Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fastmontert DEFA 12v-lader (DEFA 450034)

Startet av Elcahon, torsdag 28. november 2019, klokken 16:05

« forrige - neste »

Elcahon

Hei. Jeg har kjøpt en DEFA lader som jeg skal fastmontere i min egolf 2019. Tilkoblingspluggen skal jeg inntil videre montere i motorrommet, og ikke i grill/støtfanger. Senere har jeg en plan om å montere tilkoblingen i bakre støtfanger i nærheten av ladeinntaket. Fordelen her er jo at det er vanskeligere å glemme å ta ut DEFA-ledningen før jeg kjører avgårde.

Jeg har problemer med at batteriet lades ut til 12,2 - 12,4 volt over natten. Litt usikker på om det er et problem, men antar at det ikke er særlig bra for batteriet. Problemet er ikke enestående for elbiler, og på min tidligere Touareg monterte jeg en dobbel DEFA-lader (to batterier), siden bilen var notorisk på å lade ut batteriene (og sørget for at startsperren var aktivert så lenge pluggen stod i. Det tør jeg ikke å tukle med på en ny bil med garanti.

Men nå kom jeg til å tenke på om 14,8 volt ladespenning blir et problem når jeg setter på tenningen og bilen begynner å lade fra høyspentbatteriet? Blir det en konflikt her, og er det noen som helst mulighet for at noe kan bli ødelagt i en av kretsene?

Når det er sagt: Det er fullstendig idiotisk at bilen ikke vedlikeholdslader 12v-batteriet så lenge ladestrøm er tilkoblet. Men det gjør den ikke, det har jeg målt. Skal selvfølgelig ta dette opp med Møller, men av det jeg kan lese i diverse fora virker det som en nytteløs vei å gå. Er pragmatisk i forhold til dette, og monterer lader. Problem fixed.

Elcahon

Her er laderen montert. Noen byggbeslag fra Biltema, litt kapping av beslagene og noen skruer for å sette det sammen. Ingenting er boret eller skrudd i bilen. Jeg klemte beslaget fast i braketten som holder batteriet på plass.

Et senere prosjekt er å montere inntakskontakten (til høyre i bildet, med den grønne ledningen koblet til) på bakre støtfanger, ved siden av ladekontakten.

Blir vel ikke å bruke denne til daglig men kanskje en gang i uka eller så. Men hvis jeg skal la bilen stå noen uker, er det kjapt og enkelt å plugge i laderen. Da risikerer jeg ikke flatt batteri når jeg kommer tilbake.

Egentlig skulle jeg ikke ha trengt å styre med dette, men når VW i sin uendelige visdom har valgt å ikke vedlikeholdslade 12v-batteriet... da får jeg ta den jobben de burde ha gjort i utgangspunktet.


Amatøren

#2
Sikker på at du ikke har SW bug?

Har akkurat fått SW oppdatering (ny versjon ble sluppet fra Volkswagen Tyskland på ettermiddagen mandag 11.11.19) på begge våre e-Golfer.

De la inn SW og så var det en god del parametere som måtte settes.

Vi slet med at lading gikk i heng så det ble ikke vedlikeholdsladet da den var tilkoblet lader hjemme. Kuttet også å lade under kjøring.

Virket som om problemet oppsto etter bruk av hurtiglading. Mulig tilfeldighet, men det var etter langtur med hurtiglading at 12 V batteriet gikk tomt. Slik var det hver gang.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Elcahon

Jeg mottok bilen den 12 november, så jeg tviler på at oppdateringen er lagt inn (men vet ikke).

Ble denne softwaren lagt inn av Møller (eller andre)? Jeg har lastet ned siste versjon av sw til infotainmenten, men det er vel ikke det samme?

Jeg har et voltmeter plugget inn i sigarett-uttaket, så jeg ser hele tiden hvilken spenning det er på anlegget (gjerne 14,8 volt under kjøring). Men har ikke målt direkte på batteriet. Men når jeg slår av bilen, viser meteret over 13 volt, og synker senere ned til 12,7 (12,6). Dagen etterpå er spenningen nede i 12,2 volt. Dette kan jeg se gjennom vinduet, og spenningen blir da ikke påvirket av at jeg åpner døren og lysene kommer på.

Amatøren

Møller bil Asker og Bærum som ordnet.

'SW til infotainmenten' er vel egentlig kartdata ikke SW.

Må gjøres på verksted.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Elcahon

Jeg får høre med Møller om oppdatering. Måtte du betale for oppdateringen?

Var det noen synlige endringer etter oppdateringen?

Amatøren

Nei, ikke noen betaling da det er SW feil som dekkes av garantien. Nå hadde jeg skikkelig dokumentasjon av feilmeldinger i AID om 12 V feilen.


Ikke problem på første enda (2018 modellen) hentet 12.11 fra verkstedet. Ikke vært innom hurtiglader enda.

Den andre hentet jeg på fredag.

Ikke hurtigladet enda. Første langtur med 2019 modellen i morgen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Elcahon

Tusen takk for svarene dine :-)

Har du fått sjekket om bilen faktisk vedlikeholdslader 12v-batteriet nå? Den burde vedlikeholdslade ved 13,4v (?) etter at det er full-ladet.

Amatøren

#8
Ikke gjort enda.

Batteriet lades ikke med mindre bilen enten påslått eller tilkoblet AC nett, i følge det jeg har fått vite fra Møller sentralt.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Elcahon

Når den er tilkoblet AC-nett så lader den 12v-batteriet så lenge den lader høyspent-batteriet. Når dette er ferdig ladet, stoppes ladingen av 12v-batteriet.

Det er slik det blir forklart på ulike fora, og for å sjekke om det stemmer har jeg fulgt med på voltmeteret i bilen og funnet ut at det stemmer. Den lader så vidt jeg kan se ikke 12v-batteriet fullt opp, og vedlikeholdslader ikke dette batteriet heller.

Jeg skulle gjerne sett at jeg tar feil...

Amatøren

Takker for opplysningen.

Det skal jeg se om stemmer hos meg også.

Tåpelig løsning i så fall. Hadde vært flott om vedlikeholdslading var en av fiksene de legger inn.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Vronn

For de som setter en øvre ladegrense på f.eks 80% så vil jo dette slå uheldig ut da. Man mister mye vedlikeholdslading av 12 volts batteriet siden lading av bilen avbrytes så tidlig.

Elcahon

Lading fra 80% til 100% tar vel noen timer å lade. Det vil jo hjelpe litt. Men det løser likevel ikke problemet med at bilen ikke vedlikeholdslader (tricle charging) 12v-batteriet etter at den slutter å lade høyspentbatteriet. Eller at 12v-batteriet ikke lades opp 100% i utgangspunktet (her er jeg noe usikker på om det stemmer).

Så min påstand er at egolf ikke vedlikeholdslader 12v-batteriet i det hele tatt.

Gikk ut og sjekket spenningen nå. 12,2v. Uten strøm tilkoblet. Tidligere forsøk med strøm tilkoblet: 12,2v. Nå har jeg en router tilkoblet permanent, men denne drar ikke mer enn 50mA i hvile, så den bør ikke være i stand til å tappe batteriet på 12 timer. Det spiller egentlig ikke noen rolle, resultatet er det samme når routeren ikke er tilkoblet.

Det kan være at batteriet har tatt skade før jeg fikk bilen (utladet ved kuldegrader?), eller at noen moduler står og trekker strøm og ikke vil gå i dvale... Hvem vet...

Jeg er i alle fall ikke alene om å ha problemer med 12v-batteriet. Merkelig at dette i det hele tatt skal være en sak på en bil som regelmessig er tilkoblet strøm. At forbrenningsbiler har problemer er forståelig og godt kjent, men en elbil? Tror nesten jeg kunne ha designet systemet bedre med begge tomlene opp i r***a.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA