Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Selge elbil?

Startet av geear, fredag 29. november 2019, klokken 21:50

« forrige - neste »

geear

Dette er KANSKJE motsatt av kategorien, i stedet for å kjøpe elbil, så har vi sett på om det kan lønne seg å selge en av elbilene.

Har i dag:

2017 Model X. Brukes av meg til og fra jobb, 5 km unna, passerer ikke bomring på den turen, men sporadisk ift ærend, i tillegg er det hovedbil for oss. Går en del langt på ferie/familiebesøk, totalt ca. 15 000 km per år.

2019 e-Niro. Madammen bruker den til jobb 5 km unna, fire ganger i uka, passerer heller ikke bomring. I tillegg 5-6 nattevakter i måneden, med bomring begge veier, og handling. Levert i slutten av februar, og nå kjørt ca. 9000 km, så den ender vel rundt 12 000 km per år.

Antar at det innføres halv takst i bomringen her i løpet av et halvt år.

Så slo det meg, foreløpig kan vi nok fortsatt få opp mot 20 000,- i fortjeneste på e-Niroen (ca. 415k?), en fortjenestesmulighet jeg tror vil forsvinne i løpet av et halvt år, og derfor tenkte jeg kanskje det ville vært økonomisk fornuftig å selge den til fordel for en billig fossilbil.

Forutsetninger: jeg antar Niroen vil være i "null" ca. et år gammel, og så et verditap på ca. 40k neste år, og 35k påfølgende. Bilen er kjøpt med penger fra DNB Saga rammelån, tror det er rente rundt 3 % nå. Så for meg å kjøpe en fossilbil til mellom 50 og 100 lapper. Estimerte 0,8 liter bensin på mila, og 1,5 kWh/mil strøm til 1,-/kWh, pluss noe hurtiglading, så jeg estimerte 2500,-/år i drivstoff på Niroen. Regnet 3000,-/år vedlikehold på Niroen, og 7500,- på fossilen (kan skru selv). Tror fort sistnevnte kan bli verre, Niroen har ingen EU, garanti og åtte nye dekk. Regnet ellers 20 bompasseringer per måned, og halv pris for Niroen. Regna 10k verditap per år på fossilet.

Før jeg begynte å regne på dette over to år tok jeg det for gitt at det måtte være billigere å eie en rimelig fossilbil, spesielt om jeg tok høyde for å miste de 20k i fortjeneste, og halv bompris, men regnestykket jeg gjorde viser at kostnaden, inkludert mye høyere verditap på Niroen, ender 20-30k lavere enn for fossilbilen?? Altså at det lønner seg å beholde en belånt bil til 400 lapper enn fossilbil til 100, selv om jeg tar høyde for halv bomtakst. Har jeg regna feil eller er det virkelig så nobrainer økonomisk å kjøpe elbil?  :o

1000kwh

Du kjører lite og har to nyere/dyre biler. Her drepes all besparelse av at du kjører lite og har mye verdifall på begge (meeeget skeptisk at at noe tjener penger på en eniro i dag, men noen historier er det kanskje)..

Å sjekke verdifall jevnlig og være nervøs for dette tapet er jo ikke noe greit. Da signaliserer det at du har kjøpt for mye bil.

Selg e-niroen og gi henne en Ford Fiesta eller noe i den duren. Gjerne bensinmotor og ganske ny. Det blir 10-15000 i bensin, neglisjerbare utgifter til vedlikehold og ingen tanke på verditap. Helst uten lån ;)

geear

Du kan ikke å ha lest hva jeg skrev? Du anbefaler akkurat det jeg trodde ville lønne seg økonomisk, men som regnestykket mitt viste meg at faktisk var dyrere enn å beholde e-Niroen.

Skjønner ikke hvorfor du tror det er vanskelig å selge Niro med fortjeneste, prisene har økt, og bilen er verdt hver krone. Å selge den for det samme som vi ga er jeg temmelig sikker på hadde vært gjort på en dag. Det er mange tusen i kø, og vil fort lønne seg å betale litt over kontra å vente.

Skjønner ellers ikke hvor du leser at jeg er nervøs for verditap og har kjøpt for mye bil? Har godværsbil og altfor mye annet også, hvis det hjelper på bekymringene dine. :p

arthur

Sitat fra: gr på fredag 29. november 2019, klokken 21:50
Så slo det meg, foreløpig kan vi nok fortsatt få opp mot 20 000,- i fortjeneste på e-Niroen (ca. 415k?), .......

Man kan nå få en helt ny E-niro (som leveres om en måned) til selgers selvkost pluss 10' så at du kan tjene 20' på en brukt betviler jeg.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

#4
Å regne på dette blir ett spørsmål om perspektiv. Kjøper du en brukt fossilbil vil den måtte byttes tidligere enn eniroen, så da får du verditap på neste bil igjen.

Det er to ting med å ha en eldre bil, ukjente kostnader med vedlikehold / reparasjon, og pes når ting går i stykker.

Og så er det den daglige opplevelsen av å kjøre rundt i en skrothaug da. Er kanskje verdt en tusenlapp i måneden. Bensinbiler og mye småkjøring er ikke akkurat bra da.

Skulle gjerne sett regnestykket ditt med at det lønner seg å beholde elbilen, det er vanskelig å skjønne med så lite kjøring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elektro12

Så du har kjøpt for over en million i belånte, nye biler med lavt kjørebehov og lurer på om det er økonomisk lurt?


1000kwh

Sitat fra: gr på fredag 29. november 2019, klokken 23:34
Du kan ikke å ha lest hva jeg skrev? Du anbefaler akkurat det jeg trodde ville lønne seg økonomisk, men som regnestykket mitt viste meg at faktisk var dyrere enn å beholde e-Niroen.

Skjønner ikke hvorfor du tror det er vanskelig å selge Niro med fortjeneste, prisene har økt, og bilen er verdt hver krone. Å selge den for det samme som vi ga er jeg temmelig sikker på hadde vært gjort på en dag. Det er mange tusen i kø, og vil fort lønne seg å betale litt over kontra å vente.

Skjønner ellers ikke hvor du leser at jeg er nervøs for verditap og har kjøpt for mye bil? Har godværsbil og altfor mye annet også, hvis det hjelper på bekymringene dine. :p
Det var ikke noe angrep, men du klarer ikke å overbevise meg at en bil til 400k+ er mer økonomisk enn en bensinbil til 75k. Spesielt med lav km.

Når du har betalt ned eniroen så starter runddansen på nytt og du må låne til en ny bil. Det er er evig prosjekt med nedbetaling av bil. Man tenker at bilen skal beholdes i 10 år, men etter 3-5 år så vil man gjerne gjøre noe annet eller selge pga gjenværende garanti og gunstig tidspunkt for salg. Pluss at elbiler kan fortsatt utvikles mye og gå ned i pris.

automat

Hvorfor ikke kjøoe en rimelig elbil, istedet for en gammel bensinbil? Det virker ikke som dere har noe stort rekkeviddebehov for denne bilen. Da får du både lave driftskostnader og lave kapitalkostnader.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electrix

Hvis du skal tenke økonomi så er nok det beste å bytte ut e-niroen med en billig elbil i stedet for en fossilbil i samme prisklasse.

Da sparer du like mye i bom/drivstoff/årsavgift/vedlikehold. Siden du uansett har en Model X til langturer så burde det gå bra med kortere rekkevidde.

Vi er en familie på 5 og klarer oss akkurat med en Model3, men har også en Leaf vi har hatt i 7 år pga behov for 2 biler i perioder. Akkurat nå jobber jeg nær hjemme og jeg sykler derfor elsykkel og leier ut Leafen en del.

På de 7 årene har den vært på service 3 ganger, i tillegg har jeg byttet luftfilter selv en gang i året og byttet bremseklosser bak en gang. Ellers bare fyllt på vinduspylervæske. Tror ikke man finner bedre sparegris enn dette.

Ellers er det lurt å være obs på alle de nye elbilene som kommer på markedet neste år, da blir det ennå større mangfold i elbilmarkedet og ennå flere kan bytte ut eksosbilen med elbil. Ca halvparten av nybilsalget er elbiler, men på bruktmarkedet er det ca 50k eksosbiler og 4k elbiler, tar man i tillegg med at mange av de elbilene er bruktimporterte av forhandlere fordi markedet ikke klarer å dekke behovet for brukte elbiler så kan det bli ennå vanskeligere å selge eksosbilen om et år eller to.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

geear

#10
Oida, takk for omtanken folkens. Er i 30-årene, og uten å være født med sølvskje i munnen eller ha fått arv, så har jeg nedbetalt hus og hytte, har aldri hatt en betalingsanmerkning, har helt grei lønn og stålkontroll på økonomien, så hva den angår er jeg ekstremt rolig, men har alltid vært bevisst på hva jeg bruker penger på, og kommer alltid til å være det. :-)

Poenget var at jeg ble overrasket over tallene jeg kom frem til etter noen kjappe overslag, og tvilte litt på regnestykket. Selv om jeg ikke tar med noen verdistigning/fortjeneste på Niroen, og kun regner verditap fra nå, så kommer jeg ut med at det kun er småpenger i forskjell. Det er ganske grove overslag her, men ser dere noen store feil?

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det er kun bensinbil som er aktuelt, og kun bil med plass til fem pers. Regna 0,8 i forbruk, men det kan fort være mer med så mye småkjøring som vi har.

Billigere elbil er uaktuelt, på grunn av mangel på rekkevidde. Selv om vi kjører lite i det daglige, så har vi behov for to biler som kan gå langt.

Om det så er 500,- eller 1500,- dyrere i måneden å beholde en miljøvennlig ny bil med garanti og ingen uforutsette utgifter, så betyr ikke kronene noe, men jeg hadde trodd forskjellene ville være mye større. Det sier meg at det hadde vært fornuftig å bytte til elbil for de aller fleste. Selv med lån.

Counterpointer

Har du tatt med årsavgift i regnestykket?

Har opp gjennom årene satt opp noen regnestykker på faktisk kostnad pr km på biler jeg har hatt (både fossiler og El), der er det liten tvil om hva som lønner seg.

Har også tenkt litt på hvilke type bil som ville vært rimeligst pr km med verdifall og alle kostnader. Leaf til 50 k (2014 2.gen) i3 til 100k (2014 60ah) E Golf 130k (2017) Seat Mii 170k (2020) eller er det noen jeg har glemt.

Synes det er betenkelig at ikke brukt Model 3 faller noe særlig i pris brukt og det er bare ca 30 stk til salgs på Finn.

Elektro12

Det vil jo ha endel å si hvor lenge du skal ha bilen. Du har jo 300 tusen å betale på Niroen før den er like billig som fossilen.

arthur

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 30. november 2019, klokken 12:19
Synes det er betenkelig at ikke brukt Model 3 faller noe særlig i pris brukt og det er bare ca 30 stk til salgs på Finn.

Mens det ligger 42 E-Niroer til salgs på finn, en bil som (nesten) ikke blir levert.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: arthur på lørdag 30. november 2019, klokken 15:47
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 30. november 2019, klokken 12:19
Synes det er betenkelig at ikke brukt Model 3 faller noe særlig i pris brukt og det er bare ca 30 stk til salgs på Finn.

Mens det ligger 42 E-Niroer til salgs på finn, en bil som (nesten) ikke blir levert.
Er et underlig marked for brukte biler om dagen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA