Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VG: Tesla-eiere: Slår alarm om utslitte dekk

Startet av Thomas Parsli, onsdag 27. november 2019, klokken 12:06

« forrige - neste »

Thomas Parsli

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/2Gg0mR/tesla-eiere-slaar-alarm-om-utslitte-dekk

"Flere Tesla-eiere melder om dekk som slites raskt – men bare på innsiden. Strid om hvem som er ansvarlig for slitasjen, har ført til klager til Forbrukerrådet."

#camber #spissing
#paywall
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

geear

Herregud... har vært et kjempeproblem på BMWer i 30 år, har ikke tall på hvor mange kantslitte dekk jeg har hatt, og hvor mange ganger jeg har snudd dekk på felg for å bytte side på de for å fordele slitasjen, og kan aldri tro det har vært i nærheten av å bli nevnt i media.

Fint at Tesla gir klikk altså, men nå begynner det å bli for drøyt. Jeg gadd ikke klikke på linken, ikke faen om de skal få klikk av meg på det der.

hELgenen

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 27. november 2019, klokken 12:06
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/2Gg0mR/tesla-eiere-slaar-alarm-om-utslitte-dekk

"Flere Tesla-eiere melder om dekk som slites raskt – men bare på innsiden. Strid om hvem som er ansvarlig for slitasjen, har ført til klager til Forbrukerrådet."

#camber #spissing
#paywall

Har ikke tilgang til vg pluss - men hva skyldes problemene - spissing, feil lufttrykk - eller er det en kjent feil
med forstilling på disse bilene?


Jejl

Er fremdels på 1. sett vinterdekk, og har brukt 2 sett sommerdekk ila 6 år og 122 000 km så min Model S er neppe rammet av denne sykdommen.

1000kwh


JorgenM

For de av oss som er vant med f.eks BMW så er dette normalen. Jeg mistenker at dette er Model3-eiere som vel ikke er dem som er spesielt interessert i bil og sikkert blir SJOKKERTE over dette ja...
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

ok67

Sitat fra: JorgenM på onsdag 27. november 2019, klokken 13:19
For de av oss som er vant med f.eks BMW så er dette normalen. Jeg mistenker at dette er Model3-eiere som vel ikke er dem som er spesielt interessert i bil og sikkert blir SJOKKERTE over dette ja...

Artikkelen går på Model X
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

geear

#7
Sitat fra: ok67 på onsdag 27. november 2019, klokken 13:20
Sitat fra: JorgenM på onsdag 27. november 2019, klokken 13:19
For de av oss som er vant med f.eks BMW så er dette normalen. Jeg mistenker at dette er Model3-eiere som vel ikke er dem som er spesielt interessert i bil og sikkert blir SJOKKERTE over dette ja...

Artikkelen går på Model X
For meg som kom fra BMW X5 med sportspakke, og dermed 275 foran og 315 bak, så er jeg tvert i mot overrasket over hvor lite X-en både sporer og hvor jevnt dekkene slites, i forhold til X5en.

Har en sneakin' suspicion om at det er mange X-eiere som aldri har eid en lignende bil før de endte opp med X, i mangel på alternativer, for eksempel med hengerfeste, og dermed blir "sjokket" av slikt som dette. Dette er ikke Landcruisere med stiv bakaksling. Det er heller ikke en 1600 kg bil med 130 hester.

Dessverre ikke overrasket over at det er Hanne Hattrem som har skrevet artikkelen.

Ragnar Skinnes

Kontrollerte en Tesla X som reklamerte på dekkslitasje bak. Foretok hjulstillingskontroll og den var utenfor all toleranse. Tesla bør ta med kontrollmåling når folket klager. Dyre dekk til disse. Ang BMW x5 spiser de dekk til frokost pga samme årsak... svake foringer i bakstilling....

Thomas Parsli

Sitat fra: hELgenen på onsdag 27. november 2019, klokken 12:34
Har ikke tilgang til vg pluss - men hva skyldes problemene - spissing, feil lufttrykk - eller er det en kjent feil
med forstilling på disse bilene?

Kombinasjonen av camber og spissing.
Før man går til VG tar man en hjulstillingskontroll...

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: gr på onsdag 27. november 2019, klokken 14:04
Dessverre ikke overrasket over at det er Hanne Hattrem som har skrevet artikkelen.

Jeg la merke til det, jeg også...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

PionerThink

Som det er nevnt lenger oppe er dette et kjent fenomen på BMW og andre tyngre sportslig oppsatte biler.
Hvis det oppstår på et enkelt dekk fremme/bak kan det tyde på feil hjulstilling. Oppstår det parvis må man enkelt og greit øke lufttrykket til max i.h.h.t tabell og kjøre som om med full last i bil hele tiden.
Det var dette svaret jeg fikk etter å ha kontaktet BMW og pratet med sjefen for verkstedet. Er nå på 3dje BMW siden den gang og ikke opplevd feilslitasje så sant hjulstilling er riktig med max dekktrykk.
Kan legge til at jeg kjørte høyere trykk på framhjulene enn max(mer likt bak) pga noe mer slitasje ytterside på X5 vi eide som tilsvarer Model X i str.
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electrix

Utfra det jeg leser på Tesla-gruppen på fb så er det vel stort sett et problem for de som kjører mest med bilen i laveste stilling. Blir spennende å se hvordan det går med Model3.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

hgs

Vi hadde dette på 18' sommerdekkene våre foran på LR Model 3 etter ca 22000 km - 4-5 mm igjen på utsiden og helt blanke på innsiden. Etter 160000 km med Model S hadde vi aldri noe skeivslitasje whatsoever. Helt uakseptabelt på en familiebil som kjøres nettopp som det, og Tesla tok da også hjulstillingskontroll og justering uten diskusjon. Men skal følge med utover vinteren. Vil jeg ha hjulstilling oppsatt for banekjøring skal jeg be om det.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA