Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

46 mrd i bilavgifter i 2018

Startet av JorgenM, onsdag 06. november 2019, klokken 09:44

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: Vesel på tirsdag 26. november 2019, klokken 00:33
Blant 28 målte land så er Kina blant dem med den laveste andelen av klimavitenskapsfornektere.
Men det hjelper jo fint lite så lenge Kina ikke vil være med på noen avtaler å kutte utslippene.

Gardin

Det hjelper like lite å være med på avtaler om å kutte utslipp når man ikke følger opp avtalene.

Norge har for eksempel avtalt å kutte våre utslipp med 40% fra 1990 nivå innen 2030. Så langt, nesten 30 år etter 1990, har vi klart å øke utslippene med ca. 25%. Vi har bare 10 år igjen på oss til å både reversere økningen og å kutte utslippene som avtalt. Når det gjelder utslippskutt har vi dessverre ikke oppløftende resultater å vise til her hjemme, så dette kan fremstå som en lite troverdig plan.

Vi kan likegodt begynne med å feie for egen dør. Å skylde på andre løser ingenting.

Amoss

Sitat fra: Vesel på tirsdag 26. november 2019, klokken 00:33
... mens Norge er blant dem med den største andelen, bare slått av USA og Saudi-Arabia.

Pussig, men disse tre landene er jo også blant de største oljeprodusentene i verden, kan det være en sammenheng? ;)

Russland som også rager høyt på listen over oljeproduserende land er tydeligvis ikke med i denne undersøkelsen...
Model S 85D

Vesel

Sitat fra: Amoss på tirsdag 26. november 2019, klokken 22:17
Sitat fra: Vesel på tirsdag 26. november 2019, klokken 00:33
... mens Norge er blant dem med den største andelen, bare slått av USA og Saudi-Arabia.

Pussig, men disse tre landene er jo også blant de største oljeprodusentene i verden, kan det være en sammenheng? ;)
Synes ikke det var så pussig, nettopp av den grunnen. Lista toppes av oljeproduserende og de mest oljekonsumerende landene.

Stemmer med min påstand om at klimavitenskapsfornekting ikke skyldes manglende kunnskap, men at mange har økonomisk interesse av at oljeutvinninga fortsetter.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

xyzzy

Sitat fra: Vesel på tirsdag 26. november 2019, klokken 23:00
Sitat fra: Amoss på tirsdag 26. november 2019, klokken 22:17
Sitat fra: Vesel på tirsdag 26. november 2019, klokken 00:33
... mens Norge er blant dem med den største andelen, bare slått av USA og Saudi-Arabia.

Pussig, men disse tre landene er jo også blant de største oljeprodusentene i verden, kan det være en sammenheng? ;)
Synes ikke det var så pussig, nettopp av den grunnen. Lista toppes av oljeproduserende og de mest oljekonsumerende landene.

Stemmer med min påstand om at klimavitenskapsfornekting ikke skyldes manglende kunnskap, men at mange har økonomisk interesse av at oljeutvinninga fortsetter.

Man kan jo fint ta den et skritt videre og konstatere at det spiller liten rolle hvor oljen blir produsert
  • . Om Norge slutter å produsere olje, skrur Saudi-Arabia litt på kranen og utslippene er de samme.

    Det viktige er å minske forbruket av olje. Slik sett er vel det viktigste tiltaket Norge har gjort elbilfordelene, som hjalp elbilen gjennom en tidlig fase der bilene var mindre attraktive enn de er nå.

  • Litt forenklet, det er jo utslipp ved produksjon også. Men i de fleste tilfeller er produksjonsutslippene mye mindre enn utslippene ved forbruk av den produserte oljen. Oljesand er vel muligens unntaket her.

Vesel

#50
Sitat fra: xyzzy på onsdag 27. november 2019, klokken 12:41
Man kan jo fint ta den et skritt videre og konstatere at det spiller liten rolle hvor oljen blir produsert
  • . Om Norge slutter å produsere olje, skrur Saudi-Arabia litt på kranen og utslippene er de samme.
Det gir ikke mening, det er ikke sånn et stort, velfungerende marked fungerer. Når tilbudet av noe reduseres et sted, så øker det ikke bare tilsvarende et annet sted. Det kan øke litt som en konsekvens av at prisen stiger, og utvinning et annet sted dermed blir lønnsomt, men aldri så mye at det helt demmer opp for reduksjonen. Isåfall ofrer Saudi-Arabia etc. profitt for tilbudsregulering av tvilsomt formål.

Jeg er ikke helt med på den mentale gymnastikken som må til for at man skal komme fram til at det mest miljøvennlige Norge kan gjøre er å fortsette med oljeutvinning i stor skala. Har vært en del snakk om at olja vår er renerebrennende og at den er utvinnet på en mindre miljøbelastende måte enn annen olje. Det kan kanskje hende, men da vil jeg se en ordentlig analyse fra en anerkjent kilde som viser utvetydig at det beste for kloden er at vi fortsetter med oljeutvinninga. Frem til da blir det bare for meg tvilsomme spekulasjoner, og vi kan egentlig bare være ærlige og si det som det er: vi ønsker å utvinne olje fordi vi tjener fett på det.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Gardin

Det internasjonale råoljemarkedet er ikke et velfungerende marked. Historien tilsier at noen andre vil øke produksjonen omtrent like mye som Norge eventuelt reduserer vår produksjon. Verdens oljeforbruk har økt jevnt og trutt i mange tiår mens råoljeprisen har hoppet opp og ned som en jo-jo. Jeg har lagt inn et plott for verdens oljeforbruk (blå) og oljeprisen (rød) siden 2000 for å demonstrere dette. Dataene er hentet herfra:
https://ourworldindata.org/grapher/world-crude-oil-price-vs-oil-consumption

Forbruket fortsatte for eksempel bare å øke i vanlig tempo til tross for en tredobling av råoljeprisen fra 2003 til 2008, så prissensitiviteten er åpenbart utrolig liten.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

xyzzy

Sitat fra: Vesel på onsdag 27. november 2019, klokken 20:49
Sitat fra: xyzzy på onsdag 27. november 2019, klokken 12:41
Man kan jo fint ta den et skritt videre og konstatere at det spiller liten rolle hvor oljen blir produsert
  • . Om Norge slutter å produsere olje, skrur Saudi-Arabia litt på kranen og utslippene er de samme.
Det gir ikke mening, det er ikke sånn et stort, velfungerende marked fungerer. Når tilbudet av noe reduseres et sted, så øker det ikke bare tilsvarende et annet sted. Det kan øke litt som en konsekvens av at prisen stiger, og utvinning et annet sted dermed blir lønnsomt, men aldri så mye at det helt demmer opp for reduksjonen. Isåfall ofrer Saudi-Arabia etc. profitt for tilbudsregulering av tvilsomt formål.
[...]

Så er da olje heller ikke et stort, velfungerende marked. OPEC forsøker å holde prisen på det nivået som gir mest avkastning på lang sikt . De har kvoter for sine medlemmer, og produserer mindre enn kapasiteten for å holde prisen det nivået de ønsker. De ofrer kortsiktig profitt for langsiktig kontroll og profitt.

xyzzy

Sitat fra: Vesel på onsdag 27. november 2019, klokken 20:49
[Jeg er ikke helt med på den mentale gymnastikken som må til for at man skal komme fram til at det mest miljøvennlige Norge kan gjøre er å fortsette med oljeutvinning i stor skala. Har vært en del snakk om at olja vår er renerebrennende og at den er utvinnet på en mindre miljøbelastende måte enn annen olje. Det kan kanskje hende, men da vil jeg se en ordentlig analyse fra en anerkjent kilde som viser utvetydig at det beste for kloden er at vi fortsetter med oljeutvinninga. Frem til da blir det bare for meg tvilsomme spekulasjoner, og vi kan egentlig bare være ærlige og si det som det er: vi ønsker å utvinne olje fordi vi tjener fett på det.

Merk: Som jeg skrev - at Norge produserer renere olje er fint og flott, men hovedutslippene er uansett ved bruk. Hvor oljen blir produsert, betyr lite (men ikke null) miljømessig.

Det viktige er dermed å få ned forbruket - både i Norge og (enda viktigere) ellers.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA