Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Tesla sluttet å selge brukt?

Startet av dejavu, onsdag 27. november 2019, klokken 22:34

« forrige - neste »

dejavu

Hvor er Tesla sine bruktbiler blitt av? Finner ikke lenger bruktbilene på denne linken....

https://www.tesla.com/no_NO/inventory/used/ms?redirect=no
Mod.3,2021,AWD,HF

tornaldo

Helt greit for oss som som har kjøpt brukt Tesla i et kunstig høyt marked for litt siden, før Tesla dumpa prisene på bruktbiler over natta, og «ødela» bruktmarkedet. Nå er det i det minste Finn prisene som gjelder.

Tesla gir latterlige lave tilbud på innbyttebiler, og slik sett kan selge for lavere pris en markedet ellers, og likevel tjene en haug med penger.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Sense

Sitat fra: tornaldo på onsdag 27. november 2019, klokken 22:48
Tesla gir latterlige lave tilbud på innbyttebiler, og slik sett kan selge for lavere pris en markedet ellers, og likevel tjene en haug med penger.

Og så kan man legge til at alle som bryr som om hvilken innbyttepris de får tilbud om fra Tesla, velger å selge bilen via andre kanaler.
Jeg fikk tilbyd fra Tesla om 130 000 mindre enn hva jeg fikk solgt bilen for via Finn. Da sier det seg selv at de ikke ønsker å hjelpe kundene med å selge sine bruktbiler, med mindre de sitter igjen med stor avanse.

Er litt usikker på hvor gunstig det er for nybilsalget. Vil tro det er noen kunder som er kun er vant til å bytte inn hos forhandleren når de kjøper ny, men som nå velger å beholde den gamle. Eldre kunder som min liker ikke å selge på Finn. Får han for dårlig tibud, går han heller til konkurrenten og kjøper deres nybil istedet, og lar de selge gamlebilen.

Marius76

Tesla har IKKE sluttet å selge brukt. De har veldig mange biler på lager, men i følge salgsavdelingen hadde de problemer med fakturering og nettside. Han mente siden kom opp igjen innen kort tid.
For min del spekulerer jeg i om de tar den ned før enden på kvartalet for å selge mest mulig av model 3 og eller nye biler.
Bruktprisene som kommer hos Tesla når de er oppe igjen, vil jeg tro er meget gunstige. Slik de lenge har vært.

hsa77

Sitat fra: Sense på torsdag 28. november 2019, klokken 20:41
Sitat fra: tornaldo på onsdag 27. november 2019, klokken 22:48
Tesla gir latterlige lave tilbud på innbyttebiler, og slik sett kan selge for lavere pris en markedet ellers, og likevel tjene en haug med penger.

Og så kan man legge til at alle som bryr som om hvilken innbyttepris de får tilbud om fra Tesla, velger å selge bilen via andre kanaler.
Jeg fikk tilbyd fra Tesla om 130 000 mindre enn hva jeg fikk solgt bilen for via Finn. Da sier det seg selv at de ikke ønsker å hjelpe kundene med å selge sine bruktbiler, med mindre de sitter igjen med stor avanse.

Er litt usikker på hvor gunstig det er for nybilsalget. Vil tro det er noen kunder som er kun er vant til å bytte inn hos forhandleren når de kjøper ny, men som nå velger å beholde den gamle. Eldre kunder som min liker ikke å selge på Finn. Får han for dårlig tibud, går han heller til konkurrenten og kjøper deres nybil istedet, og lar de selge gamlebilen.
Nå finnes det jo heldigvis andre måter å selge bruktbil på enn innbytte eller selge selv på finn. F.eks nettbil.no eller sette bilen hos en forhandler i kommisjon. Kommer nok til å prøve nettbil.no når jeg straks skal selge en bil, dersom reklamen holder det den lover virker det som et greit kompromiss mellom innbytte og lav pris og det å selge selv til høy pris men måtte bruke lang tid.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Sitat fra: Marius76 på fredag 29. november 2019, klokken 17:00
Tesla har IKKE sluttet å selge brukt. De har veldig mange biler på lager, men i følge salgsavdelingen hadde de problemer med fakturering og nettside. Han mente siden kom opp igjen innen kort tid.
For min del spekulerer jeg i om de tar den ned før enden på kvartalet for å selge mest mulig av model 3 og eller nye biler.
Bruktprisene som kommer hos Tesla når de er oppe igjen, vil jeg tro er meget gunstige. Slik de lenge har vært.
Da hadde det jo vært kjekt om de i det minste la inn en melding på nettsiden som forklarer problemene. Nå har bruktbilene vært borte i over ei uke, da bør man komme med litt informasjon!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

overskyet

#6
Sitat fra: hsa77 på lørdag 30. november 2019, klokken 16:05
Sitat fra: Sense på torsdag 28. november 2019, klokken 20:41
Sitat fra: tornaldo på onsdag 27. november 2019, klokken 22:48
Tesla gir latterlige lave tilbud på innbyttebiler, og slik sett kan selge for lavere pris en markedet ellers, og likevel tjene en haug med penger.

Og så kan man legge til at alle som bryr som om hvilken innbyttepris de får tilbud om fra Tesla, velger å selge bilen via andre kanaler.
Jeg fikk tilbyd fra Tesla om 130 000 mindre enn hva jeg fikk solgt bilen for via Finn. Da sier det seg selv at de ikke ønsker å hjelpe kundene med å selge sine bruktbiler, med mindre de sitter igjen med stor avanse.

Er litt usikker på hvor gunstig det er for nybilsalget. Vil tro det er noen kunder som er kun er vant til å bytte inn hos forhandleren når de kjøper ny, men som nå velger å beholde den gamle. Eldre kunder som min liker ikke å selge på Finn. Får han for dårlig tibud, går han heller til konkurrenten og kjøper deres nybil istedet, og lar de selge gamlebilen.
Nå finnes det jo heldigvis andre måter å selge bruktbil på enn innbytte eller selge selv på finn. F.eks nettbil.no eller sette bilen hos en forhandler i kommisjon. Kommer nok til å prøve nettbil.no når jeg straks skal selge en bil, dersom reklamen holder det den lover virker det som et greit kompromiss mellom innbytte og lav pris og det å selge selv til høy pris men måtte bruke lang tid.

Har også tenkt å prøve nettbil. Står på nettsiden at du må forvente fra 10 til 30 prosent lavere pris enn om du selger selv. Så det høres ikke ut som det er veldig mye bedre enn innbytte, men litt kanskje. 

hsa77

Sitat fra: overskyet på lørdag 30. november 2019, klokken 17:35
Sitat fra: hsa77 på lørdag 30. november 2019, klokken 16:05
Sitat fra: Sense på torsdag 28. november 2019, klokken 20:41
Sitat fra: tornaldo på onsdag 27. november 2019, klokken 22:48
Tesla gir latterlige lave tilbud på innbyttebiler, og slik sett kan selge for lavere pris en markedet ellers, og likevel tjene en haug med penger.

Og så kan man legge til at alle som bryr som om hvilken innbyttepris de får tilbud om fra Tesla, velger å selge bilen via andre kanaler.
Jeg fikk tilbyd fra Tesla om 130 000 mindre enn hva jeg fikk solgt bilen for via Finn. Da sier det seg selv at de ikke ønsker å hjelpe kundene med å selge sine bruktbiler, med mindre de sitter igjen med stor avanse.

Er litt usikker på hvor gunstig det er for nybilsalget. Vil tro det er noen kunder som er kun er vant til å bytte inn hos forhandleren når de kjøper ny, men som nå velger å beholde den gamle. Eldre kunder som min liker ikke å selge på Finn. Får han for dårlig tibud, går han heller til konkurrenten og kjøper deres nybil istedet, og lar de selge gamlebilen.
Nå finnes det jo heldigvis andre måter å selge bruktbil på enn innbytte eller selge selv på finn. F.eks nettbil.no eller sette bilen hos en forhandler i kommisjon. Kommer nok til å prøve nettbil.no når jeg straks skal selge en bil, dersom reklamen holder det den lover virker det som et greit kompromiss mellom innbytte og lav pris og det å selge selv til høy pris men måtte bruke lang tid.

Har også tenkt å prøve nettbil. Står på nettsiden at du må forvente fra 10 til 30 prosent lavere pris enn om du selger selv. Så det høres ikke ut som det er veldig mye bedre enn innbytte, men litt kanskje.
Skader jo ikke å prøve, er såvidt jeg forstår helt uforpliktende å prøve nettbil. 10-30% er er stort spenn, 10-15% under finn pris er greit for meg - blir det 20-30% under får jeg vurdere å selge selv.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

DagfinnN

Sitat fra: hsa77 på lørdag 30. november 2019, klokken 18:24
Sitat fra: overskyet på lørdag 30. november 2019, klokken 17:35
Har også tenkt å prøve nettbil. Står på nettsiden at du må forvente fra 10 til 30 prosent lavere pris enn om du selger selv. Så det høres ikke ut som det er veldig mye bedre enn innbytte, men litt kanskje.
Skader jo ikke å prøve, er såvidt jeg forstår helt uforpliktende å prøve nettbil. 10-30% er er stort spenn, 10-15% under finn pris er greit for meg - blir det 20-30% under får jeg vurdere å selge selv.
Jeg har en Ampera-e som jeg skal selge nå. Prøvde nettbil først. De bød 240 for bilen. Synes det er litt lite. Ser at 2017 Ampera-e blir fort solgt på finn med en priser rundt 290.000. Nå vet jeg at salgsprisen kanskje er litt lavere enn utropspris, men likevel.
Jeg tenker på prøve Finn. Får jeg 270, er det 30k tjent det.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Jlianes

Jeg bestilte en Model X 4. november og ikke fått faktura enda pga. dataproblemer etter omlegging av datasystem for 2 mnd. siden. Dette gjelder bruktsalg i hele Europa vistnok.

Virker veldig amatørmessig! Ganske irriterende at det ikke var noe informasjon om det da jeg kjøpte bilen og fikk heller ikke informasjon før etter at jeg begynte å mase om å få faktura og få hente bil etter en og en halv uke. Står her fortsatt uten bil. Veldig irriterende.

Hodetelefoner

Det gjelder de ansatte også. De er like irritert

Kires

Har de oversikt over bruktbiler hvis man kontakter\stikker  innom de?
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

hsa77

Sitat fra: Hodetelefoner på onsdag 04. desember 2019, klokken 08:28
Det gjelder de ansatte også. De er like irritert
Har du pratet med noen som har en ide om når problemene er løst?

Er på jakt etter ny (brukt) bil for tiden og er derfor interessert i å vite om det er noen vits å vente på tesla eller om jeg må finne bil på finn...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Marius76

Som jeg skrev lengre oppe, så snakket jeg med en på salgsavdelingen som sa det skulle løse seg innen kort tid. Det er jo en uke siden nesten, så ikke godt å si. Tror egentlig ikke han hadde peiling selv om han hadde ansvar for bruktbilene.
Det kommer jo enkelte greit prisede biler på Finn, selv om det meste er overpriset. Det spørs litt hvilken år, modell osv du skal ha, og hvor raskt du trenger bil!

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA