Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k

Startet av Daruu, tirsdag 26. november 2019, klokken 23:26

« forrige - neste »

elektrolux

#15
Sitat fra: Daruu på torsdag 28. november 2019, klokken 17:28
Ja at laderen fysisk kan greie 20a er greit, tenkte mer på om det går mtp at jeg gjerne vil ha strøm til litt varme osv i garasjen i tillegg :)

Har du en egen kurs til en frittliggende garasje kan du montere en ladestasjon/boks opp på samme kurs som andre forbrukere.

Da er det en fordel at boksen er brukerjusterbar til ladestyrker under 16A. Alle 16A bokser kan, og bør kobles til 20A kurs, men ikke alle makser ut denne muligheten med et 20A ladetrinn.

En vanlig e-Up trekker ca 14,5A, så det er uansett ikke et problem med andre små forbrukere.

Et alternativ til Black friday kampanjen er vår QUB til fast lavpris kr 4490.- Faktisk helt nedi i kr 4275.- sammen med vår faste bumpersticker rabatt. Den er brukerjusterbar og støtter også 32A/7,4 kW lading om det er ønskelig.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Sitat fra: KjellG på torsdag 28. november 2019, klokken 22:47
Per i dag er det vel bare Tesla model 3 som kan 3-faselade fra IT?
Ja, men som du skriver så kan også e-Golf 300 km benytte seg av "kvasi 3-fas", og det kan også Model S og Model X. Ser ingenting negativt i å montere det når jobben først gjøres, og det ligger klar 3-fas i underfordeling der veggladeren skal monteres.

Daruu

#17
Sitat fra: elektrolux på fredag 29. november 2019, klokken 09:01
Sitat fra: Daruu på torsdag 28. november 2019, klokken 17:28
Ja at laderen fysisk kan greie 20a er greit, tenkte mer på om det går mtp at jeg gjerne vil ha strøm til litt varme osv i garasjen i tillegg :)

Har du en egen kurs til en frittliggende garasje kan du montere en ladestasjon/boks opp på samme kurs som andre forbrukere.

Da er det en fordel at boksen er brukerjusterbar til ladestyrker under 16A. Alle 16A bokser kan, og bør kobles til 20A kurs, men ikke alle makser ut denne muligheten med et 20A ladetrinn.

En vanlig e-Up trekker ca 14,5A, så det er uansett ikke et problem med andre små forbrukere.

Et alternativ til Black friday kampanjen er vår QUB til fast lavpris kr 4490.- Faktisk helt nedi i kr 4275.- sammen med vår faste bumpersticker rabatt. Den er brukerjusterbar og støtter også 32A/7,4 kW lading om det er ønskelig.

Har 25A 3 fas "stige" i sikringsskapet inne, og har vel også da tilsvarende sikring i sikringsskapet som står i garasjen (?). Garasjen henger sammen med huset, om det spiller noen rolle.

Nye eup skal ha samme lader som nyeste egolf etter det jeg kan finne(det må jeg uansett sjekke ut 100% sikkert).

Etter å ha lest mye her, feks i "lading av ny egolf" tråden - stemmer det at man ved 3 fas 230v lading av egolf er begrenset til 14A med mindre man har 3x32A kurs? Da er det vel egentlig liten vits med dyrere 3 fase lader?

Edit: Eller blir 14A fra 3 fase mer enn 16A fra 2?
2020 VW Eup range

arthur

Sitat fra: elektrolux på fredag 29. november 2019, klokken 09:01
Sitat fra: Daruu på torsdag 28. november 2019, klokken 17:28
Ja at laderen fysisk kan greie 20a er greit, tenkte mer på om det går mtp at jeg gjerne vil ha strøm til litt varme osv i garasjen i tillegg :)

Har du en egen kurs til en frittliggende garasje kan du montere en ladestasjon/boks opp på samme kurs som andre forbrukere.

Da er det en fordel at boksen er brukerjusterbar til ladestyrker under 16A. Alle 16A bokser kan, og bør kobles til 20A kurs, men ikke alle makser ut denne muligheten med et 20A ladetrinn.

En vanlig e-Up trekker ca 14,5A, så det er uansett ikke et problem med andre små forbrukere.

Et alternativ til Black friday kampanjen er vår QUB til fast lavpris kr 4490.- Faktisk helt nedi i kr 4275.- sammen med vår faste bumpersticker rabatt. Den er brukerjusterbar og støtter også 32A/7,4 kW lading om det er ønskelig.

Oj, oj, der fant jeg (du) løsningen for meg. Har egen kurs til frittstående garasje, men trodde jeg måtte trekke ny kurs ut (tungvint og dyrt). Har riktignok "bare" 16A, men det er vel fortsatt godkjent/holder for mitt bruk som er lading uten tidspress? Har ikke jordfeilvern på den krusen, men skjønte på vår prat (takk for praten!) at du har du en annen ladeboks med innebygget vern til 500 ekstra på prisen. Kan du nevne her hvilken boks det er?

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

#19
Siden QUB til 4490.- med sitt innebygde 6 mA vern trenger en vanlig jordfeilautomat for 30mA AC på kursen, kan du velge en Ratio til 4990.- med både 6mA DC og 30mA AC vern innebygget. Siden du er blant de heldige som får deg en Mii Frii ville jeg valgt den med fast kabel, så slipper du å dra fram den som ligger i bagasjerommet hver gang du skal lade.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

KjellG

#21
Vi forutsetter 230V IT
Min forståelse av eUp, gitt at den funksjonerer som eGolf og eTron:

Det er to ladere i bilen, hver på 3,6kW som hver trekker 15,5 A (avrunder til 16A).

Disse laderne kan kobles mot én spenning, dvs mellom de samme to linjelederne. Da trekker bilen 2*16A=32A og lader med 7,4kW (7,2 etter spec)

Dersom bilen tilknyttes et 3-faseuttak, vil den selv oppdage dette og splitte de to laderne. Disse kobles med 2 individuelle og én felles linjeleder. Strømmene blir ca 16, 16 og 28A og effekten 7,2kW. En har da valgt å lade med «16 A», men får 28A i felles linjeleder. Om en setter til å lade med 9A, får en 9  9 og 16A i de tre linjelederne. Er det da noen fordel å kobe i V-kobling fremfor bare énfase? Ja, hvis hovedsikringene er små, en får bedre fordeling. Med store hovedsikringer betyr det ikke så mye.

Generelt er det mer fleksibelt med et 3-fase uttak, men nytteverdien kan variere og prisen blir gjerne noe høyere.

elektrolux

Dette er et problem når strømtrekket kan bli høyere enn det bilen får beskjed om å trekke. Dette gjelder primært VAG kjøretøy. Tesla har løst dette og det kan kompenseres for med dynamisk styrt ladestasjon. Da vil ladestasjonen sørge for at strømtrekket på fasene holdes innenfor fastsatt nivå.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Daruu

Hmm riktig.
Hvor mye vil den lade i kW da, om man går for den løsningen med 9 - 9 og 16A trekk?
Får man da 2A mer enn med 2fas 16A lading, eller er regnestykket mer komplisert?
2020 VW Eup range

KjellG

En får 2*9*230W = 4140W i V-kobling mot 16*230=3680W i ren énfasekobling.
Årsaken er at de to strømmene på 9A har et fasesprik som vektoradderes til 16A i siste linjeleder.

Med TN blir det enda snedigere. Der blir strømmene i linjelederne 9A og i felles N-leder 9A. Eller 16, 16 og 16A. Effekten blir 2*230*16A=7,4kW. Det holder mao med 16A kurs i TN for 7,4 kW mens en må opp i 28 (32A) kurs i IT for samme ladeeffekt. 3-fase IT vs TN er uoversiktlig og ordbruken i IT er en rebus av misforståelser.

En RFC finnes her: https://byggebolig.no/off-topic-chitchat/3-fase-it-filosofisk-trad

KjellG

Sitat fra: elektrolux på fredag 29. november 2019, klokken 12:22
Dette er et problem når strømtrekket kan bli høyere enn det bilen får beskjed om å trekke. Dette gjelder primært VAG kjøretøy. Tesla har løst dette og det kan kompenseres for med dynamisk styrt ladestasjon. Da vil ladestasjonen sørge for at strømtrekket på fasene holdes innenfor fastsatt nivå.

Stemmer det? Si at hovedsikringene er på 63 A, elbillading over 3 ladestasjoner trimmes ned dersom strømtrekket i hovedsikring overstiger 35A. Du lader én eGolf og denne trekker 28A over en 16A kurs. Hvordan justerer lastdelingen denne situasjonen?

geear

VW har ikke klart å forstå at de må styre etter mest belastede leder, og en kjent feil der har vært at de faktisk ender med å overbelaste selv den originale kabelen som følger med bilen (28 A på den ene lederen i 20 A kabel), så mulig det er årsaken til at det blir trøbbel med lastbalansering? Gitt at den lader med 28/16 A, og så justerer veggladeren ned makstrekket til 20 A, da vil e-Golf muligens fortsatt forsøke å trekke 2 * 16 A, og dermed belaste den ene lederen med 28 A, noe veggladeren sikkert vil protestere på?

Tesla styrer etter det eneste logiske og sikre - som er mest belastede leder.

KjellG

VW syns å ha klønet det noe til. Dersom en kjenner til dette og handler deretter, så er muligheten for V-kobling i enkelte tilfeller gunstig, en får bedre balansering, blokkerer mindre og en kan tyne ut litt mer ladeeffekt, jfr 3,6kW (1-fase) kontra 4,1kW (3-fase V-kobling) begge på 16A sikring.

Det var med stor spenning en avventet eTron for å se om de hadde gjort endringer.
Full Tesla 3-fase er utvilsomt den beste løsningen, men ikke standardisert.

Daruu

Er ihvertfall glad jeg spurte her først, og veldig takknemlig for alle svar!

Har dere noen forslag til aktuelle ladere om man går for 3fas løsningen?
2020 VW Eup range

elektrolux

#29
Sitat fra: KjellG på fredag 29. november 2019, klokken 13:16
Sitat fra: elektrolux på fredag 29. november 2019, klokken 12:22
Dette er et problem når strømtrekket kan bli høyere enn det bilen får beskjed om å trekke. Dette gjelder primært VAG kjøretøy. Tesla har løst dette og det kan kompenseres for med dynamisk styrt ladestasjon. Da vil ladestasjonen sørge for at strømtrekket på fasene holdes innenfor fastsatt nivå.

Stemmer det? Si at hovedsikringene er på 63 A, elbillading over 3 ladestasjoner trimmes ned dersom strømtrekket i hovedsikring overstiger 35A. Du lader én eGolf og denne trekker 28A over en 16A kurs. Hvordan justerer lastdelingen denne situasjonen?

Sensorer over faselederne vil måle strømmen og ladestasjonen vil skru ned PWM signalet, så får bilens lader til å trekke mindre helt til strømmen gjennom faselederne er innenfor innprogrammert verdi.

I ditt konkrete tilfelle vil strømtrekket over den ene faselederen være 28A og det blir ingen regulering. MEN, sikringen på kursen vil innen kort tid regulere strømmen ned til 0A grunnet overbelastningen på kursen. Derfor bør en aldri legge opp en 16A kurs på 3 fase IT nett.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA