Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning. FORD MUSTANG MACH-E, hva velger du?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 01. desember 2019, klokken 14:38

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Avstemning, et valg, men du kan endre. Antar jo at de fleste har sin bil klar nå  :+1: Jeg har til og med fått en hyggelig epost fra min butikk:
----------
Hei

Gratulerer !

Vedlagt følger bekreftelse med referanse nr. xxxxxxxx  på din bestilling av FORD MUSTANG MACH-E.
-----------

Valg som fremkommer på bildet er dette:

FIRST EDITION
Veiledende pris fra 599.000,-

Levering fra høsten 2020
Bygges først. Eksklusive karosserifarger, firehjulstrekk og avansert utstyr som standard.
VIKTIGE FUNKSJONER
19'' ALUMINIUMSFELGER
PANORAMATAK MED VARMEREFLEKTERENDE GLASS
HANDSFREE BAKLUKE
B&O LYDSYSTEM MED 10 HØYTTALERE
INTELLIGENT ADAPTIV CRUISEKONTROLL MED KØASSISTENT
PARKERINGSASSISTENT MED 360° KAMERA

------------

MUSTANG MACH-E
Veiledende pris fra 422.000,-

Levering fra høsten 2020
Intuitiv teknologi og en kupé som gir en helt rå opplevelse.
VIKTIGE FUNKSJONER
18'' ALUMINIUMSFELGER
LED HOVEDLYS
10,2'' DIGITALT INSTRUMENTPANEL OG 15,5'' TOUCHSKJERM
TELEFON SOM NØKKEL
INTELLIGENT ADAPTIV CRUISEKONTROLL MED KØASSISTENT

------

AWD
Veiledende pris fra 492.000,-

Levering fra høsten 2020
Permanent elektrisk dual motor som distribuerer krefter til både for- og bakaksel
VIKTIGE FUNKSJONER
19'' ALUMINIUMSFELGER
ADAPTIVE LED-HOVEDLYS
8-VEIS ELEKTRISK JUSTERING AV FORSETER, INKLUDERT KORSRYGGSTØTTE
INTELLIGENT ADAPTIV CRUISEKONTROLL MED KØASSISTENT
10,2'' DIGITALT INSTRUMENTPANEL OG 15,5'' TOUCHSKJERM
DUAL MOTOR PERMANENT FIREHJULSTREKK


Jeg legger også med en lenke til Ford under i tillegg til denne avstemningen så du kan bygge din bil hvis du ikke har gjort dette :+1:
https://www.ford.no/kjoepe/neste-steg/forhaandsbestilling/bygg-din-ford?config=WAENX-CGW-2021-CX727BEVSUVNOR202100#/model

Tin

Hva med å legge inn SR eller long range? Blir litt lite valgmuligheter her.

Electric cars in Norway

Tin :+1: Smart tenkt. Jeg gjør det nå :+1: Alle innspill mottas med stor takk... dette blir bra!

Tin


Olemann


Noen som vet om man kan endre valgene man har foretatt ved reservasjonen når endelig bestilling må gjøres mot forhandler neste år?

telcontar

Sitat fra: Olemann på mandag 02. desember 2019, klokken 22:27

Noen som vet om man kan endre valgene man har foretatt ved reservasjonen når endelig bestilling må gjøres mot forhandler neste år?

Det er helt åpent ja

Electric cars in Norway

Det stemmer. Jeg spurte min forhandler om dette. Det er helt åpent.

Electric cars in Norway

Da begynner vi vel allerede å se et mønster på hvordan folket tenker..  vinner så langt er hvertfall  FIRST EDITION, Veiledende pris fra kr 599 000,-

GOLF-raider

Ford Mustang Mach-E vil bli en skarp konkurent til dagens elbiler.
Det sies ikke noe om AP (autopilot ?) men den har mange
gode egenskaper som jeg tror vil fenge den vanlige mann i gata   ::)
http://ford.melhusbil.no/Produkt/107/ford-mustang-mach-e-awd?typeId=4
Tesla-Bjørn har laget en kort videosnutt på den. Han var imponert.
Her er den offisielle norske videoen fra Ford:
https://youtu.be/-eFuYkJAlhU
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Teekaye

Hei
Dette er første gang vi planlegger å kjøpe ny bil og har bestemt at det skal bli en elbil.
Jeg har lest at elbil med RWD har et veldig godt balansenivå (marktrykk?)pga. plassering av batteriene og at behovet for 4x4 langt ifra er like viktig som på fossilbil. Hva tenker dere om dette? Hvorfor er da 4x4 så viktig for så mange?
Har lite erfaring med elbil, så det å bruke så mye penger på noe uten å ha sett og prøvekjørt bilen er ikke noe vi egentlig ønsker, men ser at dette er noe vi må for å få bil ila. 2021 og helt sikkert komme unna momsen.

RJK

Først og fremst, for fremkommelighet er 4x4 alltid overlegent 2WD, enten det er FWD eller RWD. Drift på 4 hjul, gjør at man får fordelt kreftene til alle hjul, så det skal mer til at du mister grepet.


Dessuten, om du kommer til en påkjøring mot hovedvei der du har vikeplikt og må stoppe for trafikken, så har det en tendens til å bli glatt når folk begynner å spinne når de tar løs. Dette problemet forsterkes om denne veien er under nivået til hovedveien (du står i oppoverbakke), og f.eks. hovedvei saltes men ikke sideveien du kommer fra.


Med grep på 4 hjul, så vil du alltid komme bedre ut at situasjonen. Man kan få hjelp der man når litt ren asfalt, men noen ganger er det forhjulene som får det, noen ganger bakhjulene. Med 4WD er det ikke like nøye hvilke hjul som får dette,


Spørsmålet er som alltid, hvor ofte kommer man ut for slike situasjoner? Bor du et sted der det er flatt, og nesten alltid saltet eller permanent snø som ikke smelter bort, så er det relativt uvesentlig i 98 % av tilfellene +/- noen prosent.


På en icebil vil mesteparten av tyngden være over forhjulene, og bakhjulene får som regel relativt mindre marktrykk, dog er stigningen stor nok, så vil du merke at vekten forskyves bakover. Du vil da kunne se at folk med bratt bakke og glatte forhold, velger å rygge opp, da dette gir maks vekt på drivhjulene.


På en elbil er vekten nesten alltid 50/50, men pga kraftigere motor, så får man lettere vektforskyvningen bakover. Du vil i de eller fleste tilfellene komme bedre ut av kinkige situasjoner med en bakhjulsdrevet elbil. Og dess brattere bakken er, dess mere merker du den effekten.


Jeg vil si det så sterkt at en elbil med bakhjulsdrift nesten alltid er å foretrekke over en forhjulsdrevet elbil, og både pga langt bedre funksjon på antispinn/tractioncontrol og den viktige vektbalansen med vektforskyvningen, vil du i mange tilfeller klare deg veldig godt med en bakhjulstrukket elbil der du eller ville slitt med uansett FWD eller RWD icebil.


Men bare du kan avgjøre om du har såpass ofte så vanskelige kjøreforhold at ekstraprisen på 4WD vil være verdt prisen. Og, når du skal stoppe, så bremser du alltid på 4 hjul uansett drivsystem, så da spiller vekt, fart og friksjon inn. Da er det liten forskjell. Men en 4WD elbil vil regenerere på alle 4 hjul, og kan sånn sett være bedre bremsekraft frem til du rekker å trå på bremsen selv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Teekaye

#11
Takk for hjelpen! Tenker hvis det blir Mach-E på min familie og meg så blir det nok RWD Long Range med Teknikk + pakken. Bor i Oslo og kjører for det meste bare til og fra jobb, butikk, barnehage og skole så egentlig fungerer omtrent de fleste elbiler med grei plass for oss. Men ønsker å få følelsen, ikke bare kjøpe den rimeligste bilen som passer. Liker typen smart biler, men Tesla for meg er uaktuell pga. den usikre kvaliteten og upersonlige servicen.

Electric cars in Norway


batterimannen

Sitat fra: Teekaye på søndag 04. oktober 2020, klokken 12:40
Takk for hjelpen! Tenker hvis det blir Mach-E på min familie og meg så blir det nok RWD Long Range med Teknikk + pakken. Bor i Oslo og kjører for det meste bare til og fra jobb, butikk, barnehage og skole så egentlig fungerer omtrent de fleste elbiler med grei plass for oss. Men ønsker å få følelsen, ikke bare kjøpe den rimeligste bilen som passer. Liker typen smart biler, men Tesla for meg er uaktuell pga. den usikre kvaliteten og upersonlige servicen.

Du kommer deg nok tur-retur butikk, jobb og barnehage med SR RWD også (440 km wltp).
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Trond.m

Sitat fra: Teekaye på søndag 04. oktober 2020, klokken 12:40
Liker typen smart biler, men Tesla for meg er uaktuell pga. den usikre kvaliteten og upersonlige servicen.
Forstår det, men er usikker på om US Ford produsert i Mexico er noe bedre. Synes også hele online bestillingsprosessen er dårligere enn Tesla sin. Og reglene for å angre / avbestille er uklar og i strid med norsk lov om fjernsalg. Så det lover ikke helt bra synes jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA