Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min nye Salto ladestasjon er lasket?

Startet av frekri, fredag 07. februar 2014, klokken 01:14

« forrige - neste »

frekri

Jeg valgte å spandere på meg en Salto ladestasjon med type 2 kontakt. Etter jeg hadde fått den installert så oppdaget jeg at den kun kan brukes av Tesla. Det står at den er lasket og at den ikke må settes opp på offentlige steder. Jeg tenkte at jeg nå hadde kjøpt en ladestasjon som kunne brukes av samtlige elbiler med type 2 kontakt i fremtiden, men det ser jo ikke slik ut.

Mitt ladepunkt er 16A 230V.

Fra bruksanvisningen:
"Lasking mellom faseledere L1-L2-L3 medfører en konfigurasjon som ikke helt følger standarden over Type 2 grensesnittet. Dermed kan det ikke garanteres at lading til andre elbiler med 3-faset Type 2 inntak vil fungere med en 3-faset ladekabel.
1-fase lading med 1-faset ladekabel vil alltid fungere"

Er det noen som vet hva dette innebærer?
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

jkirkebo

Sitat fra: frekri på fredag 07. februar 2014, klokken 01:14
Fra bruksanvisningen:
"Lasking mellom faseledere L1-L2-L3 medfører en konfigurasjon som ikke helt følger standarden over Type 2 grensesnittet. Dermed kan det ikke garanteres at lading til andre elbiler med 3-faset Type 2 inntak vil fungere med en 3-faset ladekabel.
1-fase lading med 1-faset ladekabel vil alltid fungere"

Er det noen som vet hva dette innebærer?

Ja, at det ikke er sikkert at Renault Zoe vil lade på denne. Alle andre elbiler med Type 2 inntak samt alle elbiler med Type 1 inntak har enfase lader og da spiller det ingen rolle. Altså vil e-Golf, e-Up, Leaf, i3 osv. lade helt fint på denne.

Har du dobbellader kan laskingen fjernes. Den gjøres for å kunne lade med 32A for de som har enkeltlader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

frekri

Jeg har dobbeltlader, men jeg fikk ingen spørsmål om hva jeg skulle ha. Det eneste jeg sa var at sameiet kun ga meg 16A 230v.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Zneip

Sitat fra: frekri på fredag 07. februar 2014, klokken 01:55
Jeg har dobbeltlader, men jeg fikk ingen spørsmål om hva jeg skulle ha. Det eneste jeg sa var at sameiet kun ga meg 16A 230v.

Salto lasker boksene for å øke kvadrattallet på lederne slik at ladehastigheten blir høyere på enfaslading. Dette er nødvendig for å få mer enn 24A lading på en 32A kurs. For din del hadde vel denne laskingen ikke vært nødvendig. Lasking er dog enkel å fjerne dersom du skulle ha behov for å lade andre typer biler.
Nord Trøndelag | X90D

Sharp

Min 32A 230v Salto ladestasjon gir meg kun 13A, jeg antar derfor den ikke er lasket?

Hvordan går jeg frem for å få lasket den slik at jeg får ladet med 32A?

jkirkebo

Sitat fra: Sharp på mandag 21. april 2014, klokken 19:10
Min 32A 230v Salto ladestasjon gir meg kun 13A, jeg antar derfor den ikke er lasket?

Hvordan går jeg frem for å få lasket den slik at jeg får ladet med 32A?

Du ringer elektrikeren som installerte den og ber han ta en tur innom. Vet han ikke hva han skal gjøre så bare ring Salto.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pej

Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. februar 2014, klokken 01:26
Sitat fra: frekri på fredag 07. februar 2014, klokken 01:14
Fra bruksanvisningen:
"Lasking mellom faseledere L1-L2-L3 medfører en konfigurasjon som ikke helt følger standarden over Type 2 grensesnittet. Dermed kan det ikke garanteres at lading til andre elbiler med 3-faset Type 2 inntak vil fungere med en 3-faset ladekabel.
1-fase lading med 1-faset ladekabel vil alltid fungere"

Er det noen som vet hva dette innebærer?

Har du dobbellader kan laskingen fjernes. Den gjøres for å kunne lade med 32A for de som har enkeltlader.

Hm, jeg har dobbeltlader men fikk bare 26A frem til Saltoboksen ble lasket riktig ifølge min elektriker. 230V i huset her altså. Men med den blå adapteren fikk jeg 32A fra dag en. Men den er vel lasket fra Tesla?
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

jazzwheel

Siden verken google, ordboken og heller ikke forumsøket gir svar på hva lasking betyr så kunne det vært greit med en forklaring på oss som kommer fra fossilbilverdenen :)

Griffel

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 22. april 2014, klokken 00:43
Siden verken google, ordboken og heller ikke forumsøket gir svar på hva lasking betyr så kunne det vært greit med en forklaring på oss som kommer fra fossilbilverdenen :)
I dette tilfelle; En ledning med passende tversnitt som forbinder terminalene L1,L2 og L3
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Car-El

En lask er en kortsluttning, som regel med en ekstra ledning, som er ønsket.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

cairnz

Det kan også kanskje forklares litt "enklere" for ikke-elektrikere.

Hvis du har boksen, og kan åpne den, så ser du en koblingsskinne. På denne ser du ledninger på "nedsiden" og ledninger på "oversiden". På nedsiden kobler man til fra veggen, og på oversiden er det som går videre til bilen. Denne skinnen har flere koblingspunkter. Jord, Nøytral, L1 til L3 (faser). Det som skjer ved en "lask" er at når man kobler til på nedsiden, så kobler man til N og L1, samt jord. På øversiden, derimot, så "kortslutter" man over L1, L2 og L3. Dette gjør at tilførselen fra nedsiden blir "spredt" ut til L1, L2 og L3 på øversiden. Nøytral er felles for alle.

Dermed kan bilen få redusert strøm pr. dellader i bilen, og lade på mer enn 13 (26) ampere. Et trekk på 32 A gir da cirka 10,67A pr dellader.
Elbilist

Twister

Løfter denne tråden.

Har fått montert lader og den gir bare 13A


Om jeg skjønner riktig må L1 L2 L3 Kobles/laskes sammen for å få høyere ladestrøm?

Griffel

Lasking var nødvendig tidliger.
De aller fleste har fått oppdatert bilen slik at dette er unødvendig.

Er den ladestasjonen din konfiguret for mer enn 13A?

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA