Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med eomini lader - black friday tilbud 5k

Startet av Daruu, tirsdag 26. november 2019, klokken 23:26

« forrige - neste »

Daruu

Hei.
Denne her https://www.elektroimportoren.no/eomini-elbil-ladestasjon-1-fas-t2-sort/1502405/Product.html koster 5k nå på fredag, er det noen her inne som har erfaring med den?


Jeg har 3fas 25A ut i garasjen nå (med eget fordelingsskap der), vil jeg kunne få 20A ut av denne laderen da? Eller må jeg nøye meg med 16A?
2020 VW Eup range

elektrolux

Manualen ligger på nett og indikerer at du kan stille den på bl.a 20A

IT nett TN nett
A 6A 0 0A
B 10A 1 6A
C 16A 2 8A
D 20A 3 10A
E 25A 4 12A
F 32A 5 16A
6 20A
7 25A
8 30A
9 32A
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

Daruu

Ja at laderen fysisk kan greie 20a er greit, tenkte mer på om det går mtp at jeg gjerne vil ha strøm til litt varme osv i garasjen i tillegg :)

2020 VW Eup range

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

KjellG

Sitat fra: Wibla på torsdag 28. november 2019, klokken 18:08
Har du IT eller TN-nett? Det avgjør mye her...
Ved små hovedsikringer kan det være uheldig med kraftig enfaselading, ellers ser jeg ikke forskjellen?

geear

Sitat fra: Daruu på torsdag 28. november 2019, klokken 17:28
Ja at laderen fysisk kan greie 20a er greit, tenkte mer på om det går mtp at jeg gjerne vil ha strøm til litt varme osv i garasjen i tillegg :)
Hvor lang er en pinne?

Du sier ingenting om hvordan du bruker strøm i garasjen, og om du har 230 eller 400 V, så det er umulig å svare på. Men.. hadde jeg hatt 3-fas ut til garasjen hadde jeg lagt opp 3-fas vegglader også, liten ekstrakost når man først er i gang.

Daruu

Har 230 nett.
Bruker per nå bare vifteovn som drar 5-600w(ikke hele tiden) + litt lys og verktøy når jeg driver der, men akkurat da trenger jeg jo ikke å lade. Skal muligens ha ei varmepumpe der etterhvert

Hvor mye må man evt ut med for en 3 fas lader da? Og hvilken er anbefalt?
2020 VW Eup range

geear

Med 230 (IT) 25 A 3-fas så har du 5 A igjen på den ene faselederen dersom du bruker 20 A fra to av tre faseledere. 5 A * 230 V = 1 150 watt. For noe mer må du stoppe lading først.

3-fas vegglader koster omtrent det samme som 1-fas, de fleste veggladere støtter begge deler. Easee er populær for tiden. I tillegg noen kroner mer i kabel og en hundrelapp eller to mer for 3-fas automatsikring enn 1-fas...

Daruu

Hmm ja skjønner.
Men den greier å fordele lasten over 3 faser med 3 fas lader da eller?
Hvor mye har jeg å "gå på" da evt?
2020 VW Eup range

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

Daruu

Aner ikke, bestilt ny eup, som har samme lader som egolf har i dag (?)
2020 VW Eup range

KjellG

#12
Det er forvirrende å kalle en «stikkontakt» på veggen for en «lader». Om ladeuttaket er 3-fase, så er det fortsatt lader(ne) i bilen som bestemmer hva du kan utnytte. Per i dag er det vel bare Tesla model 3 som kan 3-faselade fra IT?

Eldre eGolf har 1-faselader. Nyere eGolf har to og kan lades i V-kobling/open delta. Da har du noe nytte av et 3-faseuttak. eUp kjenner jeg ikke.

Edit. eUp synes å ha en 1-fase 16A lader ombord https://www.salto.no/lade-egen-bil/hjemme/volkswagen/vw-e-up
Det sagt, et 3-fase ladeuttak er mest fleksibelt. Kan nyttes i varierende grad til alle biler.

Daruu

Hehe ja det er forvirrende...

Fra vw sine sider:
"Ved å bruke en veggboks, som tilbys som ekstrautstyr og som du får installert hjemme, forkortes ladetiden ned til 5 timer og 30 min med 7,2 kW. Ekstrautstyret CCS (Combined Charging System) kan brukes til lading med både likestrøm og vekselstrøm. Bruker du hurtiglading med likestrøm (DC 40 kW) på offentlige ladestasjoner, vil du ha 80 % batterikapasitet etter kun 1 time fra 0%."

Takknemlig for alle svar sålangt :)
2020 VW Eup range

KjellG

#14
Her er mer uklarheter: https://www.zap-map.com/charge-points/vw-e-up-charging-guide/

En er usikker på når de skriver om DC-lading og når de skriver om AC-lading, begrenset til 3,6kW.

Edit. En kan få inntrykk av at Range har 7,2kW ombordlader. Da kan det hende at den også kan lades i V-kobling som eGolf og eTron. Det er en fordel om hovedsikringene er litt små.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA