Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke lenger mulig å benytte veinettet uten å bli sporet i fem år

Startet av OhmPaPa, tirsdag 26. november 2019, klokken 15:06

« forrige - neste »

OhmPaPa


Vesel

Artikkelen er dessverre bak betalingsmur, men...

...5 år? Jøsses. Hva er hensikten med å lagre passeringene noe særlig lenger etter faktura er sendt ut og betalt?
Er bare fint å kunne spore sine egne bevegelser så langt tilbake i tid man ønsker for dem som ønsker det, men for alle andre bør det jo være mulig å opte ut.

Sporfri autopassavtale var jeg ikke klar over at hadde eksistert. Hvordan fungerte det med betaling? Man lagret et betalingskort og ble belastet løpende ved passering kanskje?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Svein_H

Danskene får det til uten betalingsmur, riktignok en måned gammel men:
https://www.version2.dk/artikel/efter-gdpr-norske-bilisters-faerden-bliver-lagret-fem-aar-1089246/

Jeg var heller ikke kjent med sporingsfritaket, men nå er det jo uansett for sent. Ut over det har jeg et par kommentarer klare, men de egner seg ikke på trykk.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Vesel

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 26. november 2019, klokken 19:10
Danskene får det til uten betalingsmur, riktignok en måned gammel men:
https://www.version2.dk/artikel/efter-gdpr-norske-bilisters-faerden-bliver-lagret-fem-aar-1089246/

Jeg var heller ikke kjent med sporingsfritaket, men nå er det jo uansett for sent. Ut over det har jeg et par kommentarer klare, men de egner seg ikke på trykk.

Imponerende grundig artikkel.
Men jeg stusset på dette:
SitatDen eneste måde, bilister kan undgå at blive sporet af Vegvesenet og betalingsanlægselskaberne på, bliver fremover at opsige hele Autopass-aftalen.
Er det virkelig så lett å unngå å bli sporet? Hvorfor skal bompasseringer uten Autopass-avtale være noe mindre relevante for revisjonsloven enn dem med? Hvis ikke Autopass lagrer passeringene i 5 år, så er det vel bare de enkelte bomselskapene som må gjøre det.
Kan hende det bare er journalisten som har misforstått hvordan bompasseringer og betaling fungerer her.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA