Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe Leaf Gen 1? Fallgruver?

Startet av Elektro12, søndag 01. desember 2019, klokken 16:50

« forrige - neste »

Elektro12

Jeg vurderer å kjøpe en Gen 1 Leaf - den er gått ca. 80 tusen kilometer og leveres med ny EU og garanti fra forhandler.

11 av 12 streker på batteri. Vi kjører normalt ca 35 km om dagen, men noen ganger 7-8 mil.

- Vil den holde til bruken vår?
- Er Gen 1 også driftsikre saker?
- Hva er slikt verdt?

Panduck

Sitat fra: Elektro12 på søndag 01. desember 2019, klokken 16:50
- Vil den holde til bruken vår?

Det kommer an på sommer / vinter, høydeforskjell og hastighet, men 7-8 mil vil nok ikke alltid være oppnåelig. Har man ikke annen bil som alternativ til de turene, ville jeg sett på noe med litt mer rekkevidde.

Elektro12

Ok, det går såpass med strøm.

Jeg har mulighet til å låne et par dager, men er jo skeptisk til hvor lenge batteriet vil holde "dagens nivå" sånn cirka.

Electric cars in Norway

Enig i innspillene. Men for all del - 1. gen. er fin den til sitt bruk.... Det er viktig å ta vare på disse i årene fremover......

Elektro12

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 01. desember 2019, klokken 19:46
Enig i innspillene. Men for all del - 1. gen. er fin den til sitt bruk.... Det er viktig å ta vare på disse i årene fremover......

Prisen er jo ikke mer enn rett over 60 lapper så ikke en formue. Jeg vil jo tro det er bil 3-4 år til der?

Jevnt over pendler jeg 32 km tur/retur jobb og vil vel da ha ihvertfall 50% igjen når jeg kommer hjem selv med varmen på?

Carl Anton Stenling

Hvis du har mulighet for å få mer nøyaktig informasjon om SOH for batteriet så er det lettere å vurdere hvordan rekkevidden vil være.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Elektro12

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 01. desember 2019, klokken 20:14
Hvis du har mulighet for å få mer nøyaktig informasjon om SOH for batteriet så er det lettere å vurdere hvordan rekkevidden vil være.

Tror ikke det er mulig, forhandler hadde tatt i innbytte og hadde mindre peil enn meg på hva han selger.  :D

Jeg kan få lånt bilen et par dager, det kan jo gi en pekepinn?

Carl Anton Stenling

Prøvekjøring er smart. Kjør gjerne fra 100 % og helt til du er nede på rundt 15 %, men forsikre deg om at det finnes hurtiglader i nærheten. Temperaturen innvirker mye på rekkevidden for Leaf.

Dersom du gjengir type kjøring, temperatur og hvor langt du kunne kjøre før bilen var nede på 15 % så er det mulig å si noe mer sikkert om hvordan den vil fungere for ditt kjøremønster gjennom året.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Carl Anton Stenling

Er det forresten den aller første modellen uten fotbrekk, eller snakker vi om den forbedrede utgaven som kom rundt 2013/14?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Elektro12

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 01. desember 2019, klokken 20:22
Er det forresten den aller første modellen uten fotbrekk, eller snakker vi om den forbedrede utgaven som kom rundt 2013/14?

Aller første, med det beryktede elektro-brekket.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Elektro12 på søndag 01. desember 2019, klokken 20:34
Aller første, med det beryktede elektro-brekket.
Visste ikke at det var beryktet ;)

Alle Leaf liker best flat vei og da er 7-8 mil innenfor også om vinteren, krevende topografi er ikke et sterkt kort for Nissan. For å spe på noen ekstra km kan man bruke ratt-og setevarme + varme klær for å spare på varmeapparatet.
Sjekk vindusheiser og rust på bremseskivene.
(Syntes 80' var litt tidlig til å miste en strek, jeg passerte 100' før jeg mistet første strek.)

Electrix

Første gen Leaf er veldig enkle biler på godt og vondt. De har lite feil og veldig lite service-behov, men har også begrenset rekkevidde og hurtgladehastighet, spesielt på vinteren med kalde batterier.

Vi har hatt vår i over 7 år / 98 000 km, og regner nok med at den fremdeles er i drift om 5 år. Den har tapt 2 streker og det merkes mest på tur til hytta som er 83km der halparten er motorvei 100km/t. Det går fremdeles, men må ikke ligge over 100. Om vinteren må jeg begrense til maks 90 eller noe sånn og rekker akkurat frem, eller ta en 7 min stopp på hurtiglader.

Nå går den for øvrig ikke så mange lengre turer da vi har byttet ut dieselbilen med en Model  3 som tar alle lengre turer.

Spørsmålet ender nok opp med hvor ofte du har behov for lengre turer, er det et par ganger i året er det enkleste og billigste å leie bil disse gangene, er det en gang i måneden blir det lett for mye bry.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA