Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Et lite mysterium - bilen min hilser på fremmede.

Startet av sigege, mandag 02. desember 2019, klokken 10:55

« forrige - neste »

sigege

Jeg parkerer min 2016 S90D utenfor kontoret, og noen ganger i det siste har en av mine kolleger fortalt meg at bilen min hilser på henne når hun går forbi. Det trodde jeg naturligvis ikke noe på, så i dag ble jeg med ut for å sjekke. Da ser jeg at når hun går forbi bilen så blinker hovedlysene én gang. Jeg låner telefonen hennes og går forbi selv, og det samme skjer (Jeg har naturligvis ikke keyfob på meg).

Jeg har aldri opplevd noen gang at bilen bare blinker (uprovosert) med hovedlyset, og trenger hjelp av forumet til å finne ut av dette. Ikke at det er et problem, men det kunne jo være litt artig å finne årsaken.

Min kollega kjører ikke Tesla selv, og hun har en Huawei-telefon. Kanskje kineserne har lagt en artig spyware inn i mobilen hennes  :).


Snapcase


sigege

Den er på, ja. Jeg har ikke fått med meg at den da blinker på folk som går forbi. Takk for hjelpen.

Newbee

Sitat fra: sigege på mandag 02. desember 2019, klokken 11:27
Den er på, ja. Jeg har ikke fått med meg at den da blinker på folk som går forbi. Takk for hjelpen.

Blinkingen er bare et «varsel» om at bilen lagrer en sekvens video. Om du ikke allerede har gjort det bør du kjøpe en ekstern SDD og formatere for dashcam/Centry mode. Da får du selv tilgang til videoklippene dersom noen skader bilen din.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

sigege


Newbee

Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

geear

#7
Har sett noen si at 2.0 kun gir varsel ja, men man skal uansett gå ganske nær for å trigge sentry.

PS: sentry gir ganske solid strømforbruk, så greit å bruke kun der det faktisk er behov for det.

Svein_H

Sitat fra: gr på mandag 02. desember 2019, klokken 19:54
(...) men man skal uansett gå ganske nær for å trigge sentry. (...)

"ganske nær" er jo veldig subjektivt da, men jeg klarte å trigge Sentry mode da jeg passerte mellom en TM3 og en annen bil for å komme til min egen, i et parkeringshus med ganske generøse størrelser på plassene. Greit nok at folk ønsker å passe på bilene sine, men jeg var overhodet ikke borti bilen, og syns ikke det er akseptabelt at det blir lagret et opptak av meg bare jeg passerer forbi en parkert bil.

Jeg har også dashcam i bilen min som filmer kontinuerlig, men der blir det ikke lagret opptak før noen faktisk er borti bilen, og dét er en vesentlig forskjell.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

geear

Hvordan fikser dashcamet ditt det? Hvis det er snakk om lyd eller bevegelse, så er det tilnærmet ubrukelig spør du meg. Veldig sjelden skader på p-plasser er mer enn en ripe fra en veske eller en dør som såvidt dunker borti. Trenger ikke lage lyd engang for å bli bulk.

Svein_H

Dashcamet mitt reagerer på rystelser, og jeg kan justere følsomheten. Greit nok, det er kanskje ikke perfekt, men det er innenfor lovverket. Selv om du syns det er en ubrukelig løsning er det faktisk ikke fritt frem for å sette opp kameraovervåkning overalt, og Teslas Sentry mode går langt ut over det som er tillatt for vanlige dashcams. Dette har vært diskutert gjentatte ganger, så jeg har ingen flere kommentarer rundt det emnet.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Klykken

Hvor kan jeg lese at Sentry mode er ulovlig i Norge? Eller "langt over det som er tillatt"?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Svein_H på mandag 02. desember 2019, klokken 21:01
Dette har vært diskutert gjentatte ganger, så jeg har ingen flere kommentarer rundt det emnet.
Det har vært diskutert flere ganger jeg, og ingen har vel vist til noe konkret fra offentlig hold som sier det ene eller andre. Kun spekulasjoner og påstander.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: Klykken på mandag 02. desember 2019, klokken 21:14
Hvor kan jeg lese at Sentry mode er ulovlig i Norge? Eller "langt over det som er tillatt"?
Dette er en temmelig hysterisk holdning som noen inntar, Datatilsynet hadde en vurdering når systemet ble lansert og så ikke noe problem ift lovverk da, men det kan selvfølgelig ikke måle seg mot selvoppnevnte «eksperter» på forum.

Har ikke lagret link fra Datatilsynet, men den kan sikkert finnes med litt googling.

Ellemelle

"Vi tok en prat med Datatilsynet, som har bedre oversikt over Norges lover enn det vi har. Der var svaret ganske tydelig:
Ja, Sentry Mode er lov, så lenge det er til privat bruk."
-Atle Årnes, fagdirektør teknologi hos Datatilsynet, 2.juni 2019

Kilde: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/GGevM9/er-tesla-sentry-mode-lovlig-i-norge

Svein_H har tidligere diskutert innholdet i den linken, men har tydeligvis større kompetanse på dette feltet enn Datatilsynets egen fagdirektør, siden han likevel mener at dette er ulovlig?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA