Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kraftig vibarasjon under superlading.

Startet av Teslalita, tirsdag 03. desember 2019, klokken 20:42

« forrige - neste »

Teslalita

Nådde rekordhøye 140KW for første gang i dag. Veldig fornøyd. Hørte etter hvert noe som hørtes ut som et helikopter som hovra over taket og tok en tur ut. Hm.. Lyden kom innenfra bilen ! Tok en tur rundt fronten. Ingen synlige nye åpninger for luft. Da jeg satte meg inn igjen ble det verre og ganske kraftige vibrasjoner i rattstammen, minnet litt om å skifte fil (uten å blinke) . Vurderte sterkt å forlate skuta i tilfelle den skulle synke men tok i stedet en ny tur foran. Hørte jo vifta gå men lyden var helt fin. I motsetning til innvendig.

Da ladingen gikk ned til 100KW ble lyden borte og resten av syklusen var stille. 

Hva er årsaken? Masse dritt på viftteblader som forårsaker kraftige vibrasjoner?
Dette er antagelig første gangen vifta har gått under lading siden bilen var ny i juni.

Tips?

TMS 100D

1000kwh

Kan dure bra når batteriet er varmt. Ikke uvanlig det. Sikkert mye drit i viften også.

Muffinman

Kompressoren. Den starter når du runder en viss temperatur på batteriet under lading, og stopper når tempen bikker under en viss terskel. Under denne terskelen kjøles batteriet via vifter og radiator. Når kompressoren går rutes kjølevæsken via chilleren. Fasekjøling av batteriet med andre ord. Hvor kult er ikke det :)

Teslalita

Fantastisk. Takker for svar
Avanserte biler ... Da skal jeg la være å søke dekning neste gang...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA