Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-tron med lenger rekkevidde...men ikke for oss

Startet av Theotokos, lørdag 30. november 2019, klokken 20:00

« forrige - neste »

OhmPaPa

Sitat fra: tromsø på søndag 01. desember 2019, klokken 11:55
Hmm, dette var jo trasige nyheter for eksisterende etron eiere. Syns Audi burde kunne oppdatere noe av de forbedringene på 2019 modeller som 2020 bilene får.

Men stor batteribuffer på 2019 modellene vil vel i alle fall gi meget god batterilevetid.

Well kanskje sitter det noen hos Audi som mener at disse nye greiene har ikke de som allerede har kjøpt bil betalt for. Står det noe om fremtidige oppdateringer noe sted i salgsbrosjyrer, kjøpekontrakter eller brukermanualer?

Med unntak av kartoppdateringene som Audiene allerede får?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 01. desember 2019, klokken 16:43
Sitat fra: TM på søndag 01. desember 2019, klokken 16:10


De har visst forbedret kjølingen ved å montere en større og mer effektiv pumpe i stedet for 2 mindre. Så det er hardwareendringer.

Takk for info Stikkkontakt. Ja hvis det er HW problematikk så stopper det nok opp. Hadde det derimot bare vært SW så kunne Audi tatt en "Tesla". Nå tror jeg det stopper helt opp pga HW.... Det er veldig trist hvis det skjer for det er klart at alle "eiere" burde fått den nye muligheten. Likt skal være likt....

Trond.m

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 01. desember 2019, klokken 19:43
Det er veldig trist hvis det skjer for det er klart at alle "eiere" burde fått den nye muligheten. Likt skal være likt....
Vel, hvis ingen skal få ny funksjonalitet så betyr jo det at utviklingen står stille. Jeg tror alle som kjøpte e-tron (eller en annen elbil) forstår at den kommer til å være utkonkurrert av nye modeller om noen år. Det viktigste er at rekkevidden ikke reduseres mye over tid. Et stort buffer øker sannsynligheten for at det ikke blir merkbar reduksjon i rekkevidde på flere år.

daktari

Sitat fra: TM på søndag 01. desember 2019, klokken 17:42
Sitat fra: daktari på søndag 01. desember 2019, klokken 16:27
mtp på buffer så er det jo bare å trappe ned farten ytterligere jo lenger opp i spenning man kommer.
Det er jo maks ladehastighet helt opp mot 80 % som er noe av fordelen med e-tron. Hvis redusert buffer skulle føre til redusert ladehastighet, ville det nok blitt oppfattet som negativt for alle de som ikke trenger økt rekkevidde. Dessuten vil større buffer være bedre med hensyn på kapasitetstap, så det er jo fordeler også.
nå vet vi ikke enda hva slags ladekurve e55 v2 får.

Men jeg tenker slik at dagens 80% vil få samme effekt ved lading som fremtidens 77%. Da har det gått like lang tid å komme til 80/77 fra 0 på begge biler, og batteriet har samme faktiske utnyttbare kapasitet etter så lang tid, ca 67 kWh. Det er dermed ingen grunn til at kundene syrner.

Så vil det til slutt ta litt lengre tid å lade v2 til 100 fordi man skal ha litt mer strøm innpå, og det er vel bufferen på topp som gir forskjellen i kapasitet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Litt kjedelig at mange bare har hatt bilen i 6 måneder å mindre før de lanserer ny versjon...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: daktari på søndag 01. desember 2019, klokken 20:54
Litt kjedelig at mange bare har hatt bilen i 6 måneder å mindre før de lanserer ny versjon...
Ser den, men ny versjon er vel å ta i. Det er en liten revisjon, og slike revisjoner skjer hos alle leverandører. Forskjellen er vel at Audi har gått ut med pressemelding, selv om endringen er nokså ubetydelig. Tror ikke de selger så mange flere biler på grunn av endringen, men skaper støy hos kunder som akkurat har fått levert ny bil. De har vel behov for å  informere om optimaliseringene etter å ha fått mye kritikk for høyt strømforbruk, men det er jo et tveegget sverd 😏

moby666

Tja, synes endringen er ganske stor. 5-10% lengre rekkevidde på en bil der hovedproblemet er rekkevidde, ser jeg som er skikkelig oppgradering.

Sitat fra: TM på mandag 02. desember 2019, klokken 07:13
Sitat fra: daktari på søndag 01. desember 2019, klokken 20:54
Litt kjedelig at mange bare har hatt bilen i 6 måneder å mindre før de lanserer ny versjon...
Ser den, men ny versjon er vel å ta i. Det er en liten revisjon, og slike revisjoner skjer hos alle leverandører. Forskjellen er vel at Audi har gått ut med pressemelding, selv om endringen er nokså ubetydelig. Tror ikke de selger så mange flere biler på grunn av endringen, men skaper støy hos kunder som akkurat har fått levert ny bil. De har vel behov for å  informere om optimaliseringene etter å ha fått mye kritikk for høyt strømforbruk, men det er jo et tveegget sverd 😏

elektro

Sitat fra: moby666 på mandag 02. desember 2019, klokken 12:18
Tja, synes endringen er ganske stor. 5-10% lengre rekkevidde på en bil der hovedproblemet er rekkevidde, ser jeg som er skikkelig oppgradering.

Hvordan er rekkevidden på e-tron 55 et problem? :)

Jeg har aldri opplevd å ikke komme frem dit jeg skal i alle fall. Og uten stopp mellom Oslo-Kristiansand, eller ett stopp mellom Oslo-Trondheim, eller Oslo-Stockholm, lever de fleste fint med. I det daglige bruker jo gjennomsnittsbilisten jo bare en brøkdel av rekkevidden.. Faktum er at e-tron 55 er den beste, høyreiste, store elbilen du kan kjøpe hvis du skal reise langt og fort. Ref. f.eks. 1000 km. testen til Teslabjørn og E-Cannonball. Men du siktet kanskje til biltypen?

Når det er sagt, skulle jeg GJERNE hatt oppdateringen. Ville til og med betalt for den. Det er jo litt frustrerende å ikke få max ut av bilen, men synes det er litt rart hvis de ikke oppdaterer det som ikke er hardware avhengig når bilen er inne til service og får ny software uansett, på et tidspunkt. Time will show.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

nosi1202

Det er vel bare Tesla som stadig gjør forbedringer på produktene sine (ikke tilbakekallinger etc. som alle må gjøre). Det er rett og slett en annen måte å tenke bil på enn det vi tradisjonelt har vært vant til. Så kan man like eller ikke like, samt spekulere i det uendelige om alle blir som Tesla eller Tesla som alle i fremtiden.

Jeg kjøpte en ny MB S205 i sept. 2016 som 2017 modell. Den kom med 9-trinns automat med produksjon uka etter at min ble produsert. Litt bittert der og da, men ikke noe jeg plages veldig av nå. Forskjellen er bittelitt lavere forbruk og 0,2 sek raskere til 100.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

daktari

Jaguar har sluppet en stor rekkeviddeoppgradering nå. De har også hatt flere revisjoner av software med nye egenskaper siste året.

Det er helt relevant å spørre om rekkevidde når folk melder 100-til 6% Oslo-Trysil med skiboks på en 95 kWh pakke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

CEM07

#25
Som Tesla eier må jeg bare si at det ikke alltid er positivt med alle disse oppdateringen som kommer på løpende bånd. Min erfaring er at det tok relativt kort tid før hardwaren ble for treg, som resulterte i at mange av de nye funksjonene er helt eller delvis ubrukelig. På et tidspunkt gjorde dette meg mindre fornøyd med bilen og jeg måtte spole tilbake å fokusere på hva som gjorde meg fornøyd da bilen var ny. Svaret ble enkelt; det er rett og slett den kjøremaskinen som bilen er. Jeg har bestilt e-tron 50 som skal erstatte e-Golfen og er glad for at Audi ikke har alle disse oppdateringen som til slutt skaper mer frustrasjon enn glede, i vertfall for meg.
For min del kjøper jeg bilen som den er i dag og hva som endres i fremtiden har jeg bestemt meg for at ikke skal påvirke om jeg er fornøyd eller ikke.
Model YP 2023 Sort
Model YP 2023 Hvit
E-tron 50 2020
e-Golf 2014

fonberg

Sitat fra: elektro på mandag 02. desember 2019, klokken 14:19
Når det er sagt, skulle jeg GJERNE hatt oppdateringen. Ville til og med betalt for den. Det er jo litt frustrerende å ikke få max ut av bilen, men synes det er litt rart hvis de ikke oppdaterer det som ikke er hardware avhengig når bilen er inne til service og får ny software uansett, på et tidspunkt. Time will show.

Nettopp, her (les: sw-oppdateringer) ligger muligheten jeg antar Møller vil benytte seg av til å sikre repeterende inntekter i form "servicer" som kan proses høyt fordi de ikke bare vedlikeholder men også forbedrer bilen.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

gak

Sitat fra: fonberg på mandag 02. desember 2019, klokken 18:19
Sitat fra: elektro på mandag 02. desember 2019, klokken 14:19
Når det er sagt, skulle jeg GJERNE hatt oppdateringen. Ville til og med betalt for den. Det er jo litt frustrerende å ikke få max ut av bilen, men synes det er litt rart hvis de ikke oppdaterer det som ikke er hardware avhengig når bilen er inne til service og får ny software uansett, på et tidspunkt. Time will show.

Nettopp, her (les: sw-oppdateringer) ligger muligheten jeg antar Møller vil benytte seg av til å sikre repeterende inntekter i form "servicer" som kan proses høyt fordi de ikke bare vedlikeholder men også forbedrer bilen.
Det er slik software har blitt oppdatert på e-golf. Serviser har vært billige, men har og hørt at diverse forhandlere ikke tar betalt for oppdateringer hvis du ikke ønsker noe annet vedlikehold.
Polo 2.5

elektro

Jeg fikk jo heller ikke Performance oppdatering på Tesla Model S (såkalt "uncork") utenom et annet verkstedbesøk, og ikke OTA, så jeg tok det ifbm. førstegangs service. Jeg følger servicer, så ser ikke noe problem med at software oppdateringer gjøres på verksted, trenger ikke at bilen forandrer seg hele tiden, men denne svir jo litt kjenner jeg:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/0nzgoG/jaguar-i-pace-ker-rekkevidden

SitatMen denne «julegaven» til i-Pace-eierne kommer nok ikke svevende gjennom lufta, slik vi er vant med fra konkurrenten Tesla. Operasjonen er riktignok gratis, men krever at bilen fysisk tas med til forhandleren for å motta oppdateringen.

Jaguar lover dog bedring der også, ettersom den nye oppdateringen skal inkludere forbedret trådløs programvareoppdatering (SOTA). Det vil si at flere elektroniske moduler vil kunne oppdateres «over the air» – altså trådløst – i fremtiden.

Uansett er en liten tur til forhandleren å foretrekke sett mot Audis rekkeviddeoppdatering for e-tron, som kun gjelder for nye biler.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA