Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forvarming av bil via app

Startet av N-L, mandag 02. desember 2019, klokken 09:25

« forrige - neste »

sjokomelk

Sitat fra: Sense på fredag 06. desember 2019, klokken 00:49
Er det normalt at 100 kwh batteripakken bruker så lang tid på å bli varm, når det ikke engang er minusgrader ute?
Du skal varme opp 5-600 kilo med batterier (og batterikasse og kjølevæske) med et varmeelement på 6kW. Det tar litt tid og energi å komme fra 2-3 grader og opp til 12. (Er da batterivarmen kutter ut vanligvis mener jeg.) Og etter dette er det spillvarme fra motorene som gjør resten av jobben.
Så, ja, det er vanlig at det tar så lang tid. Den er ikke skikkelig varm for full pupp på supercharging før etter 2-3 timers kjøring.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Klykken

Er bug på nyeste sw som gjør at batterivarmer ikke starter ved forvarming. 2019.36.x. - kanskje du er rammet av det også?
Men ja, i vinterhalvåret vil ikke batteri bli særlig varmt, med mindre du kjører som en k*k.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1000kwh

Sitat fra: Klykken på fredag 06. desember 2019, klokken 08:12
Er bug på nyeste sw som gjør at batterivarmer ikke starter ved forvarming. 2019.36.x. - kanskje du er rammet av det også?
Men ja, i vinterhalvåret vil ikke batteri bli særlig varmt, med mindre du kjører som en k*k.
Er man egentlig sikker på at et er en bug? Kom ikke dette som en funksjon på et tidspunkt? Kan jo være andre årsaker til at man ikke ønsker batterivarming hver gang man starter varming av kabin.

Sense

Ja, kanskje det er en bug.
Helt oppriktig, så merker jeg intet forskjell på batteritemperaturen før eller etter forvarming, hva angår de blå avmerkingene. Det merket jeg tydelig på 85 kwh batteriet på min forrige modell.
Lurer på hvordan det blir når vi kommer ned på 10-15 blå...  Null regenerering den første timen?

1000kwh

#19
Sitat fra: Sense på fredag 06. desember 2019, klokken 08:35
Ja, kanskje det er en bug.
Helt oppriktig, så merker jeg intet forskjell på batteritemperaturen før eller etter forvarming, hva angår de blå avmerkingene. Det merket jeg tydelig på 85 kwh batteriet på min forrige modell.
Lurer på hvordan det blir når vi kommer ned på 10-15 blå...  Null regenerering den første timen?
Man ser jo batterivarmesymbolet i appen i det man kjører, så hva blir egentlig den store forskjellen? Forvarmer du en hel time før du kjører?

Eneste jeg tenker er forskjellen nå er at man før hentet strøm fra nettet til å varme batteriet FØR avgang. Det kan jo være en fordel. Hvis man ikke koblet til er det jo egentlig helt verdiløst å stå og forvarme lenge før avgang. Da er det kun for å ha regen med en gang.

Sense

Jeg ser intet symbol på varming av batteriet på appen. Kun symboler for rattvarme og frontrute-varme øverst til høyre.

1000kwh

Sitat fra: Sense på fredag 06. desember 2019, klokken 13:23
Jeg ser intet symbol på varming av batteriet på appen. Kun symboler for rattvarme og frontrute-varme øverst til høyre.
Under kjøring? Det er borte når bilen står parkert ja.

Sense

Nei, trodde "Klykken" refererte til at det ikke lenger var noen symbol i appen for batterivarming.
Uansett, så ser jeg ingen symbol for batterivarming, verken i appen eller i bilen.

LA-Thing

Sitat fra: Klykken på fredag 06. desember 2019, klokken 08:12
Er en bug på nyeste sw som gjør at batterivarmer ikke starter ved forvarming. 2019.36.x.

Installerte en oppdatering på min -13 P85 for ca. 1 uke siden; 2019.40.2.3 40ef2d4d1432. Ingen tegn til forvarming av batteri lengre, får uansett melding 'regen disabled' når turen starter.

Har alltid forvarmet ca. 20 min. og hadde da ca. 15kW regen begrensning ved utetemperatur ca. minus 5. Nå er det ingen forvarming av batteri uansett tid, utetemperatur, tilkoblet lader eller ikke. Kupeen varmes heldigvis fortsatt.

Batterivarmeren slår inn under kjøring, pendler mellom 6 og 10 kW på 'tomgang'. Varsel om 'regen disabled' forsvinner etter 5-6 min., da vises stiplet linje for begrensning rett over 0.

Er dette en bug eller en ny feature? Finner ikke noe sted jeg kan 'enable battery heating'.

Ikke lett å forstå hva Teslas sw utviklere i California driver med. Tenkte å sjekke her før jeg eventuelt rapporterer inn en feil.
Drammen, Tesla Model S #2510

Muffinman

Kjent sak det der. Er visst fikset i nyere versjoner.

LA-Thing

Takk for opplysningen. Bare jeg og helt sikkert også Tesla Service som ikke er kjent med dette, da. Tesla Service har vel uansett ikke mulighet til å fikse bugs, så ingen vits i å bestille time.

Da er det bare å kjøpe en ny dose tålmodighet, smøre tjukt på og håpe det dukker opp en oppdatering før behovet for forvarming utgår.
Drammen, Tesla Model S #2510

moonbuggy

Sitat fra: sjokomelk på fredag 06. desember 2019, klokken 08:10
Sitat fra: Sense på fredag 06. desember 2019, klokken 00:49
Er det normalt at 100 kwh batteripakken bruker så lang tid på å bli varm, når det ikke engang er minusgrader ute?
Du skal varme opp 5-600 kilo med batterier (og batterikasse og kjølevæske) med et varmeelement på 6kW. Det tar litt tid og energi å komme fra 2-3 grader og opp til 12. (Er da batterivarmen kutter ut vanligvis mener jeg.) Og etter dette er det spillvarme fra motorene som gjør resten av jobben.
Så, ja, det er vanlig at det tar så lang tid. Den er ikke skikkelig varm for full pupp på supercharging før etter 2-3 timers kjøring.
Teoretisk vil det ta ca. 1 time å varme opp batteriet 10grader (fra 2 til 12) med et 6kw varmeelement.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA