Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Utslitt" fjæring bak på gamle PSA elbiler?

Startet av Helge, tirsdag 26. november 2019, klokken 16:27

« forrige - neste »

Helge

Jeg har per i dag 3 stk slike elbiler og om jeg regner med den 1998 P106 vi måtte skrape (kondemnert) etter et lite hyggelig møte med en Volvo (Volvoen hadde vikeplikt!) har jeg erfaring med 4 slike:
- 1998 P106 Grønn
- 2001 P106 Hvit
- 2003 Saxo Sølv
- 2003 Saxo Hvit

Av alle disse er det KUN 2003 SølvSaxoen som fortsatt er brukbart høy i hekken med komfortabel fjæring på bakvognen. Alle de tre andre er (har vært) lave bak, med kort fjæringsvandring slik at man lett slår ned i anslag over fartsdempere og andre humper.

Går det an å flytte et hakk på armene på torsjonsstavene for å løfte bilene til grei høyde eller risikerer man at bilen blir alt for høy da?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Det er enkelt å justere høyden ved å dra bærearmen ut, og tre den innpå et høyere hakk.

Vel verd et forsøk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Helge

2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Et til tips er å merke godt possisjonen du faktisk har før du trekker armen av.

Demontering er "litt fransk"

- Dynk fremre del av bærearmen i rustløser
- Løsne torx skrue som holder armen fast i torsjonstaven.
- Skrap rent rundt eksentrisk skive, og dytt denne til siden og ut.
- Bruk 2 armet avtrekke for å dra armen av. Vi har laget et mothold til dette siden armen ikke har dette integrert. Kan leise via Hygglo: https://www.hygglo.no/a75a-starthjelp-lader-elbil  ( link er til ekstern plastma lader siden motholdet ikke er lagt ut enda )
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA