Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Voldsom viftestøy

Startet av PalEngh, torsdag 28. november 2019, klokken 02:14

« forrige - neste »

PalEngh

Det et 3 plussgrader ute, og varmeapparatet står på normalen. Likevel har jeg den siste uka følt jeg har kjørt et fly som skal ta av.
Det kommer en voldsom støy fra en vifte foran. Det er trolig varmepumpe-relatert, men det merkelige er at jeg ikke har opplevd dette tidligere, ei heller sist vinter med 10-12 kuldegrader.

Møller bil sier at dette er normalt, men det kan da ikke stemme...? Den vifta må mangle input eller leser feil temperatur, og tror den må jobbe hele tiden. Riktignok varierer insatsen, den regulerer hastigheten opp og ned, men det går kanskje 1 minutt, så kjører den i gang igjen.

Noen andre som har erfart dette?

Dersom det er normalt, vil jeg si det er en veldig dårlig konstruksjon.


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy

geear

Lyd er vanskelig å bedømme via tekst på et forum, men det er ganske mye lyd fra biler med varmepumpe når det er kaldt, men syns for eksempel at det er mye mindre lyd på vår e-Niro enn på for eksempel ZOE (som bråker som et uvær).

Håvar

Jeg opplevde det du beskriver sist vinter. Da forsvant varmen noen dager senere pga havarert kompressor. Det ender trolig med at kompressoren kjøres på maks fordi det ikke kommer noe varme ut derav lyden. Dette skjedde på ca 60k kjørte km.

Men når du står stille eller kjører i lav fart hører du den tydelig når den går på full guffe, selv om ingenting er galt.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

PalEngh

Sjekket opp hos Møller idag. De fant ingen feil i loggen, så da ser  det ut for at vi må leve med denne lyden. Skikkelig irriterende.


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA