Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Volvo dokumenterer kobolt  (Lest 1020 ganger)

Electric cars in Norway

• Gold Member
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Volvo dokumenterer kobolt
« på: Torsdag 28. November 2019, klokken 20:31 »
Flott tiltak av Volvo og jeg håper bransjen følger etter :+1: :+1:

Les dagens nyhet.

https://www.abcnyheter.no/amp/motor/bil/2019/11/27/195629698/volvo-vil-vise-hvor-kobolten-i-elbil-batteriene-kommer-fra

Kopi:

Volvo: – Riktig å gjøre dette

Volvo lanserte nylig sin første helelektriske bilmodell, XC40 Recharge. Selskapet ønsker ikke å bruke leverandører av kobolt som bryter menneskerettigheter eller benytter seg av barnearbeid til batteriene i sin første elbilmodell.

I mars startet selskapet et pilotprosjekt med sin kinesiske underleverandør CATL for å teste ut blokkjedeteknologi som sporer nøyaktig hvor kobolten i elbil-batteriene kommer fra. Prosjektet har nå blitt standardpraksis hos Volvo.

– For det første er det riktig å gjøre dette, det å være ansvarlig og ikke utnytte noen. For det andre er det forretningsmessig et klokt valg, fordi det er dette våre kunder og forbrukere etterspør, sier innkjøpsansvarlig i Volvo Cars, Martina Buchhauser til Finansavisen.
« Siste redigering: Torsdag 28. November 2019, klokken 20:46 av Electric cars in Norway »

Elmo

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Volvo dokumenterer kobolt
« Svar #1 på: Tirsdag 14. Januar 2020, klokken 15:05 »
Er det ikke bedre å gjøre som Telia - kutte ut kobolt
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Electric cars in Norway

• Gold Member
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Sv: Volvo dokumenterer kobolt
« Svar #2 på: Tirsdag 14. Januar 2020, klokken 17:44 »
Elmo, helt enig.