Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer i forhold til rust/slitasje/holdbarhet?

Startet av Elektro12, lørdag 30. november 2019, klokken 16:09

« forrige - neste »

Elektro12

Jeg er litt interessert i en TM3, men etter å ha lest "øyet vått" om kvalitetsforskjeller osv... så er jeg enda skeptisk.

Har eiere her gode erfaringer med holdbarhet, rust, feil på bil og mer i samme kategori? Fornøyde folk?

Ludde

Har kjørt 18000km og er strålende fornøyd. Har hatt ett tilfelle med et ladeproblem hvor tesla hentet bilen min, ga meg lånebil i 3 uker og leverte min tilbake igjen etterpå. Fantastisk service! Ellers ingen problemer og bilen er en nytelse å kjøre, også på vinterføre.
Av småpirk så er det på denne bilen, i likhet med andre biler med samme utforming, lurt å skaffe skvettlapper fremme for å hindre steinsprut i forkant av bakhjulene på vinterstid. Eventuelt folie.

C_B_

#2
Rust på bolter under baklys etter ca. 15 000 km. Mange feil på min dessverre, men de retter opp under reklamasjon enn så lenge. Jeg må inn 7-8 ganger før de klarer å rette opp alt jeg har på listen nå og antar dette tar rundt 1 år etter utlevering. Men så langt ingen alvorlige feil som har gjort at den ikke kan brukes. Ellers vil jeg si systemet med superladere og lang rekkevidde gjør at den blir eneste elbil som man kan bruke nesten normalt som fossilbil ved lengre kjøreturer. Jeg kunne ikke hatt annet enn Tesla longrange, fordi de andre merkene har alt for dårlig ladesystem mht. tilgjengelighet/ladehastighet ol. Men synes Tesla trenger å få flere superladere, f.eks. på Rygge der mange plasser var opptatt sist gang jeg var. Jeg fikk ladeplass på Rygge sist gang, men siden over halve av plassene var opptatt var normal hastighet på lading redusert til godt under 50 %. Ellers er det ikke ofte at jeg opplever slik 50% reduksjon av hastigheten på superlading.  Du kan risikere å måtte sende den inn til reklamasjon flere ganger, men du får lånebil. Mye bra/morro med bilen med bilen ellers: mye krefter, mye ny interessant teknologi++ Men de har forskjellige ting å lære også, f.eks. auto. vindusviskere er etter min mening ubrukelig. Litt redd for lakkslitasje som kan komme av steinsprut ol. ved hjul og mulig jeg må finne en løsning.  Mulig Tesla selv kommer med skvettlapper her som kan forebygge og jeg avventer dette.

Elektro12

Takk begge to, rusten som sistnevnte snakker om er en av sakene jeg frykter.

Kjedelig å sitte etter 4 år med en halvbrun bil som må på rep 24/7.

jorgror

Min lakk erfaring etter 22000 km med hovedsakelig europavei kjøring, men også litt grusvei. Jeg har ikke gjort noen tiltak som skvettlapper eller folie.

Lakken slites litt under og bak bakre sidedør. Merker ved berøring at lakken ikke er helt jevn. Er langt ifra slitt gjennom, men jeg holder øye med det. Ingen tegn til rust nå.
En steinsprut i hjulbue tvers gjennom all lakk. Jeg utbedret den selv, men det ville nok oppstått rust her hvis den forble ubehandlet.

Utenom lakk virker bilen dønn solid. Bremsene virker mer motstandsdyktig mot rust enn min forrige bil, en Golf GTE.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

SayWhoooaaat

Tesla har nok blitt gjort oppmerksom på rustproblematikken i vår med blant annet videoene til TeslaJoni, og de oppgraderer jo produksjonslinjen sin kontinuerlig. Forhåpentligvis er 2020-modellene et hakk bedre laget enn de tidlige 2019-modellene.

Dette er i alle fall det jeg satser på, i tillegg til skvettlapper, keramisk coating, og å kjøre bilen gjennom en bilvask med underspyling etter hver gang det har vært slapseføre med salt på veiene.
Model 3 LR 2021
Model 3 SR+ 2020

SayWhoooaaat

Model 3 LR 2021
Model 3 SR+ 2020

Handyman

Sitat fra: SayWhoooaaat på søndag 01. desember 2019, klokken 10:41
.....og å kjøre bilen gjennom en bilvask med underspyling etter hver gang det har vært slapseføre med salt på veiene.
Altså omtrent hver eneste dag fra november til april dersom man bor på sørlandet ;)
Det er omtrent bare etter solid regnvær at veiene er uten saltløsning.
Kommer til å bli veldig kostbart tenker jeg! Blir fort 10 000,- hver vinter. 100 vask til 100 kr.
Vi har heldigvis ulike prioriteringer, lykke til!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SayWhoooaaat

Sitat fra: Handyman på søndag 01. desember 2019, klokken 12:30
Sitat fra: SayWhoooaaat på søndag 01. desember 2019, klokken 10:41
.....og å kjøre bilen gjennom en bilvask med underspyling etter hver gang det har vært slapseføre med salt på veiene.
Altså omtrent hver eneste dag fra november til april dersom man bor på sørlandet ;)
Det er omtrent bare etter solid regnvær at veiene er uten saltløsning.
Kommer til å bli veldig kostbart tenker jeg! Blir fort 10 000,- hver vinter. 100 vask til 100 kr.
Vi har heldigvis ulike prioriteringer, lykke til!

Ja jeg mente selvfølgelig bilvask hver dag, og tenker i tillegg å glasse inn veien fra garasjen og til jobb  ;)
Nei her jeg bor kommer ofte slapsen i perioder på kanskje en uke, er vel en grei grunnregel å vaske etter en slik periode(?)
Model 3 LR 2021
Model 3 SR+ 2020

Samco

Uff rimelig spendt på Tesla 3 eiere etter den første salt vinteren.

fredag

Det er vel litt for tidlig å få noen gode svar på hvor rustbestandig bilen er i saltsørpa her til lands. Men byggkvaliteten på Model 3 virker mye enn Model S for noen år siden. Men Model S er laget av aluminium, mens Model 3 har mye stål som potensielt kan ruste.

Jeg merker litt problemer med frosne dørhåndtak som verken vil ut eller inn nå de siste par ukene.

Alt i alt er jeg superfornøyd med Model 3.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Ingeniøren

#11
Sitat fra: SayWhoooaaat på søndag 01. desember 2019, klokken 11:36
Plutselig ble jeg skeptisk selv:

https://www.youtube.com/watch?v=GmC654NQ7u8

Her var det en del rart.

For det først bør de vite at om man bruker litt bedre oppheng foran enn McPerson så må man leve med større åpning i innerskjerm. Er det samme på min Jaguar. For det andre brukte de understellsbehandling til å smøre dørhengslene ?? For det tredje er det ganske vanlig med overflaterust på drivakslinger, spesielt når bilen nærmer seg 50'. Synes det så overraskende bra ut under der  :+1:

Edit: Glemte det store rørtanga som de brukte for å sjekke kuleledd, som jeg ikke syntes noe om. Lager stygge merker i al- komponenter og skade lakkerte ståldeler. Synes ikke dette var særlig god reklame....

Vel er TeslaBjørn en bil nerd, men bil har han ikke greie på  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tom

#12
Fluid Film Spray 400 ml. - NAS
Kanskje verdens beste og mest anvendelige spray?

Antirustbehandling av hulrom og understell
Rustløser
Langtids smøring
Kjedeolje, trekker ikke til seg skitt
Våpenolje, kruttløser, smøring, polering
Elektrospray


Ser ikke noe gale i å bruke fluidfilm på dørhengslene..

S4e

Sitat fra: C_B_ på søndag 01. desember 2019, klokken 09:16
... Ellers vil jeg si systemet med superladere og lang rekkevidde gjør at den blir eneste elbil som man kan bruke nesten normalt som fossilbil ved lengre kjøreturer. Jeg kunne ikke hatt annet enn Tesla longrange, fordi de andre merkene har alt for dårlig ladesystem mht. tilgjengelighet/ladehastighet ol. Men synes Tesla trenger å få flere superladere, f.eks. på Rygge der mange plasser var opptatt sist gang jeg var. Jeg fikk ladeplass på Rygge sist gang, men siden over halve av plassene var opptatt var normal hastighet på lading redusert til godt under 50 %. Ellers er det ikke ofte at jeg opplever slik 50% reduksjon av hastigheten på superlading. ...

Helt enig. Hadde Opel Ampera-e før og selv om den hadde lang rekkevidde så var langturer med ladebehov et mareritt for spesielt interesserte. Kjørte f.eks. med hjerte i halsen til København to ganger der de fleste ladestasjoner på veien i Sverige kun hadde en ladestasjon. Selv om en kan oppleve reduksjon i hastighet på grunn av mange som lader spesielt i Norge på populære reisetidspunkt/ruter så har jeg aldri opplevd å ikke få plass med en gang og redusert hastighet for Tesla er like bra som full hastighet med annen bil.

Og redusert hastighet vil etterhvert forsvinne etter oppgradering av supercharger til v3. Og de bygger ut i stort tempo - f.eks. Liertoppen er neste på plan.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

S4e

Vårt bilde av hvor bra Tesla er på dette blir naturlig nok påvirket av erfaringene fra de som har hatt Tesla i mange år. Da er det viktig å huske på at Tesla garantert har lært mye fra erfaringer med de første generasjon av biler og at det vi ser med 5 år gamle biler nå ikke behøver å være situasjonen for oss som kjøper ny bil i 2019 om 5 år. Og TM3 er en betydelig enklere bil der færre ting kan feile.

Batteri er Tesla veldig gode på. De hadde noen utfordringer med første generasjon DU ("motor") som det ser ut som de løste og har nå veldig god trackrecord med minimalt med feil/problemer.  Software er de totalt ledende og kommer med løpende oppdateringer til forskjell fra tradisjonelle bilprodusenter. Så innen disse områdene er jeg overbevist om at du ikke kan ta et tryggere valg og at det er en høyere risiko for problemer og dyre reparasjoner med en vanlig bil (registerremmer/girkasser/eksosanlegg/++++) eller andre elbil-produsenter med kortere erfaring eller halvhjertet satsing på elbil. 

Der det er usikkerhet er rustproblemer, lakk m.m. Jeg har ikke grunnlag for å påstå at Tesla er dårligere enn mange andre produsenter. Mange som er mer bilinteressert enn meg sier du finner de samme "skrekkhistorier" i andre merke forum også, inkludert tyske premium merker. Men personlig tror jeg at det er dette område det er størst risiko for at jeg kan få utfordringer med min TM3. Har derfor kjøpt noen skvettlapper og steller litt med bilen (vasker selv og bytter dekk selv hvor jeg tar en titt) for å følge med og fange opp evt. problemer.

Opplevde sist helg at dørhåndtak som flukter og rammeløse vinduer ikke er optimalt med underkjølt regn. Men igjen er nok dette en utfordring for ikke bare Tesla og vi må lære oss noen knep for å omgå problemet.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA