Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Selge elbil?

Startet av geear, fredag 29. november 2019, klokken 21:50

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: automat på tirsdag 03. desember 2019, klokken 22:13
Når de årlige verkstedregningene bikket 50.000kr for å holde en halvgammel bil på veien, så fant jeg ut at det var bedre å bruke de pengene til å betale på et nybil-lån. Det å ha en gammel bil er ingen garanti for lave kostnader. Tvert i mot. Det kan være svært uforutsigbart.

Har hatt usedvanlig mange biler, mange såkalt eksotiske, men aldri reparasjonsutgifter i nærheten av 50 000 kr. Har nok mye å gjøre med at jeg mekker selv.

Et tips for å holde utgiftene i sjakk er å ha flere kjøretøy. Det gir en mulighet for å ta et kjøretøy ut av drift skulle en av disse trenge reparasjon.

Sparte mange tusenlapper på å ta tiden til hjelp da klimaanleget på Diesel Mercen sviket sist  sesong. Selv i Tyskland ville rep kostet over 5000 kr, da diagnosen var lekk kondensator og prisén på ny selv der var 300 Euro. Så kommer drenering og bytte og ny fylling av gass.

I stedet kjøpte jeg ny kondensator på E-bay til 60 Euro inkludert frakt, brettet jeg opp ermene, fikk litt skitt under neglene og satte i gang.

Det viste seg at feilen var svetting fra O-ring  til kondensatoren. Hadde nemlig  forventet null trykk i systemet, men så at det var bra med trykk da jeg løsnet på forbindelsen og trykket dyttet delene fra hverandre. Dermed måtte bilen til verksted for å tappe ned anlegget. De hadde sitt klimaservice apparat på service, og fikk kun sjekket for lekkasje, noe de ikke kunne finne, til tross for at jeg hadde fyllt sporstoffer i anlegget.

Det endte opp med at jeg tok bilen hjem igjen, fikset eget klimaservice apparat kjøpt på E-bay for mange år siden og brukte det til å toppe opp anlegget med 100 gr. R134a. Brukte jentungens  neglelakk UV tørker til lekksøking, og kunne men det bekrefte at lekkasjen var svetting i o-ring

Total kost: ca 3000 kr, men det er inkludert kondensatoren som ikke ble brukt, Robinair klimaservice apparat til 1000 kr og gass til ca 1500. - igjen på E-bay.

Ikke bare virker Mercen sitt klimaanlegg igjen, men nå er jeg også klar for tilsvarende utfordringer på øvrig bilpark. Og alt til en kost inkludert innkjøp av verktøy, til langt under et verkstedsbesøk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#31
Tilsvarende forsøk på å selge inn kostbare reparasjoner på e-Up etter EU kontroll har blitt avverget ved hjelp av mer skitt under neglene, en gammel dreiebenk kjøpt for 10 kr, og sandblåsekabinett til 1500 kr.

Har med det restaurert både skiver og tromler til EU vennlig og fungerende stand uten å bytte av en eneste del. Tidsmessig tok dette sannsynligvis mindre tid enn levering til verksted, men det kan selvfølgelig argumenteres at et verksted mot et heftig anslag mot kontoen kunne gjort hele jobben når bilen likevel var levert til kontroll.

Saken er bare at jeg benytter Rettedal på Sola som kun tar EU kontroll, ikke reparasjoner og gjør kontrollen mens en venter.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Sitat fra: automat på tirsdag 03. desember 2019, klokken 22:13
Når de årlige verkstedregningene bikket 50.000kr for å holde en halvgammel bil på veien, så fant jeg ut at det var bedre å bruke de pengene til å betale på et nybil-lån. Det å ha en gammel bil er ingen garanti for lave kostnader. Tvert i mot. Det kan være svært uforutsigbart.

Jeg vil nesten si at det er en garanti for høye verkstedsregninger, men ingen kapitalutgifter og intet verdifall. Jeg solgte bilen for 50' uten å måtte ta noen store verkstedsregninger og kom i sum meget gunstig ut av det. Var egentlig aldri bekymret for å ha en såpass gammel bil selv det siste året og "fallhøyden" var for lengst et tilbakelagt stadium.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Enig :+1: :+1:. Best å selge unna før de store regningene kommer.

geear

Det går an å velge ekstremt økonomisk om en er villig til å inngå kompromisser, men med en gang en begynner å stille krav, for eksempel at en skal ha automatgir, så kan utgiftsbomben på 45-60 lapper være rett rundt hjørnet. Selv om man får tak i en brukt kasse, så koster de ofte 10-15k og har ukjent tilstand, slik at etter en stor jobb, inkludert filter og olje til noen tusenlapper i tillegg, så vet man ikke hva man har, selv da. Har dessverre opplevd fire automatkassehavari i min tid som bileier.  :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA