Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lynlading og kulde

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 27. november 2019, klokken 18:20

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Hei

Jeg jobber med lading i Circle K, riktignok ikke med hjemmelading, men er jo litt geek og prøver å forstå...

Hører en del iPacere får begrenset effekt med lynlading nå når det har blitt kaldere, samtidig som vi ser at e-tron brukere ikke opplever det samme.

Ønsker derfor litt innputt fra brukere om erfaringer rundt dette, både fra Circle K sine lynladere, og hos andre. Min teori er at iPace er relativt konservativ ved lynlading når batteriet er utenfor komfortsonen til batteripakken. Nå skal jo iPace holde en viss temperatur på batteriet uansett, men kan det tenkes at batteripakken varmes opp til nedre sjikt av komfortsonen, og at selv ved denne temperaturen vil bilen strupe effekten den ønsker å motta?

Nå finnes det vel ingen app for å sjekke temperatur via ODB plugg foreløpig (?), men noen som har tanker rundt dette?

Lars C. Krogenæs
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

volchr78

Hei Lars. Ihht. mine erfaringer får jeg 103kW i et kort tidsrom dersom SoC er under 10% og batteriet har vært kjørt i motorveihastighet i mer enn en drøy times tid. Det jeg har sett av uttalelser er 30 grader celcius men dette er for meg uvisst ettersom det ikke er mulig å se batteritemp noe sted tilgjengelig for brukerne pr i dag.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


JohnPGriff

Hei Lars, her er en ladekurv fra Ionity Hole i september, den er en vedlegg på en annen post. Jeg har sett en gang 92kW for noen få sekund men min test under er for meg typisk om sommer.
Jeg kjørt fra Høvik til Fagernes 7 nov 172km med en gjennomsnitts hastighet av 75km. Jeg ladet på en av de nye BKK 150kW ladere på Fagernes. Start SOC% var 21%. Etter 5 minutter hastighet vist 49kW etter 20minutter den hadde økt til bare 67,53kW
Levert kW var 18,47Kw som er lik 55,41kW/t
Temperatur var mellom -5C til -8C hele veien.
Etter 17mil batteri var langt under en optimal temperatur og under lading batteri temperatur ikke økt nok, og effekten var begrenset av bilens BMS.
Bilen har støtte for 107kW men batteri temp må opp til 30C og SOC% må ligger under 10% som volchr78 har skrevet. Hvis du lade med en SOC% > 10% du kan få 100kW men igjen batteri temp må ligger rundt 30%. Som du vil ser i min ladekurv fra 50% SOC effekt som bilen vil akseptere faller veldig fort.
Mitt forståelse er bilens BCM har en "Look Up" table som brukes batteri temperatur og SOC% til å styre effekten bilen vil akseptere. Jaguar har vært veldig forsiktig med lading hastighet og for oss her i Norge det er veldig vanskelige (nesten umulig) å fa 107 eller 100kW og 0-80%SOC i 40 minutter i sommer, og i vinter og høsten det er ikke mulig, ut fra min erfaring de siste 14 måneder.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

TorC

Det medfører riktighet iallefall her i gården, men her er det kanskje også noe feil med bilen.

Er "lynladet" på Statoil Geilo 2 ganger, og det var ikke noe å rope hurra for. Tror den aldri var over 50 kW selv med SOC godt under 50%. Begge ganger etter å ha startet med 100% SOC rett fra laderen, og kjørt 25 mil, med en kortere hurtiglading imellom. Så batteriet burde ha en akseptabel temperatur.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

bmw2002

Lynlading i lavere temperaturer er en av de tingene som skulle komme i en oppdatering fra Jaguar, siste ryktene var vel at denne skulle komme i januar.

Maxwell_400

Sitat fra: bmw2002 på fredag 29. november 2019, klokken 09:08
Lynlading i lavere temperaturer er en av de tingene som skulle komme i en oppdatering fra Jaguar, siste ryktene var vel at denne skulle komme i januar.
Det var vel denne som skulle komme nå (H264), sakset fra engelsk forum
Du kan ikke vise dette vedlegget.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

Siste ryktene forteller at H264 (den som er beskrevet over) kommer først. Høyere maks lading og bedre ladekurve kommer senere. Muligens også med mulighet til å varme batteri i forkant av lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA