Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan finner man ut batteritilstanden?

Startet av Contango, tirsdag 26. november 2019, klokken 23:28

« forrige - neste »

Contango

Jeg har en venn uten erfaring som vurderer er brukt S (60/70/75). Hvordan skal han finne ut av tilstanden på batteriet i bilene han vurderer? Uten å ta diskusjonen om relevansen i å vite det - hvordan finner man ut:
1) hvor mye som er hurtigladet?
2) hvor mye degradering batteriet har?

For 1) er det vel enten logging fra ny med eksvs Teslafi -  eller lesing av OBD med eksvs Scan My Tesla? Noe annen metode?
For 2) kan man A) kjøre forsiktig rundt omkring i timesvis fra 100% og ned mot null og se hva man har brukt? B) Lese av batterikapasitet i Scan My Tesla? C) Bruke rekkeviddeestimatet i bilen ved 100% som proxy? D) hente frem «energy» siden i bilen og ta average wh/km, multiplisere med projected range, og dele på batteriprosent? Noen som kan rangere disse estimatene etter kvalitet på tallet? Noen bedre forslag?

Teller bilen antall ladinger over 90 prosent og kan det leses ut av Scan My Tesla?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Muffinman

Det sikreste er å fysisk koble seg på canbus og lese ut derfra. Da får du ut en nominell verdi for batterikapasiteten som sier noe om hva bilen tror basert på hva den beregner seg fram til ved utlading/lading. Å kjøre bilen tom er en dårlig metode da det er utrolig mange variabler som vil medføre at du vanskelig kan sammenligne resultatet med det andre har gjort da det ikke er noen kontroll på metodikk eller miljøvariabler.

Du kan lese ut akkumulert verdi for DC-lading via canbus, men merk at telleren ble implementert OTA omkring 2014/2015. Det betyr at de eldste bilene ikke har telling helt fra starten.

Du kan ikke finne ut hvor mye degradering batteriet har uten å vite tilstanden som nytt. Det varierer faktisk en god del. BMS er satt til en preset verdi når bilen er ny, som raskt kalibererer seg mot det reelle når bilen tas i bruk. Uten den verdien finner du ingen prosentvis reduksjon, men nominell verdi vil kunne vurderes å ligge innenfor eller utenfor normalen for biltypen.

Du finner ikke antall ladinger til en viss soc med appen du nevner.

Ellemelle

Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. november 2019, klokken 07:55
Å kjøre bilen tom er en dårlig metode da det er utrolig mange variabler som vil medføre at du vanskelig kan sammenligne resultatet med det andre har gjort da det ikke er noen kontroll på metodikk eller miljøvariabler.
Hvis man kjører bilen tom så vil man se hvor mye strøm man klarer å fylle opp bilen med igjen. Blir vel ikke mer nøyaktig enn det? 
Klarer du å fylle 67,3 kWh på et tomt 75-batteri, så er nåværende kapasitet 67,3 kWh.

Tellus

Hvis du måler fra vegg så blir dette feil da tallet inneholder ladetap. Hvis bilen rapporterer netto påfylt så er det en brukbar metode, men vil inneholde vampire drain (som neppe utgjør all verden).

Muffinman

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 27. november 2019, klokken 10:31
Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. november 2019, klokken 07:55
Å kjøre bilen tom er en dårlig metode da det er utrolig mange variabler som vil medføre at du vanskelig kan sammenligne resultatet med det andre har gjort da det ikke er noen kontroll på metodikk eller miljøvariabler.
Hvis man kjører bilen tom så vil man se hvor mye strøm man klarer å fylle opp bilen med igjen. Blir vel ikke mer nøyaktig enn det? 
Klarer du å fylle 67,3 kWh på et tomt 75-batteri, så er nåværende kapasitet 67,3 kWh.
Kan brukes kun til å sammenligne med andre som har gjort nøyaktig samme øvelse, og ladet med samme effekt. Verdien du leser av påvirkes av mange variabler og sier ikke noe om nominell kapasitet.

For øvrig er ikke batterikapasiteten absolutt heller. Den avhenger av hvor fort det lades ut. Tas energien sakte ut vil du få ut flere kWh enn om den tas raskt ut. Det vil si at du vil kunne få ut flere kWh ved landeveiskjøring her i Norge enn i god fart på tyske motorveier for eksempel.

Man må også kjøre bilen HELT tom så den stopper for en slik øvelse, ned til 0 holder ikke for da er det en ukjent energimengde igjen. Den varierer fra bil til bil, og på samme bil over tid. Og hvor mye du klarer å lirke ut avhenger i tillegg hvordan det gjøres. Kjører du med egg under pedalen vil du kunne få ut litt mer enn om du bruker brå pedalbevegelser som gir spenningsfall som i sin tur forårsaker shutdown.

Det beste for oss "sivilister" er og blir canbusdata :)

fonberg

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 27. november 2019, klokken 10:31
Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. november 2019, klokken 07:55
Å kjøre bilen tom er en dårlig metode da det er utrolig mange variabler som vil medføre at du vanskelig kan sammenligne resultatet med det andre har gjort da det ikke er noen kontroll på metodikk eller miljøvariabler.
Hvis man kjører bilen tom så vil man se hvor mye strøm man klarer å fylle opp bilen med igjen. Blir vel ikke mer nøyaktig enn det? 
Klarer du å fylle 67,3 kWh på et tomt 75-batteri, så er nåværende kapasitet 67,3 kWh.

Noen av faktorene som representerer feilkilder med denne metoden for å måle batterikapasiteten er:
-lufttemperatur gjennom hele ladesekvensen (kaldere luft krever eksempelvis mer tilført energi pga. noe vil gå med til oppvarming av batteri)
-batteritemperatur ved ladestart (kaldere batteri krever mer tilført energi pga. noe vil gå med til oppvarming av batteri)
-ladeeffekt (lavere effekt krever mer tilført energi pga. økt ladetap)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Sense

Siden alle litium-ion batterier forringes litt hver gang man fyller batteriet fullt og tømmer det helt, er det neppe gangbar metodikk for å sjekke en bil du ikke selv eier. Dessuten er det tidkrevende i en undersøkelsesprosess.

Contango

Takk for svar. Mht måling av strøm inn på batteriet så gjør bilen det. I hvert fall iht TeslaFi https://support.teslafi.com/knowledge-bases/2/articles/11-how-is-kwh-used-and-added-calculated. Jeg gjorde et forsøk på en kalkyle for å estimere batterikapasitet på den måten for en tid siden uten at jeg synes jeg ble særlig klokere. For det første blir alle kalkyler som baserer seg på en batteriprosent annet enn tett på 0 og 100 veldig grovt siden batteriprosenten i seg selv er unøyaktig. For det andre synes jeg kalkyler jeg har prøvd på basis av samme metodikk også har en tendens til å gi forskjellige resultater fra gang til gang. Og for det tredje aner jeg ikke hva det riktige svaret er og ergo ikke hvilke svar og tilhørende metoder som er bedre enn andre.
Til sist og som nevnt er flere av metodene helt uhensiktsmessige å bruke for en potensiell kjøper.
Høres ikke ut som noen mener det er bedre data enn de man får gjennom OBDen. Skal han jeg kjenner få de dataene må han enten være «ekspert» eller finne noen som er det og har utstyret. Kanskje det er et rom for en uavhengig aktør til å selge den tjenesten for alle elbiler og kanskje bygge ekspertise på elbilbatterier generelt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Muffinman

Trenger ikke være ekspert for å lese ut fra canbus ihvertfall. Man trenger en kabel som kan kjøpes ferdig om man kommer over noen som lager, en obd adapter til femtilappen og appen til Amund for hundrelappen, så er man i gang. Avlesing tar ikke mer en et minutt eller tre.

Contango

Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. november 2019, klokken 22:05
Trenger ikke være ekspert for å lese ut fra canbus ihvertfall. Man trenger en kabel som kan kjøpes ferdig om man kommer over noen som lager, en obd adapter til femtilappen og appen til Amund for hundrelappen, så er man i gang. Avlesing tar ikke mer en et minutt eller tre.
Hehe - det vil kun en ekte ekspert si. Det er langt utenfor scope for de fleste.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Sense

Sitat fra: Contango på onsdag 27. november 2019, klokken 21:06
Kanskje det er et rom for en uavhengig aktør til å selge den tjenesten for alle elbiler og kanskje bygge ekspertise på elbilbatterier generelt.

Javisst, det må da allerede være et marked for slike undersøkelser. Jeg vet at NAF har "diagnose" som et kontrollpunkt når de vurderer bruktbil-tilstander.
Så en analyse av en elbil, burde ligge under "diagnose", siden batteriet er det viktigste elementet i en elbil.

Kan jo være andre verksteder kan mer om nettopp dette. Når el-leasingbiler skal leveres inn, skulle en tro det tvang seg fram en slik analyse for å få solgt bilen videre. For leasingselskapet er jo over-interessert i å avdekke feil på innleverte biler, som de kan belaste leasingkunden med.
(Så nylig en video fra Bjørn Nyland i Thailand, som avdekket 70% batteritap på en Leaf. Årsaken var fullading hver dag og konstant høy   temperatur på batteriet.)

Muffinman

Enda enklere på Leaf, her passer adapteret rett i obd-porten. Bruker man Leaf Spy-appen kan man lese ut "SOH" (state of health). Den gir en forholdsvis treffsikker indikasjon på batterihelsen.

Tellus

SOH er ikke den beste indikatoren for Leaf. Derimot fikk man GID som var proporsjonalt med antall kWh. Du måtte kjøpe plussutgaven av LeafSpy for å lese ut den. SOH var gratis 😀
Var en fyr som heter Gary et eller annet som dekodet CAN buss koder. GID er oppkalt etter ham.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA