Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading e-tron kostnader sparing

Startet av Ribers, søndag 01. desember 2019, klokken 15:54

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TM på onsdag 08. april 2020, klokken 18:42
Morsom ide, men prisen for hver lading og logistikken med å dele kostnader for investering og drift gjør at dette er et umulig prosjekt. Det er vel mye enklere å dra innom en hurtiglader på vei til hytta eller hjem igjen, alternativt kjøre diesel hele veien.
Tja, umulig prosjekt var gjerne å ta i :-)
Løsning:
- Alle spleiser på innkjøp pluss forventet andel av årlig bensinbruk
- 1 person påtar seg ansvaret og handler inn bensin / vedlikehold / økonomi
- den som bruker den sender en mail med tid ladet til aggregat@gmail.com, som ansvarlig administrerer.
- en gang i året sender ansvarlig Vipps-krav basert på årets bensinbruk ganget med andel brukt for den enkelte.

Tenker det er særlig nyttig for dem som heller vil spise spiker enn å måtte stoppe 15 minutter på vei fra hytten...og for de som vil protestere mot Ionity, eller bare bruke mest mulig tid på hytten.
Ser forøvrig at Honda og har omtrent tilsvarende aggregat...takk reklamecookies...not...
Tesla Model Y                         2021-

elektro

#61
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. april 2020, klokken 07:56
Sitat fra: TM på onsdag 08. april 2020, klokken 06:58
Det er lett å glemme at det uansett koster ca 7-8000 kr pr mnd. å ha bilen i garasjen. I lys av det blir det litt rart å finregne på en hundrelapp fra eller til for å ha litt glede av «investeringen» 😏

Det blir jo fort penger av sånt. Jeg pleier å beholde bilene mine i 8-10 år, 189,- pr. måned i en slik tidsperiode blir over 20.000,- jeg gjerne skulle brukt på andre ting.

Det kan man jo si om så mangt her i livet, men det er jo ikke sånn at man ikke får noen ting for de pengene. Ionity tilbyr jo utvilsomt den beste ladeinfrastrukturen i Europa, etter Tesla, selv om det ikke er nok stasjoner til at man kan kan klare seg med Ionity alene. Det vil dog raskt bli enda bedre, Elverum stod f.eks. nettopp ferdig og byggingen i Bagn har begynt. Totalt 225 av 400 planlagte stasjoner er ferdig på et halvannet år. Antall ladere per stasjon vil utvides ved behov, soklene står klare. Plug & Charge (lading uten app/brikke som på Tesla) kommer også.

Dessuten må du trekke fra A) det første året som er gratis, har du bilen i hele 8 år blir dermed prisen 165/mnd, og B) det du sparer kontra å lade på Ionity uten abonnement.

La oss si du lader 50 kWh (ca. 58% av batteriet på e55, 77% på e55) ni ganger i året fordelt likt på Ionity/FortumLyn/GKlyn, da sparer man inn 780 kroner i året, 65/mnd. Transit abonnementet koster deg altså en hundrelapp i måneden. Lader man mer enn tre ganger i året på Ionity, sparer man inn mer. Fort hele abommementet for de som kjører mye, eller drar på én tur utenlands.

Regnestykket ditt forutsetter derimot at man unngår Ionity helt. Lykke til med det, med e-tron. 🙂 Satt på spissen vet jeg nesten ikke om jeg ville kjøpt e-tron i dag uten Ionity.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

automat

Jeg tror Audi gjør en feil når de bare lar ladeavtalen være gratis i 12 mnd. De skulle heller ha skrudd opp prisen på bilen noen tusenlapper, og hatt en lengre gratisperoide. Jeg tror det er enklere å få inn pengene i kjøpsprosessen av bilen, enn som månedsabb senere.

Hadde ladeavtalen vart i 3 år, så tror jeg den hadde blitt sett på som helt OK. Hadde den vart i 5 år, så hadde den blitt sett på som svært god.

Hadde de i tillegg sponset dette på de som kjøpte bil det første året, som ikke fikk noen avtale i det heletatt, så hadde de skaffet seg mye goodwill også.

Se på oss Teslaeiere. Vi blir loppet for et ukjent antall titusenlapper som en del av bilprisen når vi kjøper bilen, for å få tilgang til verden beste hurtigladernettverk. Og vi skryter av det, selv når vi nesten ikke bruker det. Jeg tør ikke tenke på hva kwh-prisen egentlig blir for superladingen min.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

No-name

Sitat fra: automat på torsdag 09. april 2020, klokken 11:25
Jeg tror Audi gjør en feil når de bare lar ladeavtalen være gratis i 12 mnd. De skulle heller ha skrudd opp prisen på bilen noen tusenlapper, og hatt en lengre gratisperoide. Jeg tror det er enklere å få inn pengene i kjøpsprosessen av bilen, enn som månedsabb senere.

Hadde ladeavtalen vart i 3 år, så tror jeg den hadde blitt sett på som helt OK. Hadde den vart i 5 år, så hadde den blitt sett på som svært god.

Hadde de i tillegg sponset dette på de som kjøpte bil det første året, som ikke fikk noen avtale i det heletatt, så hadde de skaffet seg mye goodwill også.

Se på oss Teslaeiere. Vi blir loppet for et ukjent antall titusenlapper som en del av bilprisen når vi kjøper bilen, for å få tilgang til verden beste hurtigladernettverk. Og vi skryter av det, selv når vi nesten ikke bruker det. Jeg tør ikke tenke på hva kwh-prisen egentlig blir for superladingen min.

Veldig enig i dette.


jkirkebo

Sitat fra: elektro på torsdag 09. april 2020, klokken 01:51
Regnestykket ditt forutsetter derimot at man unngår Ionity helt. Lykke til med det, med e-tron. 🙂 Satt på spissen vet jeg nesten ikke om jeg ville kjøpt e-tron i dag uten Ionity.

Hva er problemet med det? Det er ikke alle som kjører på bilferie i Europa, etter 30 år med lappen har jeg ennå ikke vært lengre ned enn Kolding i Danmark ;) I Norge er dekningen til de andre leverandørene totalt overlegen Ionity (og også Tesla sør for Trondheim ihvertfall). Jeg kjører jo Tesla selv men lader minimalt på Supercharger selv om det koster meg 0,- pr. kWh. Det går stort sett i Fortum og litt CK+GK da det er de som har god dekning her på det sentrale østlandet. Jeg ser neppe for meg at jeg ville brukt Ionity mer med e-tron enn jeg bruker Tesla Supercharger i dag.

Som eksempel kan jeg nevne at jeg på min tur til hytta, som ligger 283km hjemmefra, passerer to stk. Tesla SuC (som begge er ubrukelige da de ligger hhv. 18 og 30km hjemmefra) og ca. 14 hurtigladesteder (med 2-8 hurtigladere pr. sted) tilhørende Fortum pluss noen tilhørende CK og GK.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tromsø

Sitat fra: No-name på torsdag 09. april 2020, klokken 12:31
Sitat fra: automat på torsdag 09. april 2020, klokken 11:25
Jeg tror Audi gjør en feil når de bare lar ladeavtalen være gratis i 12 mnd. De skulle heller ha skrudd opp prisen på bilen noen tusenlapper, og hatt en lengre gratisperoide. Jeg tror det er enklere å få inn pengene i kjøpsprosessen av bilen, enn som månedsabb senere.

Hadde ladeavtalen vart i 3 år, så tror jeg den hadde blitt sett på som helt OK. Hadde den vart i 5 år, så hadde den blitt sett på som svært god.

Hadde de i tillegg sponset dette på de som kjøpte bil det første året, som ikke fikk noen avtale i det heletatt, så hadde de skaffet seg mye goodwill også.

Se på oss Teslaeiere. Vi blir loppet for et ukjent antall titusenlapper som en del av bilprisen når vi kjøper bilen, for å få tilgang til verden beste hurtigladernettverk. Og vi skryter av det, selv når vi nesten ikke bruker det. Jeg tør ikke tenke på hva kwh-prisen egentlig blir for superladingen min.

Veldig enig i dette.

Veldig uenig i dette. Som nordlending har vi jo ingen Ionity i nærheten, nærmeste er mer enn 1000km unna! Men likevel går det helt fint å kjøre både e50 og e55 her oppe :)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Øyvind.h

Helt i starten var det valgfritt hos Tesla også. Tilgang for Model S 60 kostet 13.800,- for gratis lading i bilens levetid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 09. april 2020, klokken 20:26
Helt i starten var det valgfritt hos Tesla også. Tilgang for Model S 60 kostet 13.800,- for gratis lading i bilens levetid.
Om den prisen dekket de faktiske kostnadene, eller var satt ut fra markedsmessige grunner vet vi ikke. Vi vet vel strengt tatt heller ikke om Tesla setter av noe konkret beløp pr bil, eller om de har noen annen strategi for finansiering av superladerne. Men de har sagt at de ikke har som mål å tjene penger på de. Målet er å selge biler.

Slik sett kan jo ikke Teslas forretningsmodell sammenlignes med Ionity. De skal på sikt tjene penger. Og de har mange bilprodusenter som medlemmer, som kan ha ganske forskjellige meninger om hvordan et godt ladetilbud skal se ut. Jeg vil anta at Hyundai er langt mer prissenitive enn Porsche.

Hadde jeg kjørt Audi, så hadde jeg nok droppet månedsabb. Jeg hurtiglader ikke nok til at det lønner seg. Og da vil jeg pga drop-in-prisen til Ionity trolig primært velge andre ladeoperatører. Og det betyr jo at Ionity vil tjene minimalt på meg, og alle andre som tenker som meg.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amadeus

Ladet på Ionity nå i helgen på tur, 63 KW 533 kroner takk, jeg missforstod det med 1 år ny etron, trodde dette gikk gjennom appen.
Men skjønner folk ikke gidder å lade der, og at man må ha abonnement når man har et bilmerke som er på eiersiden her skjønner jeg heller ikke, kommer til å bruke Ionity de få gangene jeg lader på veien, også blir det andre alternativer når ett år gratis abonnement er over, det er jo alvorlig mye dyrere en alle andre leverandører.

daktari

Leste et sted (FB?) om en e-tron-eier som ladet på Ionity, men ble belastet i € , så da ble prisen 9,5,-/kWh. Det er jo ganske freidig når strømprisen og effektleddet betales i Norge. Eller kjøper Ionity dansk dyr kullkraft?!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Elmo

Sitat fra: daktari på onsdag 22. april 2020, klokken 12:56
Leste et sted (FB?) om en e-tron-eier som ladet på Ionity, men ble belastet i € , så da ble prisen 9,5,-/kWh. Det er jo ganske freidig når strømprisen og effektleddet betales i Norge. Eller kjøper Ionity dansk dyr kullkraft?!
Whats new ??  Det er jo godt kommunisert at de har pris i € og at den er HØY uten avtale.
Men, jeg trodde Audi var en av de som har avtale med Ionity for sine kunder.
https://elbil.no/ionity-gjor-lynlading-langt-dyrere-enn-bensin-og-diesel/
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Orbit

Tipper vedkommende har brukt Ionity sin egen app og fått full pris. En må bruke Audi-kortet for å få den reduserte avtaleprisen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på torsdag 23. april 2020, klokken 09:39
Tipper vedkommende har brukt Ionity sin egen app og fått full pris. En må bruke Audi-kortet for å få den reduserte avtaleprisen.

Får man automatisk utlevert Audikortet med ett års abonnement når man får utlevert ny bil hos forhandler? Eller er det noe man må bestille selv i ettertid?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Du får valget ved utlevering om du vil ha kort&abonnement eller ikke, og så tas oppretting av konto der og da. Det går også  å koble kontoen opp mot Grønn kontakt, men merk at da går betaling for all landing hos GK over til samlefaktura fra Audi, også dersom du bruker GK sin egen brikke.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 23. april 2020, klokken 10:06
Sitat fra: Orbit på torsdag 23. april 2020, klokken 09:39
Tipper vedkommende har brukt Ionity sin egen app og fått full pris. En må bruke Audi-kortet for å få den reduserte avtaleprisen.

Får man automatisk utlevert Audikortet med ett års abonnement når man får utlevert ny bil hos forhandler? Eller er det noe man må bestille selv i ettertid?
Du må opprette eget abo hos Audi E-tron charging services. En god forhandler gir deg mulighet til det ved henting eller du gjør det selv når det passer. Jeg gjorde det 2 måneder for tidlig så mine fordeler (rabatt i 1 år) forsvinner rett før fellesferien...
https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-no
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA