Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vask i bilvaskemaskin

Startet av mariowing, onsdag 29. februar 2012, klokken 18:52

« forrige - neste »

mariowing

Jeg har i dag for første gang vasket Leaf'en i vaskeautomat på bensinstasjon. Det er sikkert fryktelig fy-fy men la oss la den diskusjonen ligge for nå  ;)

Når bilen var ferdig så var den fortsatt VELDIG skitten og grimete på hele bakvinduet og bakluken. Jeg studerte det litt og det gikk opp for meg at det trolig skyldes at bakluken er "innsunket" i forhold til "sidekarmene" bak på bilen noe som igjen fører til at sensorene på børstene i vaskemaskinen trolig holder for stor avstand. Litt overrasket over at ikke høytrykkspylingen hadde tatt dette bedre men det må vel børster til for å få det nogenlunde rent (og ripete)?

Noen andre som har erfaring med vask av Leaf i bilvaskemaskin?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Aspiranten

Surfex HD utblandet 1:15 sprayet på bakluka vil løse opp skitten tilstrekkelig til at 70-90% forsvinner ihvertfall.

Gjør det rett før du kjører inn i automaten :)
Nissan Leaf

Joachim

Fy!

Neida, har vasket min i maskin en gang eller to - uten problem, men så var det en her inne som linket til www.detailersclub.no
En del rånere, men vaske bil det kan de.

Så nå er det andre boller :)

Joachim


AreGar

hehe, er da ikke mye rånere på detailersclub.
Rånere kjører slitne rullemalte biler og det tror jeg ikke du finner der inne :D

Joachim

Ok, er enig i det. Mente vel at det er et litt annet - mer ungdommelig - klima på DCN. ;-)

cra

Sitat fra: AreGar på onsdag 29. februar 2012, klokken 20:47
hehe, er da ikke mye rånere på detailersclub.
Rånere kjører slitne rullemalte biler og det tror jeg ikke du finner der inne :D

DET er det slutt på for lengst! I alle fall på denne kanten av Sunnmøre. Det er ikke lenger bare Volvo 240 med sota ruter og laksetrapp på bakruta som kvalifiserer til rånebil. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

AreGar

Sitat fra: Joachim på onsdag 29. februar 2012, klokken 20:56
Ok, er enig i det. Mente vel at det er et litt annet - mer ungdommelig - klima på DCN. ;-)

Skal vi si autofilt miljø kanskje? :)
Er overraskende mange "gamlinger" der :D

AreGar

Sitat fra: cra på torsdag 01. mars 2012, klokken 11:14
DET er det slutt på for lengst! I alle fall på denne kanten av Sunnmøre. Det er ikke lenger bare Volvo 240 med sota ruter og laksetrapp på bakruta som kvalifiserer til rånebil. ;)

Huff, begynner å bli gammal merker jeg..
Alle "drømmebilene" jeg husker når jeg var mindre er jo nesten gratis nå.. Eneste 240ene som er igjen er vel å regne som klassikere og plutselig godt holdt..

mariowing

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 29. februar 2012, klokken 19:44
Surfex HD utblandet 1:15 sprayet på bakluka vil løse opp skitten tilstrekkelig til at 70-90% forsvinner ihvertfall.

Bra tips - takker!

Et raskt Google søk "avslørte" at dette produktet er for eliten av bilvaskere :-) Dog fant jeg ikke ut hvem som selger dette - noen tips om hvem/hvor jeg får kjøpt dette?

Litt klønete å måtte ha med seg en flaske ekstra i bilen men med litt planlegging av når man skal vaske så går jo det greit. På den andre siden så mye ladeklumper, skjøteledninger og deksler jeg allerede har i bagasjerommet så gjør vel ikke en flaske avfettingsmiddel noe fra eller til :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

cra

Sitat fra: mariowing på torsdag 01. mars 2012, klokken 12:10På den andre siden så mye ladeklumper, skjøteledninger og deksler jeg allerede har i bagasjerommet så gjør vel ikke en flaske avfettingsmiddel noe fra eller til :-)

Hvis du bare trenger det til bakluka så går det jo an å helle over en klunk på en noe mindre flaske enn en typisk 1-liters dusj-kanne. En tom hårspray-flaske e.l. f.eks.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Joachim

Jeg kjøpte en 5l på www.bilnerden.no

Ved blandingsforhold 1:50 holder den til >500 bilvask. Det skulle bli ca 10 år hvis man vasker en gang i uka(!)

Å bruke 60,- for turtle avfetting på bensern er bortkastet!

PrickBort er også et meget bra produkt og brukes gjerne kombinasjon/før surfex.

AreGar

Sitat fra: Joachim på torsdag 01. mars 2012, klokken 12:38
Jeg kjøpte en 5l på www.bilnerden.no

Ved blandingsforhold 1:50 holder den til >500 bilvask. Det skulle bli ca 10 år hvis man vasker en gang i uka(!)

Å bruke 60,- for turtle avfetting på bensern er bortkastet!

PrickBort er også et meget bra produkt og brukes gjerne kombinasjon/før surfex.

Prickbort bør brukes på helt tørr bil for best resultat.
Er mange som legger prickbort først, og så surfex på toppen etter 5 minutter, 5 minutter til og så avspyling/vask.

Om bilen ikke vaskes ofte er det mulig at 1:50 er litt tynt, 1:20-30 et sted er nok fint.
Bilnerden selger begge produkter og også bililge sprayflasker som det kan blandes surfex i.
Kjekt å ha en liten spray med prickbort og surfex 1:20 liggende i bilen og ha 5 liter stående hjemme.


Aspiranten

Prickbort brukes bare før en fysisk berøringsvask obs obs!

Den etterlater seg en liten hinne etterpå (basert på parafin for å ta asfalt) og den må man berøringsvaske for å få bort (maskin eller manuell vask)

Det fine med Surfex er at den er kjekk å spraye på for så å høytrykkspyle i en fei. Vips har man relativt ren og pen bil  :D
Nissan Leaf

Kristian

Sitat fra: Aspiranten på fredag 02. mars 2012, klokken 11:01
Det fine med Surfex er at den er kjekk å spraye på for så å høytrykkspyle i en fei. Vips har man relativt ren og pen bil  :D
Jeg vil i utgangspunktet anta at du ikke kan påføre middelet med høytrykkssprøya, eller tar jeg feil?
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA