Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading e-tron kostnader sparing

Startet av Ribers, søndag 01. desember 2019, klokken 15:54

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: elektro på mandag 02. desember 2019, klokken 21:23
Var det ikke noe snakk om at ren kWh pris var ulovlig på et tidspunkt? Uten at jeg kan forklare hvorfor det skulle være det.. :)
Man måtte vel være registrert som strømselskap, uten at det er så veldig vanskelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: elektro på mandag 02. desember 2019, klokken 21:23
Det som henger i en tynn tråd for min del er kanskje Audi Charging Service Transit abonnementet til 189/mnd. etter gratisperioden, litt avhengig av hva prisen blir for å lade på Ionity uten, hvordan utbyggingen blir og om Plug & Charge vil fungere uten.. Finnes det en brikke som dekker alle ovennevnte selskapene, inkludert E.On?
Du har jo Plugsurfing. Det er en roaming service uten månedsavgift.

Personlig bruker jeg elbilforeningens rfid på både Bkk, Fortum, GK, CircleK og Ionity. Må da ha brukerkonto hos alle disse, og legge inn kortet. Det er gjort på en time, så ikke verdt 200,-/mnd imho.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Elbilforeningens brikke fungerer vel bare på innenlands Ionity, fordi den da registeret deg som CK-kunde? Eller finnes det et sted å registrere brikken hos Ionity, og du betaler direkte til dem?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Sitat fra: Orbit på mandag 02. desember 2019, klokken 23:32
Elbilforeningens brikke fungerer vel bare på innenlands Ionity, fordi den da registeret deg som CK-kunde?
Korrekt. Så man trenger bare 1 brikke i Norge. (Unntatt "Lade i Norge")
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Bra tips, har jo Elbilforeningens brikke i e-Golfen. Går det an å få to? Mener man da måtte ha familiemedlemskap eller noe, og da ble det dyrere. Får sjekke med dem- og samtidig sjekke om det blir mulig å knytte brikken opp mot E.On i Norge.

Hadde jo vært greit å kunne lade enkelt i utlandet, først og fremst Sverige som kan være aktuelt. Plugsurfing i tillegg da kanskje..

Ang. Lade i Norge, så skriver de at man kan registrere seg med RFID brikke der. RFID portalen er dog nede.

"Vi gir kunden mulighet til selv å registrere en RFID-brikke som deretter kan brukes som identifikasjon for å stopp og start av lading. Kunden er da selv ansvarlig for at brikken oppbevares sikkert for å unngå misbruk. Dersom kunden ønsker å avregistrere en RFID-brikke gjøres det enkelt på egenhånd via RFID-siden på ladeinorge.no." https://ladeinorge.no/betingelser/
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Du kan kjøpe en ekstra ladebrikke hos Elbilforeningen for 150 kr, kontakt medlemsservice så får du den tilsendt. BTDT.

Jeg har også registrert mine elbilforeningsbrikker hos LadeiNorge, men det kreves at du er ved en lader som de håndterer. Du starter prosessen i app (=webside), oppgir nummer på lader, og scanner brikken på laderen når du får beskjed om det i app'en. Charge365 har samme opplegg.

Ref E.on, så benytter de samme back-end (Virta) som CK. Så du kan ikke ha konto hos begge med samme epost/telefonnumer! BTDT.Måtte bruke nummer fra tvilling-SIM samt et epostalias for å få konto hos begge. Du kan heller ikke bruke samme RFID-brikke på tvers av CK/E.on, da backend ikke da kan skille hvem du vil bruke for betaling. For meg løste det seg med et E.on RFID-kort som jeg hadde fra gammelt av, som nå ligger igjen på konto hos dem. Resten av brikker ble flyttet over på CK da de kom, siden de er mer aktuelle enn E.on så langt. Så får jeg håpe det ikke kommer en operatør nummer 3 i Norge som også bruker Virta, for da har jeg ikke flere unike mobilnummer å ta av.....

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Sitat fra: Orbit på tirsdag 03. desember 2019, klokken 09:43
Du kan kjøpe en ekstra ladebrikke hos Elbilforeningen for 150 kr, kontakt medlemsservice så får du den tilsendt. BTDT.

Jeg har også registrert mine elbilforeningsbrikker hos LadeiNorge, men det kreves at du er ved en lader som de håndterer. Du starter prosessen i app (=webside), oppgir nummer på lader, og scanner brikken på laderen når du får beskjed om det i app'en. Charge365 har samme opplegg.

Ref E.on, så benytter de samme back-end (Virta) som CK. Så du kan ikke ha konto hos begge med samme epost/telefonnumer! BTDT.Måtte bruke nummer fra tvilling-SIM samt et epostalias for å få konto hos begge. Du kan heller ikke bruke samme RFID-brikke på tvers av CK/E.on, da backend ikke da kan skille hvem du vil bruke for betaling. For meg løste det seg med et E.on RFID-kort som jeg hadde fra gammelt av, som nå ligger igjen på konto hos dem. Resten av brikker ble flyttet over på CK da de kom, siden de er mer aktuelle enn E.on så langt. Så får jeg håpe det ikke kommer en operatør nummer 3 i Norge som også bruker Virta, for da har jeg ikke flere unike mobilnummer å ta av.....

Hva du ikke vet, @Orbit!  :+1:

Likevel, nå må bransjen samle seg om en felles betalingsplattform, ellers må myndighetene på banen. Dette er jo et hinder i målsetningen om kun elbiler på veiene, når nå «mannen i gata» får seg elbil.

I enkelte land har de jo rett og slett krav om kortterminal, men det er jo baklengs inn i fremtiden. Det er jo heller ikke 100% stabilt- og med mindre det går an å bruke reserveløsning. Det er også fordyrende både å installere og drifte vil jeg tro. Men med kontaktløse kortterminaler, som også fungerer med Apple pay ol, er det i alle fall enkelt å bruke.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

opheim

Sitat fra: Orbit på mandag 02. desember 2019, klokken 23:32
Elbilforeningens brikke fungerer vel bare på innenlands Ionity, fordi den da registeret deg som CK-kunde? Eller finnes det et sted å registrere brikken hos Ionity, og du betaler direkte til dem?

Nei, det går via Circle K. Men da funker det på Ionity i hvert fall i Sverige og Danmark også, muligens også lenger ut i Europa. Selv om Circle K påstår at det ikke fungerer... Og selv om Ionity ikke skjønner hva du snakker om.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Kåre Knatten

Jeg har registrert en RFIF brikke hos Circle K (ikke Elbilforening), den fungerer ikke hos Ionity.

Orbit

Kan det være noen forskjell med Ionity-stolper samlokalisert med CK-stasjoner eller ikke (dersom det finnes noen i Norge som ikke står hos CK)?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

opheim

Sitat fra: Kåre Knatten på onsdag 04. desember 2019, klokken 14:13
Jeg har registrert en RFIF brikke hos Circle K (ikke Elbilforening), den fungerer ikke hos Ionity.

Sikker? Det ville jeg fått undersøkt. Hvilken brikke det er spiller mindre rolle, det er bare en autentisering av deg som kunde inn mot Circle K sine systemer. Belastnings-samarbeidet mellom Ionity og Circle K ligger i bakgrunnen, så hvis brikken fungerer på en Circle K lader så skal den også fungere på Ionity laderne.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

pst

Sitat fra: Ribers på søndag 01. desember 2019, klokken 15:54
Det er tildels ganske mye å spare på å lade hos ulike aktører. Laget en liten hurtigladekalkulator for å se litt på ladekostnadene.

Å lade hos enkelte kan fort gjøre det dyrere per mil enn dieseldyret, mens hos andre nærmer prisene seg hjemmelading.

Hjemmelading tilsvarer bare 25% av årskostnadene til diesel, mens 50kw-lading hos Bilkraft og Lyse blir 17% dyrere enn dieseldrift.

Lynlading blir lønnsomt for etronere. Med optimal ladefart koster strømmen ca 3,8kr mila, eller 9 600kr i året, om man bare ladet der ved kjørelengde 25 000km/år.

Kan faktisk lynlade i 3-4år hos Cirkle K med den prisen før det ville lønt seg å investere i hjemmelader til 15-20k.

Regner med at konkurransen mellom de enkelte operatørene  kombinert med økt forbrukerbevissthet etterhvert vil utjevne de store prisforskjellene. Kanskje vil vi etterhvert få variabel prising ala dagens drivstoffprising?

Inntil videre blir det i allefall mye å spare på å velge rett operatør. Blir og spennende og se hvor Ionity vil legge seg i prissjiktet her.


Fin oversikt ; hvordan ser den ut i dag ?
og - hvilket abonnement har du valgt ?
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Trond.m

Det er vel vanskelig å komme under kr 3,50 pr. kwh i dag. Med et gjennomsnittlig forbruk på 2,5 kwh/mil så snakker vi om nærmere 9 kr/mil.
Så jeg ville vel fraråde alle uten hjemmelader å kjøpe e-tron.

20.000 km = 5000 kwh > ca 18.000 kr

Å tilbringe 60 timer i året ved en ladestasjon virker heller ikke spesielt attraktivt.

Men med 80 % hjemmelading til 1 kr/kwh blir årlig kostnad bare 7.500 kr under samme forutsetninger; dvs. langt under kostnadene til drivstoff for en tilsvarende fossilbil.

OCSGAO

Har brukt Audi e-tron charging service ladekort på bilkraft sine ladere.

I mars har jeg fyllt totalt 25 min , 22 KW  Kostnad kr 25 kr.

Første år er ladekortet gratis, da er det neste like billig som hjemmelading.
fra andre år kr 189 per mnd, da blir det mer komplisert å beregne kostnadene

pst

Takk for svar  :)
Takknemlig for ytterligere innspill om hurtigladningsaltenativer.....
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA