Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Selge elbil?

Startet av geear, fredag 29. november 2019, klokken 21:50

« forrige - neste »

geear

Ikke så rart at det ligger en del Niroer for salg, med tanke på at alle er priset godt over nypris, og mange er gråimport eller bruktimport. Det er et veldig bra fremkomstmiddel, så er det noen som vurderer Niro har jeg absolutt ingen problemer med å anbefale den. Den er mye mer praktisk enn Model 3 for eksempel, men Model 3 er bedre på andre ting.

Og nei, årsavgiften (TFA) var glemt, så om en forutsetter TFA-fritt på elbil i noen år til, så blir det enda mindre forskjell på en Niro til 400k og en gammel fossilbil. Ca. 5000,- i året, 400 usle kroner ekstra i måneden for å kjøre ny bekymringsfri miljøvennlig bil, selv med halv bompris innregnet? Ganske ufattelig. Eneste aberet er at høyere pris gir økt risiko ved en eventuell kraftig renteoppgang, men en skal ha rimelig skakkjørt økonomi for å ikke tåle det.

Sitat fra: Elektro12 på lørdag 30. november 2019, klokken 15:42
Det vil jo ha endel å si hvor lenge du skal ha bilen. Du har jo 300 tusen å betale på Niroen før den er like billig som fossilen.
Ja, men verditapet og rentekosten er jo medregna? Og verditapet vil bare reduseres i kroner med årene...

Counterpointer

Bare det å ha garantien til Kia (som er meget bra) er jo verd mye. Kvaliteten til Kia, som jeg opplevde den i tre år med Soul EV, var ypperlig, hadde aldri behov for å dra på verksted med den.
Så når en da kan sitte i stillhet med seter som har aktiv kjøling og varme i rattet, så frister ikke fossilbil.

Er enig i vurderingen at Niro vil gi litt gevinst en liten stund til på bruktmarkedet. Satt med den samme «problemstillingen» med Ampera E, den valgte jeg å selge når prisen omtrent gikk i null, etter to år. Nå går nok utviklingen litt fortere, men ikke så fort som noen ønsker. Det er lenge til vi oversvømmes med f.eks ID 3 til røverpris.

Elektro12

Sitat fra: gr på lørdag 30. november 2019, klokken 20:32
Ikke så rart at det ligger en del Niroer for salg, med tanke på at alle er priset godt over nypris, og mange er gråimport eller bruktimport. Det er et veldig bra fremkomstmiddel, så er det noen som vurderer Niro har jeg absolutt ingen problemer med å anbefale den. Den er mye mer praktisk enn Model 3 for eksempel, men Model 3 er bedre på andre ting.

Og nei, årsavgiften (TFA) var glemt, så om en forutsetter TFA-fritt på elbil i noen år til, så blir det enda mindre forskjell på en Niro til 400k og en gammel fossilbil. Ca. 5000,- i året, 400 usle kroner ekstra i måneden for å kjøre ny bekymringsfri miljøvennlig bil, selv med halv bompris innregnet? Ganske ufattelig. Eneste aberet er at høyere pris gir økt risiko ved en eventuell kraftig renteoppgang, men en skal ha rimelig skakkjørt økonomi for å ikke tåle det.

Sitat fra: Elektro12 på lørdag 30. november 2019, klokken 15:42
Det vil jo ha endel å si hvor lenge du skal ha bilen. Du har jo 300 tusen å betale på Niroen før den er like billig som fossilen.
Ja, men verditapet og rentekosten er jo medregna? Og verditapet vil bare reduseres i kroner med årene...

Det kommer som sagt an på om du kan holde fossilen gående lenge. Den e-Niroen kan jo tape seg 4x så mye som Fossilen. Men er det ikke bare å kjøre og kose seg?

Electric cars in Norway

Muligens også e-Niro bruktbil markedet vil justere seg mer normalt nå når snart det vil komme masse nye elbiler i butikkene på grunn av de nye kravene. Hvem vet?

geear

Ja, men selv med det jeg vil kalle et normalt verdifall ser altså regnestykket slik ut... Med mindre noen finner feil i det?

Og joda, vi bruker bilene våre og koser oss med det, men det var ikke det som var poenget med tråden, jeg går over alle forsikringer, bankavtaler, abonnementer og så videre minimum årlig, og ser på om vi kan gjøre noe smartere, og dette var neste vurdering i bilholdet - sist gang viste det at det var fornuftig å skifte e-Golfen i e-Niro, på grunn av lavt kønummer, men nå viste altså neste vurdering at det fortsatt er fornuftig å beholde den, på tross av lån, lav kjørelengde og lite bomkjøring. Tror mange fossilbileiere med biler i alle prisklasser ville fått seg en overraskelse om de tok frem kalkulatoren. Man kan gå heftig opp i pris og allikevel gå i null, eller pluss. Dessuten, hadde dette handlet kun om penger, så er det mye som kunne vært gjort annerledes, vi kunne iallfall solgt to av bilene, kanskje tre, evt inngått kompromiss og erstattet en av de med en billigere elbil.

arthur

Sitat fra: gr på fredag 29. november 2019, klokken 21:50
Så slo det meg, foreløpig kan vi nok fortsatt få opp mot 20 000,- i fortjeneste på e-Niroen (ca. 415k?), .....

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=163723497
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

#21
Her er en kar som har klart å få 434000 i pant på en eniro med 16000km. Det beskriver galskapet og korthuset som snart kollapser.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=164482917

chargedup

Uten å ta hensyn til akkurat E-niro (som til 2020 ikke kan sies å være i normalsituasjon pga leveringsknapphet) er restverdien til vanlige biler ca 50-60% etter 3 år. E-niro koster rundt 400' så dvs at den skal tape seg ca 160'-200' de første 3 årene eller ca 53-67' i året, gitt at den har normalt verditap.

Jeg er fullt klar over at det er vanskelig å spå restverdi lang fram i tid. Plutselig kan det komme en annen elbil som er bedre på pris/rekkevidde som kan leveres "på dagen". Helt nye elbiler kan ha en fordel dersom man får bil tidlig og man kan i noen tilfeller selge med gevinst etter noe tid/km. Om E-niro blir solgt for mer enn nypris etter nyttår gjenstår å se, jeg synes risiko/gevinst var for dårlig til å kjøpe en bil for videresalg med levering i desember. (Samtidig synes jeg risiko var for høy for å kjøpe EQC for å selge på finn, som nå ligger til rundt 100' mer enn nypris, jeg solgte den til en kamerat for 5' mer enn nypris og skal hente den i første halvdel av desember  ::) )

Det lønner seg sjelden økonomisk å kjøpe ny bil vs bruktbil, om det er elbil eller fossilbil. Den største kostnaden på ny bil er verditapet, med forbehold at man man ikke kjører ekstremt langt. Jeg har alltid satt opp excel ark med forventet totalkostnad etter 3 år på mine nybilkjøp og da tar jeg utgangspunkt i 50% restverdi.

Ny bil vs noen år gammel bil, el eller fossil, dreier seg vanligvis om mer enn penger, så ser argumentasjonen med at det ikke skiller nok for deg gr.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

automat

Hvis man kjøper en ny bil og beholder den i 5 år, så tror jeg ikke man kommer så mye dårligere ut enn om man kjøper en 2 år gammel bil og beholder den i 3 år. I tillegg får man glede av bilens beste år som ny. Men man må holde ut med samme bil i 5 år istedet for 3.

For elbiler har ikke dette vært tilfelle frem til nylig, pga kunstig lavt verdifall. Men det vil nok normalisere seg etterhvert.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: automat på mandag 02. desember 2019, klokken 17:10
Hvis man kjøper en ny bil og beholder den i 5 år, så tror jeg ikke man kommer så mye dårligere ut enn om man kjøper en 2 år gammel bil og beholder den i 3 år.

Min siste solgte fossilbil ble kjøpt fem år gammel og hadde den i seks år. Utover vanlig service byttet jeg dekk både for sommer og vinter og skiver/klosser en gang, ellers ingenting, absolutt ingenting så jeg vil hevde at det ikke finnes noen fasit her. Verdifall i perioden på fem år var 15.000 i året på en bil som i utgangspunktet kostet meg 150.000 og i dag som ny koster 350.000. Kjøp av ny bil kan kun forsvares med at man har råd til det og lyst på det, økonomisk er det ikke særlig lurt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: arthur på mandag 02. desember 2019, klokken 20:53
Sitat fra: automat på mandag 02. desember 2019, klokken 17:10
Hvis man kjøper en ny bil og beholder den i 5 år, så tror jeg ikke man kommer så mye dårligere ut enn om man kjøper en 2 år gammel bil og beholder den i 3 år.

Min siste solgte fossilbil ble kjøpt fem år gammel og hadde den i seks år. Utover vanlig service byttet jeg dekk både for sommer og vinter og skiver/klosser en gang, ellers ingenting, absolutt ingenting så jeg vil hevde at det ikke finnes noen fasit her. Verdifall i perioden på fem år var 15.000 i året på en bil som i utgangspunktet kostet meg 150.000 og i dag som ny koster 350.000. Kjøp av ny bil kan kun forsvares med at man har råd til det og lyst på det, økonomisk er det ikke særlig lurt.

Vi har nylig solgt vår 8 år gamle Leaf. Verditap ble 28.000,- pr. år og totalt kom service, dekk og annet vedlikehold på godt under 5000,- totalt på de 8 årene ;) Inkl. forsikring så kostet den mao. ca. 31.000,- pr. år å eie.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Sitat fra: arthur på mandag 02. desember 2019, klokken 20:53

Min siste solgte fossilbil ble kjøpt fem år gammel og hadde den i seks år. Utover vanlig service byttet jeg dekk både for sommer og vinter og skiver/klosser en gang, ellers ingenting, absolutt ingenting så jeg vil hevde at det ikke finnes noen fasit her. Verdifall i perioden på fem år var 15.000 i året på en bil som i utgangspunktet kostet meg 150.000 og i dag som ny koster 350.000. Kjøp av ny bil kan kun forsvares med at man har råd til det og lyst på det, økonomisk er det ikke særlig lurt.

Selvfølgelig har man lavest verditap i kroner på en gammel bil som man beholder lenge. Men da har man også størst risiko for å ryke på dyre reparasjoner. Og generelt kjøre en gammel og sliten bil.

Folk er opptatt av hvor bra bruktbilen er når de kjøper den. De burde heller tenke på hvor gammel og dårlig stand de syns det er akseptabelt at den er i før de kvitter seg med den. Og hvor mange år/km det er igjen før bilen er der.

I det perspektivet kommer nødvendigvis ikke en nybil så mye dårligere ut enn nyere brukt. Hvis man kan se for seg å beholde nybilen i 5-8 år. Mot å beholde en 2 år gammel bil i 3-6 år.



Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: automat på mandag 02. desember 2019, klokken 22:42
Sitat fra: arthur på mandag 02. desember 2019, klokken 20:53

Min siste solgte fossilbil ble kjøpt fem år gammel og hadde den i seks år. Utover vanlig service byttet jeg dekk både for sommer og vinter og skiver/klosser en gang, ellers ingenting, absolutt ingenting så jeg vil hevde at det ikke finnes noen fasit her. Verdifall i perioden på fem år var 15.000 i året på en bil som i utgangspunktet kostet meg 150.000 og i dag som ny koster 350.000. Kjøp av ny bil kan kun forsvares med at man har råd til det og lyst på det, økonomisk er det ikke særlig lurt.

Selvfølgelig har man lavest verditap i kroner på en gammel bil som man beholder lenge. Men da har man også størst risiko for å ryke på dyre reparasjoner. Og generelt kjøre en gammel og sliten bil.

Om en fem år gammel bil er gammel, eller ikke, er opp til den enkelte å selv avgjøre, men bilen var ikke sliten på noe sett eller vis. Var eid av en godt voksen mann som hadde kjørt bilen 16.000 kilometer på fem år, alle services tatt nøyaktig på dato for opprinnelig kjøp og originalmontert hengerfeste var tydelig aldri vært i bruk. Hadde ingen reparasjoner utover service og skifte av skiver/klosser som ble anmerket på en EU-kontroll. Beklager, men kan ikke la være å flire litt av alle trådene om Tesla og Teslaeiere som er strålende fornøyde med sitt produkt siden de får gratis leie/lånebil hver gang de må ha bilen inn for garantireparasjoner!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Roy Aasen

Mine to siste citroner var hhv 19 og 18 år da de ble skrotet. Den ene hadde passert halve millionen km den andre manglet 2000 km på men halv million. Kun en ene trengte ny toppakning. Ellers var det helt normal bytte av foringen / bremser / hjullager.
Gammelt blir stort sett billigst og dyr elbil er ikke blant det lureste når det gjelder å holde på portemoneen. (Nybil uansett drivstoff er penger rett i kaminen😏)

automat

Når de årlige verkstedregningene bikket 50.000kr for å holde en halvgammel bil på veien, så fant jeg ut at det var bedre å bruke de pengene til å betale på et nybil-lån. Det å ha en gammel bil er ingen garanti for lave kostnader. Tvert i mot. Det kan være svært uforutsigbart.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA