Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mach-E og hengervekt, samt krav til førerkort.

Startet av Øyvind.h, fredag 22. november 2019, klokken 21:02

« forrige - neste »

Øyvind.h

Jeg er naturligvis farget av at jeg har holdt på med hytteprosjekt siste to år og generelt liker å ha litt prosjekter hjemme og på hytta, men en solid og passe stor boggihenger veier 3-400kg tom. Da er det ikke mye kapasitet igjen til last om en er begrenset til 750kg. Bare en kort skigard på 11 meter som jeg tok med opp på hytta tidligere i høst veide rundt 400kg. Terrassebord og ramme til terrasse på hytta veide rundt 600kg. Litt stein/skifer til gangsti på hytta veide ca ett tonn (hentet litt under 2 tonn, men har litt til overs.
Garasje satt jeg opp selv i sommer. En pall med leca er ca 650-700kg. Villmarkspanel, underliggere og div reisverk passerte sikkert fort ett tonn.
I tillegg er jo mye av dette fraktet langt. Da har det vært veldig viktig for meg å ha papirene i orden. Ved en ulykke, som ikke engang trenger være min skyld, kunne det blitt katastrofe å bli tatt for overvekt på henger eller bil.

Jeg startet først med en lett 750kg henger pga B-lappen og høy egenvekt på bil, men det ble alt for skralt og lite. Fikk ikke engang plass til en sofa jeg hentet i Trondheim som måtte stikke ut av hengeren bak :)
BE-lappen var gjort i en fei, kostet bare 6000,- og jeg lærte mye om lastsikring. Spennende å ta ny oppkjøring 17 år etter første gang, men det gikk lett :)

Åpenbart er jeg nok over snittet glad i prosjekter og selvbygging, og det har vært litt mye de siste par år. Er man der i livet at alt bygges av innleid hjelp og en begrenser egen innsats hjemme til litt klipping av hekk og en og annen tur på dynga ser jeg ikke noe behov for mer enn en enkel lett henger. Da holder 750kg lenge. Godt mulig vi ekstreme hengerbrukere er i overkant aktive i diskusjoner. Men jeg synes god hengerkapasitet er viktig. Snart skal båten på sommerhytta lagres på tomten istedenfor hos båtbutikken. Da blir det to turer i året med 1,5 tonn eller noe sånt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hemi

Sitat fra: Chimp på fredag 22. november 2019, klokken 20:41
Sitat fra: hemi på fredag 22. november 2019, klokken 19:16
Gleder meg til noen faktisk lager en elektrisk SUV, ikke bare lekbil du knapt får hundebur, og bare kan trekke en kvisthenger bak.

Mesteparten av banebilen min er karbonfiber, likevel er det 0 sjangs bak e-tron sine 1800KG, hengern veier jo det tom nesten!

Enig.
Men ang avsnitt to så synes jeg dette med over 750 kg er litt vel hypet. Med mindre du er over en viss alder og fikk lappen før reglene kom, dekker jo førerkort klasse B kun 750kg (eller 3500 totalvekt, altså ca 1300 hvis bilen veier 2,2 som mustang) nowadays uansett. Du skal være bra intr i å kjøre kvist for å ta hengerlappen (evt ha båt uten opplagsplass)
Tråkker sikkert på mange tær, men mener uansett det er vel mye fokus på dette. Taklast og skiluke skjønner jeg er en greie.

Jeg har  BE, og forsåvidt masse andre førerkort, hva du synes om "hype" og ikke reflekterer din vennekrets og venners interesse, i min krets er hengerfeste definitivt en greie, jeg har brukt m5,panamera, bmw 745 osv  til å trekke bil på bilhenger til bane og mindre båter og ymse småleker, og cayenne/rangerover/q7/LC/ram pickup på større ting som båter og større lukkede hengere til ymse former for leker, om det er atv, utv, biler mm. Evnt bare leca/cement til gutta som bygger hytta de og har planlagt dårlig

Krok og hengervekt er viktig, plass i bilen er viktig, last kapasitet er viktig. På tur med venner har gutta fort med seg noen hundre kilo hver, og lets face it, de færreste veier 75KG i disse dager..

For familie og sånn er det også utrolig praktisk, selv om de fleste tingene stortsett er lettere enn 2,5 tonn der, er fortsatt 1800 feks som etron har en vits, det er som en hva.. 1 serie? 3 serie?.

VW polo 1 liter har 1200KG!

Jeg er ikke håndtverker, men har endel hobbyer og prosjekter.

Største hengern (40) fot løpsbåt i karbonfiber + 6 fot henger og ymse drev jeg har kjørt privat måtte jeg faktisk ha CE for å kjøre, fordi det var bak en C1 bil (ram 2500 HD), sånnsett er B og BE vesentlig mer fleksibelt, 0 stress å kjøre 3,5+3,5 der, også ikke noe problem at henger veier mer enn trekkvogn, dette trigget CE.

Jeg vil si altfor få folk har BE, C1, C/E, de burde ta det, så forstår de mer om lastsikring, flyt, mm.

Chimp

Skjønner det er forskjellige preferanser. Livsfaser, bosted, interesser.
Slår meg bare hver gang at det krever litt ekstra å få BE eller B96, en barriere. Så jeg er overrasket over antallet som krever mer vekt enn 750. Men behovet er der tydeligvis, ser jo det.

geear

Sitat fra: Chimp på lørdag 23. november 2019, klokken 06:19
Skjønner det er forskjellige preferanser. Livsfaser, bosted, interesser.
Slår meg bare hver gang at det krever litt ekstra å få BE eller B96, en barriere. Så jeg er overrasket over antallet som krever mer vekt enn 750. Men behovet er der tydeligvis, ser jo det.
Alle født før en eller annen gang på 70-tallet har vel BE automatisk, bare der er det ganske mange. Både madammen og jeg er 80-talls, men har begge tatt BE. Jeg har til og med tatt den to ganger.  :o :P :police:

Ellers mener jeg det finnes ca. en million tilhengere i Norge? Mange 750 kilo helt sikkert, men mange over også.

Jeg skulle klart å leve med e-tron sine 1800 kilo, men det hadde hemmet oss en del i forhold til hva vi bruker Model X-en til i dag. En ekstra tur en gang i blant, litt ekstra planlegging. Eller kanskje litt mindre egeninnsats - men så klarer jeg bare ikke la være å ha prosjekter...

jkirkebo

Sitat fra: gr på lørdag 23. november 2019, klokken 13:14
Alle født før en eller annen gang på 70-tallet har vel BE automatisk, bare der er det ganske mange. Både madammen og jeg er 80-talls, men har begge tatt BE. Jeg har til og med tatt den to ganger.  :o :P :police:

Da må det være i 1970 eller '71 i så fall. Jeg er født i '72 og måtte pent punge ut for BE ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: gr på lørdag 23. november 2019, klokken 13:14
Alle født før en eller annen gang på 70-tallet har vel BE automatisk, bare der er det ganske mange.
Nei, dette gjaldt C1 hvis man passet på å fornye. BE var det vel ingen som fikk med.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. november 2019, klokken 15:11
Sitat fra: gr på lørdag 23. november 2019, klokken 13:14
Alle født før en eller annen gang på 70-tallet har vel BE automatisk, bare der er det ganske mange.
Nei, dette gjaldt C1 hvis man passet på å fornye. BE var det vel ingen som fikk med.

Det stemmer. C1 fikk jeg med, og har det fortsatt da jeg har passet på å fornye lappen jevnlig (aldri hatt bruk for det da, men tenker at det er sikkert kjekt å ha), men BE har jeg tatt separat. Mange som misforstår og blander sammen med B96, og veldig mye feilinformasjon blant selvutnevnte "eksperter" der ute.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 23. november 2019, klokken 16:11
For Mach E er det temmelig likegyldig hvilket førerkort du har siden den får 750 kg hengervekt, det kan alle trekke.
Det er sant, men med kun B er det tillatt og ikke aktuell totalvekt som gjelder, og der er det mange som har gått på en smell.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Øyvind.h

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 23. november 2019, klokken 16:28
Det er jo veldig få som kan regler i det hele tatt. Regel om 60 km/t maks for henger uten brems er det jo ingen som følger.
Kjørelæreren min visste sjokkerende nok ikke at dette kun gjelder ved vekt over 300kg.

Når det gjelder vekt på lasten håper jeg da virkelig at de aller fleste har en formening om at de er godt innenfor, uten at man av den grunn trenger vite vekten nøyaktig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Svein_H

#9
Jeg følger regelen om maks 60 km/t når jeg kjører henger over 300kg uten bremser, følger med i speilene og slipper forbi annen trafikk ved behov, og forventer intet mindre av andre trafikanter. Det er ikke mitt problem om de blir stoppet i kontroll med for tung henger, men hvis de mister kontrollen og stopper i fronten min har jeg et stort problem.

Forøvrig har jeg aldri forstått hvorfor produsentene er så restriktive når det gjelder hengervekt på elbiler. Bensin-/dieselvarianter av samme modell har gjerne litt ulik hengervekt, men ingenting i nærheten av elbilmodellen. Alle oppegående folk bør forstå at rekkevidden reduseres kraftig når man trekker henger, er det kanskje tyngre batteribelastning over lengre tid de er bekymret for..?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 23. november 2019, klokken 17:00
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 23. november 2019, klokken 16:28
Det er jo veldig få som kan regler i det hele tatt. Regel om 60 km/t maks for henger uten brems er det jo ingen som følger.
Kjørelæreren min visste sjokkerende nok ikke at dette kun gjelder ved vekt over 300kg. (...)

Kødder du nå!? Når var dette, og snakker du om en godkjent kjøreskole? I så fall er dette ganske graverende!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

#11
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 23. november 2019, klokken 17:10
Sitat fra: Svein_H på lørdag 23. november 2019, klokken 17:00
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 23. november 2019, klokken 16:28
Det er jo veldig få som kan regler i det hele tatt. Regel om 60 km/t maks for henger uten brems er det jo ingen som følger. Det er også fåtallet som bryr seg om å regne ut vekt på lasset eller rent faktisk veie det.

Jeg har kjørt med henger siden 1985 og har så langt aldri blitt stoppet eller kontrollert for det. Nå har jeg førerkort klasse ABECEDE så er jo greit stilt, men regler gjelder alle alltid.

Jeg stopper her, da jeg ser at diskusjonen er i ferd med å skli ut.

De sa imidlertid på visningen av Mach E at de vil jobbe videre med å øke vekten, skulle ikke forundre meg om det setter den opp til 910 kg for å matche enn viss konkurent.......

Deg om det.
Meg om hva??

Nå tror jeg du tenker deg ting som ikke står, hvis det er første del av mitt innlegg du snakker om.
Gjelder det andre del og du skulle skrive «Dem om det» så har jeg ikke noe problem med det. Ford Norge er temmelig stolte av at de har fått til hengerfeste og har større ambisjoner, det er deres sak.
Du påstår at ingen følger 60 km/t-regelen, derfor deg om det. Den påstanden støtter ikke jeg, så den får du selv stå for. Og hva du tror jeg tenker skal jeg ikke uttale meg om, for det har du overhodet ikke peiling på.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Øyvind.h

Sitat fra: Svein_H på lørdag 23. november 2019, klokken 17:05
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 23. november 2019, klokken 17:00
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 23. november 2019, klokken 16:28
Det er jo veldig få som kan regler i det hele tatt. Regel om 60 km/t maks for henger uten brems er det jo ingen som følger.
Kjørelæreren min visste sjokkerende nok ikke at dette kun gjelder ved vekt over 300kg. (...)

Kødder du nå!? Når var dette, og snakker du om en godkjent kjøreskole? I så fall er dette ganske graverende!
Partneren til TOCN. Men ønsker ikke å henge ut læreren da jeg påpekte at det var feil, og alt annet jeg lærte av han var 100% korrekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jejl

Alle som kjører med henger over 300 kg uten bremser bør vite at lappen ryker hvis du blir tatt i 86 km/t eller over. Selv om fartsgrensen er 110 km/t.

Svein_H

Sitat fra: Jejl på lørdag 23. november 2019, klokken 17:41
Alle som kjører med henger over 300 kg uten bremser bør vite at lappen ryker hvis du blir tatt i 86 km/t eller over. Selv om fartsgrensen er 110 km/t.
Nettopp! Den der er skummel, mange som ikke tenker på det i det hele tatt.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA