Dette er KANSKJE motsatt av kategorien, i stedet for å kjøpe elbil, så har vi sett på om det kan lønne seg å selge en av elbilene.
Har i dag:
2017 Model X. Brukes av meg til og fra jobb, 5 km unna, passerer ikke bomring på den turen, men sporadisk ift ærend, i tillegg er det hovedbil for oss. Går en del langt på ferie/familiebesøk, totalt ca. 15 000 km per år.
2019 e-Niro. Madammen bruker den til jobb 5 km unna, fire ganger i uka, passerer heller ikke bomring. I tillegg 5-6 nattevakter i måneden, med bomring begge veier, og handling. Levert i slutten av februar, og nå kjørt ca. 9000 km, så den ender vel rundt 12 000 km per år.
Antar at det innføres halv takst i bomringen her i løpet av et halvt år.
Så slo det meg, foreløpig kan vi nok fortsatt få opp mot 20 000,- i fortjeneste på e-Niroen (ca. 415k?), en fortjenestesmulighet jeg tror vil forsvinne i løpet av et halvt år, og derfor tenkte jeg kanskje det ville vært økonomisk fornuftig å selge den til fordel for en billig fossilbil.
Forutsetninger: jeg antar Niroen vil være i "null" ca. et år gammel, og så et verditap på ca. 40k neste år, og 35k påfølgende. Bilen er kjøpt med penger fra DNB Saga rammelån, tror det er rente rundt 3 % nå. Så for meg å kjøpe en fossilbil til mellom 50 og 100 lapper. Estimerte 0,8 liter bensin på mila, og 1,5 kWh/mil strøm til 1,-/kWh, pluss noe hurtiglading, så jeg estimerte 2500,-/år i drivstoff på Niroen. Regnet 3000,-/år vedlikehold på Niroen, og 7500,- på fossilen (kan skru selv). Tror fort sistnevnte kan bli verre, Niroen har ingen EU, garanti og åtte nye dekk. Regnet ellers 20 bompasseringer per måned, og halv pris for Niroen. Regna 10k verditap per år på fossilet.
Før jeg begynte å regne på dette over to år tok jeg det for gitt at det måtte være billigere å eie en rimelig fossilbil, spesielt om jeg tok høyde for å miste de 20k i fortjeneste, og halv bompris, men regnestykket jeg gjorde viser at kostnaden, inkludert mye høyere verditap på Niroen, ender 20-30k lavere enn for fossilbilen?? Altså at det lønner seg å beholde en belånt bil til 400 lapper enn fossilbil til 100, selv om jeg tar høyde for halv bomtakst. Har jeg regna feil eller er det virkelig så nobrainer økonomisk å kjøpe elbil?