Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motstridene informasjon fra JLR om lading av Elbil

Startet av Jagfan, tirsdag 26. november 2019, klokken 14:39

« forrige - neste »

Jagfan

Det finnes mye tilgjengelig informasjon om Li-ion teknologi og lading rundt om på nettet. Både mer eller mindre kvalifisert synsing og forskningsbasert begrunnet. En tradisjonelt utbredt forståelse er at man bør klattlade og holde ladenivå innenfor 20-80% for å optimalisere levetiden på Li-ion batterier. Nå gjør jo teknologien framskritt også her og ifm. overgang til Elbil prøver jeg å finne informasjon spesifikt om I-Pace. Da er det litt foruroligende å oppdage at JLR tilsynelatende ikke er enig med seg selv heller om hva som er god praksis ift. lading av I-Pace.
Jeg kan eksempelvis nevne noen funn her:

Fra Jaguar Norge: https://www.jaguar.no/i-pace/min-i-pace/faq : BURDE JEG FULLADE ELBILEN HVER GANG?
Vi foreslår at du lader opp I-PACE til 80 % og kun lader 100 % når du skal på langtur. Dette er en vanlig anbefaling for elbiler, og sikrer at batterilevetiden og ytelsen optimaliseres.

Hentet fra I-pace forum Norge, Line Sofie: Mange elbil eiere og bilmerker anbefaler å lade opp bilen til ca 80-90%. Dette kan være enten fordi de tror at batteriet belastes for mye - eller fordi de siste 20% tar lang tid å lade opp.
Jaguar Land Rovers Battery Management System er designet med en intelligens som gjør at batteriet aldri vil bli overbelastet, og derfor skader det ikke å lade opp til 100%.
Mvh Line Sofie / Jaguar Norge

Påstått sitat av JLR Engineering, hentet fra UK I-pace forum: One thing they made very clear was to "stop worrying about the max soc. Charge the battery to 100% as much as you want. Charging to 80% makes no measurable difference. To the extent it was ever an issue with EVs it's been pretty much eliminated with the advancements in battery composition."

Jeg er inneforstått at forskjellig ladeelektronikk og SW hos produsenter av Elbil kan/bør påvirke hvilken ladestrategi som benyttes og jeg skulle gjerne sett at JLR kom med en utfyllende anbefaling for I-Pace. Fortrinnsvis teknisk fundamentert og konsistent.
Johannes Nilsen
HSE First Edition, Levert April 2019
XJ-SC, HE 5,3l 1987 mod.

chargedup

Jaguar Norge har vel svart akkurat det samme med "anbefaling" av lading til 100% her inne også.
Jeg tipper at utsagnet fra Jaguar ikke har 100% forankring i forskning på batteriet og levetiden. Jeg vil tro grunnen er at det ikke fungerer å sette ønsket ladenivå i appen. Det er lettere for kundeservice å si at det ikke er noe problem med 100% enn å si at Jaguar ikke har klart å få det til i appen enda, samtidig som Wattcat appen (som er laget av en privatperson) klarer det. Vanskelig for kundeservice å si, lad helst til 80%, når du fysisk må stoppe ladingen.

Når det er sagt er det vel ikke slik at batteriene tar ekstrem skade av dette (det jeg har lest av artikler/forskning), men man vil jo helst ha så lite batteridegradering som mulig. Jaguar vet nok at batteriet varer ut garantitiden, grensen er satt til 70% rest (etter 8 år eller 160.000km), så for deres del har det ikke mye å si om batteriet skulle vare feks 450.000km i forhold til 500.000km.

Jeg er veldig spent på hva Jaguar svarer, de skal hylles for å tørre å være her inne hvor det er mye synsing (slik undertegnede nettopp har gjort :P)
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Jagfan

Oppdatering:
Ser ikke ut som noen fra Jaguar Norge ønsker å svare/kommentere. De ble vel svar skyldig eller kanskje det er et strategisk valg?
Selv et svar om at JLR ikke har en velbegrunnet anbefaling ville være bedre enn øredøvende stillhet. Og i hvert fall bedre enn å gi inkonsistente anbefalinger.

Får gi de en siste sjanse til å kommentere før jeg lukker tråden.
Johannes Nilsen
HSE First Edition, Levert April 2019
XJ-SC, HE 5,3l 1987 mod.

JaguarNorge

Beklager sen tilbakemelding!

Vi har bedt det tekniske teamet om et mer utfyllende svar og vil komme tilbake til dette når vi får det.

Jagfan

Takk for tilbakemelding Jaguar Norge:-)
Jeg regner med at en anbefaling for batteripleie på I-Pace kommuniseres bredere og i flere kanaler. Tenker vi like gjerne avslutter denne tråden.


Johannes Nilsen
HSE First Edition, Levert April 2019
XJ-SC, HE 5,3l 1987 mod.

Maxwell_400

#5
Teksten på faq'en til Jaguar Norge er endret:

Sitat
BURDE JEG FULLADE ELBILEN HVER GANG?

Det mest effektive intervallet for å lade batteriene, er mellom 20%-80%. De første og siste 20% tar lengst tid å lade.
Våre elbiler har et ladestyringssystem som vil optimalisere ladekravene i henhold til dette.

Men skulle ønske det kom en mulighet for de med batterilevetid-angst å sette max. SoC til 80% og max. effekt til 50kW i en meny.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

JaguarNorge

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 03. desember 2019, klokken 09:42
Teksten på faq'en til Jaguar Norge er endret:

Sitat
BURDE JEG FULLADE ELBILEN HVER GANG?

Det mest effektive intervallet for å lade batteriene, er mellom 20%-80%. De første og siste 20% tar lengst tid å lade.
Våre elbiler har et ladestyringssystem som vil optimalisere ladekravene i henhold til dette.

Men skulle ønske det kom en mulighet for de med batterilevetid-angst å sette max. SoC til 80% og max. effekt til 50kW i en meny.
Det er flere som har ønsket dette og vi har tatt det med videre :)

Jagfan

Det er jo prisverdig at Jaguar Norge korrigerer informasjon ift. innspill fra kunder. Men man kan vel ikke annet enn å se det humoristiske i presisjonen.

Justeringen i FAQ'en for spørsmålet : "BURDE JEG FULLADE ELBILEN HVER GANG?" er om mulig enda mer misvisende og utydelig enn den opprinnelige teksten. Det er da ikke preferert SOC-intervall for effektiv lading som etterspørres!

Dette er uansett en avsporing fra hva som var mitt formål med innlegget.
Forhåpentligvis kommer det mer presis informasjon fra teknisk hold.

Johannes Nilsen
HSE First Edition, Levert April 2019
XJ-SC, HE 5,3l 1987 mod.

Jagfan

Jeg fikk svar på ladespørsmålet på I-Pace Tech Talk sist onsdag av Sjefing. Steve Boulter: Hans anbefaling var kort og fritt oppsummert å lade til 100% og beholde ladekabelen tilkoblet så ofte/lenge som mulig. Denne anbefalingen gjelder lading på AC.
Han begrunner dette med at dagens batteriteknologi i kombinasjon med I-Pace integrerte ladesystem og batteriets overhead buffer ikke vil føre til degenerering av kapasitet over tid i større grad enn hvis man følger "20-80% -regelen". Heller tvert i mot, da det er behov for å balansere battericellene for å utjevne cellenes individuelle kapasitet. Han nevnte at I-Pace tech-teamet hadde testet og verifisert dette grundig over flere år og at Jaguar hadde intensjoner om at I-Pace batterier skulle vare vesentlig lengre enn ut garantitiden på 160K km/8 år.
Johannes Nilsen
HSE First Edition, Levert April 2019
XJ-SC, HE 5,3l 1987 mod.

Tellus

"Heller tvert om" er posivt feil da et ubalansert batteri ikke medfører permanent skade.
Sjefingeniøren fastholder at det er lite å hente på å holde bilen under 100%, men innrømmer at batteriet har best  av å langtidslagres på lavere SOC.

Man kan tolke dette på mange måter, men jeg velger den konservative linjen så lenge Jaguar ikke gir bedre garanti mot kapasitetstap enn de gjør. Hver og en får velge sin egen vei, men har man alltid bilen stående fulladet og ender opp med 72% gjestående etter 7 år så vil Jaguar si at dette er normalt tap.

Jeg regner med å ha igjen langt mer enn som så.

Forøvrig finnes det ingen 7 års tester med denne batterikjemien. Det man gjør er å kjøre battericellene mye hardere under testing. Typisk vil testene ikke innebære at cellene blir stående på 100%. I stedet belastes cellene umiddelbart så snart 100% SOC er nådd. I tillegg er typisk belastningen under tester hardere enn typisk belastning i daglig bruk. Ladingen er også raskere (Ofte hele 1C som tilsvarer 90kW lading for I-Pace batteriet).

I og med at slike tester i liten grad gjenspeiler typisk bruks så bør man etter min mening være spesielt forsiktig med slike anbefalinger.

Svært mange teslaeiere er nå berørt av at batteriet har blitt kjørt for hardt. Tesla pusher nå ned oppdateringer som både fratar eiere kapasitet og ladeeffekt.

Med andre ord er det ikke enkelt å forutsi hvordan en gitt batterikjemi vil respondere over tid.

For de aller aller fleste vil det være helt uproblematisk å lade til 80% til vanlig. Derfor regner jeg med at Jaguar etterhvert gir oss denne muligheten. Å beholde maks regen er alene god nok grunn til å tilby dette.

RayBomb

Sitat fra: Tellus på mandag 16. desember 2019, klokken 15:36
...
Å beholde maks regen er alene god nok grunn til å tilby dette.
Ja helt enig. Jeg forventer at Jaguar kommer med en oppdatering som åpner opp for å sette maks SOC.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Butare

Leser denne tråden med interesse. Har ikke I-Pace selv, men venter leveranse av EQC en av de nærmeste dagene. Tillater meg en post med hva som står i manualen til EQC. Kanskje av interesse for dere..


Tellus

#12
Som en kurisoitet kan det nevnes at Mercedes og Jaguar begge får battericeller fra LG. I-Pace bruker NCM 622 celler. Kan være at EQC går for de nyere NCM 811. Likevel.... ;)

Edit: Ser at EQC bruker pouch celler. LG lager kun sylindriske celler med 811. Neste pouch celler skal være 721. Med andre ord befinner det seg sannsynligvis indentiske celler i EQC og I-Pace.

4Matic Fanatic

Det som er interessant er at Jaguar er så redd for degradering av batteriet at de ikke tør levere i nærheten av det de har solgt når det gjelder hurtiglading. Samtidig produserer de tydeligvis den eneste elbilen som kan lades til 100% hver dag uten at det på noe vis går ut over batteripakken.

Ingeniøren

Jaguar får si hva de vil - jeg klattlader stort sett på jobb og holder med mellom 50 og 80%. Wattcat står på 90 % i fall jeg skulle måtte jobbe lenge en kveld eller to på hverandre  :D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA