt redusert. Kjøretøysystemer slås av.
- Kjøretøysystemer overopphetet. STOPP BILEN TRTGT.
- Bilen trenger service. Kan ikke starte bilen.
- Bilen trenger service. Kontakte Tesla Service.
- Overopphetelsesbeskyttelse deaktivert. Batteriladenivå svært lav.

Noen som har vært borti lignende? Har googlet litt, og det kan kanskje tyde på noe dårlig ledningsnett?
Det var reinspikka flaks at det skjedde på en del av E18 som det gikk an å stanse på (100m fra Supercharger Rugtvedt) da bilen døde veldig brått.

Bilen er en P85 med 243 000 km på originalt batteri.

Skikkelig kjedelig. Er vel bare omlag en mnd siden bilen stoppet, og da ble driveunit byttet.
P85 2013

VigdisA

Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Bonnis

Hmm. Interessant. Hadde ikke tenkt på jordingsfeil, men antar det gir mening på en gammel bil, med høy km-stand, og som har gått i saltlake hele livet. Takk
P85 2013

Muffinman

Tenker det er stor sjanse for batteribytte her    :)

ToWalkOrDrive

#4
Sitat fra: Bonnis på søndag 24. november 2019, klokken 15:23
Hmm. Interessant. Hadde ikke tenkt på jordingsfeil, men antar det gir mening på en gammel bil, med høy km-stand, og som har gått i saltlake hele livet. Takk

Jeg hadde en Tesla Model S 2014, og den gikk fullstendig bananas med feilmeldinger akkurat i det jeg kjørte ut på motorveien for et par år siden. Bilen var gått gjerne 60.000. Høres ganske likt ut. Da var det dårlig jording som var forklaringen. Måten det ble fikset på var at den måtte på et Tesla-godkjent-karosseriverksted, og det ble sveiset et nytt feste for jordingen. Det er alt jeg vet. Vet ikke hvorfor de ikke kunne feste til det gamle...kanskje det var svidd  :o eller dårlig fra starten...

Ser en fellesnevner med at Drive Unit hadde blitt byttet...som jeg og hadde....kanskje de ikke hadde trukket til jordingen godt nok når de monterte det...og at det skaper varme osv...og at jordingsfeste dermed var blitt ødelagt...
Tesla Model Y                         2021-

Muffinman

Jordingspunktene har en uheldig kombinasjon av metaller som gjør at man får galvanisk korrosjon når det går strøm gjennom dem. De tæres opp fra innsiden helt til de svikter. I starten sveiset de, men nå bores det nye hull hvor nye jordingspunkter skrus inn.

Skjedd på vår 2015, men ikke på 2013-modellen.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Kim-

I elektroverden når man kobler sammen kobber og alu bruker man en pisk (overgang) for at det ikke skal korrodere. Mon tro om Tesla har gjort det
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Bonnis

Sitat fra: Muffinman på søndag 24. november 2019, klokken 15:46
Tenker det er stor sjanse for batteribytte her    :)
Og det hadde du helt rett i! Hentet bilen i går kveld på Rud, der den ble levert på torsdag. En uke brukte de, og jeg fikk låne en 75D som lånebil i mellomtiden. Godt fornøyd med servicen til Rud, både på SMS, i skranken, og i ventetid.
P85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA