Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading e-tron kostnader sparing

Startet av Ribers, søndag 01. desember 2019, klokken 15:54

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: OCSGAO på tirsdag 31. mars 2020, klokken 07:34
Har brukt Audi e-tron charging service ladekort på bilkraft sine ladere.

I mars har jeg fyllt totalt 25 min , 22 KW  Kostnad kr 25 kr.

Første år er ladekortet gratis, da er det neste like billig som hjemmelading.
fra andre år kr 189 per mnd, da blir det mer komplisert å beregne kostnadene
Hvordan får du det til å bli så billig? 75% rabatt via Audi Charging services? Eller mener du normallading til halv pris?

Den siste måneden har jeg betalt snitt kanskje 12 øre/kWh for strøm, men Hafslund tar friske 48 øre/kWh i nettleie + 100,- i måneden.

Bilkraft/BKK har følgende priser:

"Hurtiglading: NOK 1,25 per minutt + NOK 2,90 per kWh
Normallading: NOK 0,10 per minutt + NOK 2,50 per kWh
I tillegg har vi rabatter og bonusprogram for å gi kundene enda lavere priser."
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OCSGAO

Har er prislisten, sansynligvis så er det fakturert for AC-lading når jeg har brukt Bilkraft sine ladere.
Den ene var faktisk en 150KW lader.
Se vedlegg



   189,00 NOK / måned
Minimum kontraktsperiode ¹
   12 måneder
Generell prising
   
AC-lading (normallading)
   1,00 NOK / min
DC-lading ² (hurtiglading)
   2,50 NOK / min
Grønn Kontakt 4
   
AC-lading
   0,10 NOK / min + 2,50 NOK / kWh
DC-lading (<= 50kW)
   1,25 NOK / min + 2,90 NOK / kWh
DC-lading (> 50kW)
   1,25 NOK / min + 2,90 NOK / kWh
IONITY HPC
   3,20 NOK / kWh

Trond.m

#32
Sitat fra: daktari på tirsdag 31. mars 2020, klokken 09:45
Den siste måneden har jeg betalt snitt kanskje 12 øre/kWh for strøm, men Hafslund tar friske 48 øre/kWh i nettleie + 100,- i måneden.
12 øre er en historisk lav strømpris. Uansett må man betale nettleie og avgifter som utgjør langt mer enn strømmen, så man bommer ikke mye hvis man regner 1 kr/kwh i snitt over året. Uansett er det urimelig billig å kjøre på hjemme-strøm 😏

Tjafsaren

Sikkert noe de fleste har regnet ut allerede, men om du ikke lader for mer enn 183 kW på Ionity i løpet av et år så går du i minus med 129 abonnementet.

Alt under lønner city seg til 49.

elektro

Sitat fra: Tjafsaren på torsdag 02. april 2020, klokken 16:47
Sikkert noe de fleste har regnet ut allerede, men om du ikke lader for mer enn 183 kW på Ionity i løpet av et år så går du i minus med 129 abonnementet.

Alt under lønner city seg til 49.

De 129 kronene du betaler i måneden med Transit er jo for _muligheten_ til å lynlade hos Ionity. De drifter, vedlikeholder og bygger for å ha en overkapasitet de fleste dager i året og timer i døgnet. Klart det koster litt.

Selv om jeg ikke bruker det hver måned, så synes jeg det er verdt prisen- bare å vite at jeg kan lade der, fort, og uten særlig fare for kø, på langtur over det meste av Sør-Norge, Sør-Sverige, Danmark osv. Det er noe av den frihetsfølelsen det skal innebære å ha bil.

Det koster jo mindre enn én børsteløs vask av bilen, popcorn og brus på kino, 1 km. med taxi, eller det samme som ett eneste av de utallige abonnentene de fleste har på div. strømmetjenester. Ikke noe å hverken lure på, regne på eller irritere seg over- spør du meg. :) Et topp tilbud, og supplement til de andre tilbyderen som stort sett har 1-2 lynladere per lokasjon uten abonnement- hvis noen. Men av og til er en 50 kW utenfor Kiwi mer enn nok også. :+1:

PS! Gjennomsnittsbilen kostet 259 kroner, om dagen, i 2016.. Det var da en bil til 393.000 som gikk 15.000 km/år. https://www.tv2.no/a/8350062/
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tjafsaren

Sitat fra: elektro på torsdag 02. april 2020, klokken 21:35
Sitat fra: Tjafsaren på torsdag 02. april 2020, klokken 16:47
Sikkert noe de fleste har regnet ut allerede, men om du ikke lader for mer enn 183 kW på Ionity i løpet av et år så går du i minus med 129 abonnementet.

Alt under lønner city seg til 49.

De 129 kronene du betaler i måneden med Transit er jo for _muligheten_ til å lynlade hos Ionity. De drifter, vedlikeholder og bygger for å ha en overkapasitet de fleste dager i året og timer i døgnet. Klart det koster litt.

Selv om jeg ikke bruker det hver måned, så synes jeg det er verdt prisen- bare å vite at jeg kan lade der, fort, og uten særlig fare for kø, på langtur over det meste av Sør-Norge, Sør-Sverige, Danmark osv. Det er noe av den frihetsfølelsen det skal innebære å ha bil.

Det koster jo mindre enn én børsteløs vask av bilen, popcorn og brus på kino, 1 km. med taxi, eller det samme som ett eneste av de utallige abonnentene de fleste har på div. strømmetjenester. Ikke noe å hverken lure på, regne på eller irritere seg over- spør du meg. :) Et topp tilbud, og supplement til de andre tilbyderen som stort sett har 1-2 lynladere per lokasjon uten abonnement- hvis noen. Men av og til er en 50 kW utenfor Kiwi mer enn nok også. :+1:

PS! Gjennomsnittsbilen kostet 259 kroner, om dagen, i 2016.. Det var da en bil til 393.000 som gikk 15.000 km/år. https://www.tv2.no/a/8350062/

I følge Audi sine egne retningslinjer, så gjelder city også lading på Ionity, men du får bare ikke billigere enn 8,40kr/kWh.


daktari

Er det noe som helst besparelse med City-abonnementet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Norx

Sitat fra: daktari på fredag 03. april 2020, klokken 08:58
Er det noe som helst besparelse med City-abonnementet?

Besparelsen er at du ikke trenger eget kundeforhold til Grønn-kontakt, men får "standard" pris og ikke "Drop-in" pris.  Rabattene du eventuelt får fra coop og eventuell volume går du glipp av såvidt jeg har forstått det.

Skulle vi ende opp med at Audi får flere slike avtaler på plass mot f.eks, fortum, bkk, circle k, osv. så har jo det en verdi.  Er lei av å måtte registrere / oppdatere kontoer/ bytte passord / endre betalingskort osv.
Etter mange nok år som elbilist så har jeg nok av slike kontoer og ikke minst apper som er benyttet en plass og kanskje og bare 1 gang. (Noen klarer også å bruke samme passord over alt, skrekk og gru)


daktari

Sitat fra: Norx på fredag 03. april 2020, klokken 15:56
Sitat fra: daktari på fredag 03. april 2020, klokken 08:58
Er det noe som helst besparelse med City-abonnementet?

Besparelsen er at du ikke trenger eget kundeforhold til Grønn-kontakt, men får "standard" pris og ikke "Drop-in" pris.  Rabattene du eventuelt får fra coop og eventuell volume går du glipp av såvidt jeg har forstått det.

Skulle vi ende opp med at Audi får flere slike avtaler på plass mot f.eks, fortum, bkk, circle k, osv. så har jo det en verdi.  Er lei av å måtte registrere / oppdatere kontoer/ bytte passord / endre betalingskort osv.
Etter mange nok år som elbilist så har jeg nok av slike kontoer og ikke minst apper som er benyttet en plass og kanskje og bare 1 gang. (Noen klarer også å bruke samme passord over alt, skrekk og gru)
I praksis bare tap da: "vorsprung durch Betrügerei.."

Audi City charge vs Grønn kontakt.
registrere kunde hos 1 part: likt
mengderabatt: GK ja, opptil 15% Audi 0
coop-poeng: GK ja, 8% kickback Audi 0
Ekstra fast kostnad pr måned: GK 0 Audi JA, 49,-
Pris Ionity: ingen rabatt hos noen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#39
Sitat fra: Tjafsaren på fredag 03. april 2020, klokken 08:42

I følge Audi sine egne retningslinjer, så gjelder city også lading på Ionity, men du får bare ikke billigere enn 8,40kr/kWh.

Ok, alle med CCS kontakt har forsåvidt mulighet til å lade på Ionity. Det jeg mener er at det er en nobrainer å betale for Transit, selv om mange kanskje ikke lader så mye mer enn 183 kW i året (har du regnet inn gratisåret?).. Tipper jeg var omtrent på knekkpunktet i fjor selv. Men det å faktisk kunne benytte en så bra tjeneste som Ionity stressfritt, til en ganske lav KW-pris, og kjøre til Stockholm enkelt, uten å lade for 2000 kroner, er verdt Transit abonnementet synes jeg.

Skulle dog gjerne sett at avtalen dekket i alle fall Fortum, GK, CK og e-On med samme kort. Man ør 15% rabatt med NAF MasterCard og fellesfaktura med NAF medlemskap, og brikke.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

jkirkebo

Sitat fra: elektro på lørdag 04. april 2020, klokken 01:58
Sitat fra: Tjafsaren på fredag 03. april 2020, klokken 08:42

I følge Audi sine egne retningslinjer, så gjelder city også lading på Ionity, men du får bare ikke billigere enn 8,40kr/kWh.

Ok, alle med CCS kontakt har forsåvidt mulighet til å lade på Ionity. Det jeg mener er at det er en nobrainer å betale for Transit, selv om mange kanskje ikke lader så mye mer enn 183 kW i året (har du regnet inn gratisåret?).. Tipper jeg var omtrent på knekkpunktet i fjor selv. Men det å faktisk kunne benytte en så bra tjeneste som Ionity stressfritt, til en ganske lav KW-pris, og kjøre til Stockholm enkelt, uten å lade for 2000 kroner, er verdt Transit abonnementet synes jeg.

Hvordan får du det til å bli 183kWh per år? Uten abonnement koster Ionity 8,10 pr. kWh. Med koster det 3,20 pr. kWh. Det er en forskjell på 4,9 pr. kWh. Transit koster 1548,- pr. år. 1548/4,9=316kWh?

Dvs. at om du lader mer enn 316kWh pr. år på Ionity lønner abonnement seg. Men. Har man ikke abonnement så prøver man vel å unngå Ionity og lader heller på Fortum, CK osv. Der koster en kWh 4,50-5,00. La oss si 4,80 i snitt. Da blir besparelsen bare 1,60 mot Ionity og man må opp i nesten 1000kWh per år før Transit lønner seg. Det er nok mer enn de fleste hurtiglader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektro

#41
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. april 2020, klokken 04:59
Sitat fra: elektro på lørdag 04. april 2020, klokken 01:58
Sitat fra: Tjafsaren på fredag 03. april 2020, klokken 08:42

I følge Audi sine egne retningslinjer, så gjelder city også lading på Ionity, men du får bare ikke billigere enn 8,40kr/kWh.

Ok, alle med CCS kontakt har forsåvidt mulighet til å lade på Ionity. Det jeg mener er at det er en nobrainer å betale for Transit, selv om mange kanskje ikke lader så mye mer enn 183 kW i året (har du regnet inn gratisåret?).. Tipper jeg var omtrent på knekkpunktet i fjor selv. Men det å faktisk kunne benytte en så bra tjeneste som Ionity stressfritt, til en ganske lav KW-pris, og kjøre til Stockholm enkelt, uten å lade for 2000 kroner, er verdt Transit abonnementet synes jeg.

Hvordan får du det til å bli 183kWh per år? Uten abonnement koster Ionity 8,10 pr. kWh. Med koster det 3,20 pr. kWh. Det er en forskjell på 4,9 pr. kWh. Transit koster 1548,- pr. år. 1548/4,9=316kWh?

Dvs. at om du lader mer enn 316kWh pr. år på Ionity lønner abonnement seg. Men. Har man ikke abonnement så prøver man vel å unngå Ionity og lader heller på Fortum, CK osv. Der koster en kWh 4,50-5,00. La oss si 4,80 i snitt. Da blir besparelsen bare 1,60 mot Ionity og man må opp i nesten 1000kWh per år før Transit lønner seg. Det er nok mer enn de fleste hurtiglader.

Det er nok riktig, dette var ikke mine tall. :) Poenget mitt understreker du imidlertid godt. Hvis man skal kjøre rundt å tenke på hvor det er billigst å lade, så synes jeg man har innrettet seg feil.

En kWh pris på over åtte kroner kan naturligvis gjøre hvem som helst stresset. Det er ikke alle Transit lønner seg for i det hele tatt, i alle fall ikke hvert år, men sagt på en annen måte betaler man for friheten til å lynlade bekymringsløst der det er best. Og- kjører man mye, langt, eller f.eks. drar på bilferie i Sverige/Danmark, er Ionity m. Transit faktisk riktig så rimelig. Og ofte er det også best.

Ser nå at prisen for Transit faktisk er 189/mnd. https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-no/tariffs Men hva det koster i året kommer jo an på hvor lenge man har bilen hvis du kjøper den ny, ettersom første år er gratis:

1 år = kr. 0
2 år = kr. 1134
3 år = kr. 1512
4 år = kr. 1701
5 år = kr. 2016

La oss si man har en e-tron 55 i fire år da, kjøpte den for 850.000 og den taper seg 45% i perioden. Da har bilen kostet 95.625/år pluss forsikring 10.000 kr, bompenger 4.000 kr. service, vask og vedlikehold 10.0000 kr, parkering 4.000 kr, strøm hjemme 5.000 kr.

Dette er bare eksempeltall, men hvis bilen koster deg kr. 128.625/år er det vel litt rart å skulle kjøre rundt og lete etter billig lading, eller la dette diktere kjørerute og stopp, og ha større risiko for kø og problemer, for å kanskje få kostnaden ned i 128.000/år?

Det er som folk som kun fyller bensin på mandag morgen og tror de sparer mye penger. Bare med enda større ulempe. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Vaduz

Jeg er enig i alt du skriver om totale kostnader elektro, men de fleste regner ikke avskrivning men kun månedlige drift og låneutgifter. Om lånet koster 7k kr per måned, så har det for mange mye å si om driftsutgiftene er 1000 eller 2000kr i måneden. Generelt vil jeg si at hvor god økonomi du har har veldig lite med inntekt å gjøre, og nesten alt med utgifter å gjøre (i Norge vel og merke)

jkirkebo

#43
Sitat fra: elektro på lørdag 04. april 2020, klokken 08:52
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. april 2020, klokken 04:59
Sitat fra: elektro på lørdag 04. april 2020, klokken 01:58
Sitat fra: Tjafsaren på fredag 03. april 2020, klokken 08:42

I følge Audi sine egne retningslinjer, så gjelder city også lading på Ionity, men du får bare ikke billigere enn 8,40kr/kWh.

Ok, alle med CCS kontakt har forsåvidt mulighet til å lade på Ionity. Det jeg mener er at det er en nobrainer å betale for Transit, selv om mange kanskje ikke lader så mye mer enn 183 kW i året (har du regnet inn gratisåret?).. Tipper jeg var omtrent på knekkpunktet i fjor selv. Men det å faktisk kunne benytte en så bra tjeneste som Ionity stressfritt, til en ganske lav KW-pris, og kjøre til Stockholm enkelt, uten å lade for 2000 kroner, er verdt Transit abonnementet synes jeg.

Hvordan får du det til å bli 183kWh per år? Uten abonnement koster Ionity 8,10 pr. kWh. Med koster det 3,20 pr. kWh. Det er en forskjell på 4,9 pr. kWh. Transit koster 1548,- pr. år. 1548/4,9=316kWh?

Dvs. at om du lader mer enn 316kWh pr. år på Ionity lønner abonnement seg. Men. Har man ikke abonnement så prøver man vel å unngå Ionity og lader heller på Fortum, CK osv. Der koster en kWh 4,50-5,00. La oss si 4,80 i snitt. Da blir besparelsen bare 1,60 mot Ionity og man må opp i nesten 1000kWh per år før Transit lønner seg. Det er nok mer enn de fleste hurtiglader.

Det er nok riktig, dette var ikke mine tall. :) Poenget mitt understreker du imidlertid godt. Hvis man skal kjøre rundt å tenke på hvor det er billigst å lade, så synes jeg man har innrettet seg feil.

En kWh pris på over åtte kroner kan naturligvis gjøre hvem som helst stresset. Det er ikke alle Transit lønner seg for i det hele tatt, i alle fall ikke hvert år, men sagt på en annen måte betaler man for friheten til å lynlade bekymringsløst der det er best. Og- kjører man mye, langt, eller f.eks. drar på bilferie i Sverige/Danmark, er Ionity m. Transit faktisk riktig så rimelig. Og ofte er det også best.

Ser nå at prisen for Transit faktisk er 189/mnd. https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-no/tariffs Men hva det koster i året kommer jo an på hvor lenge man har bilen hvis du kjøper den ny, ettersom første år er gratis:

1 år = kr. 0
2 år = kr. 1134
3 år = kr. 1512
4 år = kr. 1701
5 år = kr. 2016

La oss si man har en e-tron 55 i fire år da, kjøpte den for 850.000 og den taper seg 45% i perioden. Da har bilen kostet 95.625/år pluss forsikring 10.000 kr, bompenger 4.000 kr. service, vask og vedlikehold 10.0000 kr, parkering 4.000 kr, strøm hjemme 5.000 kr.

Dette er bare eksempeltall, men hvis bilen koster deg kr. 128.625/år er det vel litt rart å skulle kjøre rundt og lete etter billig lading, eller la dette diktere kjørerute og stopp, og ha større risiko for kø og problemer, for å kanskje få kostnaden ned i 128.000/år?

Det er som folk som kun fyller bensin på mandag morgen og tror de sparer mye penger. Bare med enda større ulempe. :)

Hvis kostnadene ikke spiller så stor rolle, hvorfor da betale for Transit? Man lader da helt fint på Ionity uten. Jeg vil si det er mer stress med, siden man da gjerne vil ha valuta for pengene og vil prøve å legge opp rutene etter å lade kun på Ionity. Istedenfor å lade der det passer best.

Jeg kan lade gratis hos Tesla, men lader allikevel 3-4 ganger så mye hos Fortum, siden de har ladere som er bedre plassert for min bruk. Hvis Tesla skulle hatt 189,- pr. måned for at jeg skulle få lov å lade der hadde jeg takket nei.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

Kan selv si at med det lille vi bruker på hurtiglading så er det ikke lønnsomt å betale et fast månedsbeløp på 189,- kroner for å få lavere pris på Ionity.

Vesentlig hjemmelading og skulle ikke andre lynladere passe/være tilgjengelig så kan jeg betale droppin pris eller rett og slett bruke Maingau Energie sitt ladekort så lenge de belaster for kun 0,40 Euro / kWh.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA