Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Teslaskatt en bløffepolitikk?

Startet av Trekkoppbil, tirsdag 26. november 2019, klokken 11:20

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Mange skatteintensiver for elektriske kjøretøy, gir like stor fordel for både små og store personbiler.

I USA er føderal skattefordel 7500USD, i Sverige kan man få støtte på 60 000kr, og det er lignende ordninger i Frankrike, California, og andre steder.

Prosentvis får man da størt avslag på billigbiler. Jeg la merke til at den gangen det var støtte på 5000usd i Georgia, gikk det mange av billigmodellen S av Leaf der, da den blei veldig billig.

Små billigbiler har liten transportnytte med kort rekkevidde, kort levetid, liten lastekapasitet, og de kjøres typisk få km/år, og konkurerer med transportmidler som sykkel og moped. De kjøpes gjerne inn som ekstrabiler som brukes til matpakkekjøring, så husholdningene kan ha flere biler.

En fabrikkant som i 2020 selger personbiler i Europa med gjennomsnittsutslipp på 100g/km, vil etter mine beregninger få redusert bøtene sine med €12350 om han selger en nullutslippsbil. Er utslippstallene høyere, vil man tjene enda mer på å selge en nullutslippsbil i tillegg

En fabrikant som Daimler, selger store personbiler til yrkestransport, og biler som går flere år enn andre biler, og som går flere km/år enn andre biler. Om man selger en 2 seters Smart electric i Europa, så kan det være like fordelaktig som å selge en stor elektrisk yrkesbil. Flåten av yrkesbiler har vel like stort utslipp langes veiene, uansett om fabrikanten selger noen Smart Electric eller ikke.

Fiat-Chrysler skal selge Tesla'er for å få ned utslippstallene sine.  Men man får samme effekt om man selger en Fiat 500 E, som om man selger en Tesla.

Tenk så mye man kan få ned utslippstallene hvis man registrerer golf-biler eller leikebiler som personbiler?

På den andre sida, så kan mellomstore kortrekkeviddebiler være ganske smart for husholdningene. Mange har opplevd at om man elektrifiserer nummer 2 bil, så blir den lett nr 1 bil, og det kan være ett bra innsteg. Personlig synes jeg det er viktigere å elektrifiserere daglig småkjøring som kan oppnåes med enkle midler og utgjøre stor kjørelengde. Det krever større ressurser å elektrifisere sjeldne langturer.

Enkelte støtteordninger har som formål å være en overgangsordning for å ta i bruk ny teknologi. På mange måter kan rimelige biler være passelige innstegsmodeller. Men i bilbransjen trenger man dyre modeller for å drive innovasjon. Da airbags kom på 80-tallet, var det  på luksusbiler. Hadde vi ikke hatt luksusbiler, så ville vi kanskje aldri fått airbags.

Øystein16

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 26. november 2019, klokken 11:20
På den andre sida, så kan mellomstore kortrekkeviddebiler være ganske smart for husholdningene. Mange har opplevd at om man elektrifiserer nummer 2 bil, så blir den lett nr 1 bil, og det kan være ett bra innsteg. Personlig synes jeg det er viktigere å elektrifiserere daglig småkjøring som kan oppnåes med enkle midler og utgjøre stor kjørelengde. Det krever større ressurser å elektrifisere sjeldne langturer.
Gjennomsnittleg statistisk dagleg køyrelengde for ein bil er vel ca 35 km per dag her i landet. Det trengas ca 7 kWt batterikapasitet for å klare det. Batteri i bilar som ikkje er i bruk har liten miljøverdi.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Alle bør ha minst 2 biler. Små kortrekkeviddebiler med lite batteri for dagligbruk. Og en stor bil med stort batteri for helgeturer og ferier. Som ikke brukes i hverdagen. Dette er skikkelig miljøvennlig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

cra

Sitat fra: automat på tirsdag 26. november 2019, klokken 20:41
Alle bør ha minst 2 biler. Små kortrekkeviddebiler med lite batteri for dagligbruk. Og en stor bil med stort batteri for helgeturer og ferier. Som ikke brukes i hverdagen. Dette er skikkelig miljøvennlig.

Du kødder/troller nå, sant? Vi har riktig nok to biler nå pga logistikk, men på sikt vil vi klare oss med bare en; den som klarer både de lange og korte turene. Det er ingen grunn til å ha en stående og koste penger på å bli brukt bare av og til når den fint kan gjøre det samme som den andre bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: automat på tirsdag 26. november 2019, klokken 20:41
Alle bør ha minst 2 biler. Små kortrekkeviddebiler med lite batteri for dagligbruk. Og en stor bil med stort batteri for helgeturer og ferier. Som ikke brukes i hverdagen. Dette er skikkelig miljøvennlig.

I morgen er faktisk en slik dag at jeg skal på en kjøretur som er kort nok til at jeg kunne klart den med en kortrekkevidde elbil! Ikke nok med det, det er til og med ANDRE uken på rad at jeg skal ut på en så kort kjøretur...  *kryss i taket*! Dette skjer ellers normalt en gang pr. andre til fjerde uke. Grunnen til at dette skjer nå er en juleavsluttning, og neste gang jeg skal på en så kort tur blir da ikke før ut i januar en gang.

Altså, har ikke noe i mot å ha flere biler, noe jeg ofte har hatt (selv om jeg akkurat nå er nede på èn bil...). Men noen kortrekkeviddebil har denne husholdningen dessverre ikke bruk for, de ville nesten aldri villet kunnet bli brukt med mitt transportbehov.

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 26. november 2019, klokken 17:12
Gjennomsnittleg statistisk dagleg køyrelengde for ein bil er vel ca 35 km per dag her i landet. Det trengas ca 7 kWt batterikapasitet for å klare det. Batteri i bilar som ikkje er i bruk har liten miljøverdi.

Tror enkelte her bør lære seg å legge til en sekk med salt til slike statistikker før de forutsetter disse viser virkeligheten slik den er...
Model S 85D

Øystein16

Sitat fra: Amoss på tirsdag 26. november 2019, klokken 22:00
Tror enkelte her bør lære seg å legge til en sekk med salt til slike statistikker før de forutsetter disse viser virkeligheten slik den er...
Folk flest har statistisk mindre enn 7 kWt batterikapasitet i bilane sine - det er vel det som er faktum...

turfsurf

Sitat fra: cra på tirsdag 26. november 2019, klokken 22:00
Du kødder/troller nå, sant? Vi har riktig nok to biler nå pga logistikk, men på sikt vil vi klare oss med bare en; den som klarer både de lange og korte turene. Det er ingen grunn til å ha en stående og koste penger på å bli brukt bare av og til når den fint kan gjøre det samme som den andre bilen.
Hm, vi har to biler, en TMX og en i3. Teslaen koster 3 ganger så mye pr km som i3en. Det er helt klart økonomi i å ha to biler for oss.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#8
Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. november 2019, klokken 06:46
Sitat fra: cra på tirsdag 26. november 2019, klokken 22:00
Du kødder/troller nå, sant? Vi har riktig nok to biler nå pga logistikk, men på sikt vil vi klare oss med bare en; den som klarer både de lange og korte turene. Det er ingen grunn til å ha en stående og koste penger på å bli brukt bare av og til når den fint kan gjøre det samme som den andre bilen.
Hm, vi har to biler, en TMX og en i3. Teslaen koster 3 ganger så mye pr km som i3en. Det er helt klart økonomi i å ha to biler for oss.

De kronene du sparer i redusert strømforbruk enkelte turer vil jeg tro fullstendig drukner i verditap, slitasje/vedlikehold, forsikring osv.
Vi kjører 20.000km i året. Snaut halvparten er langkjøring hvor lite batteri ikke hadde funket. Ved halvert forbruk på 10.000km fra 300Wh/km til 150Wh/km (etter ladetap) kunne vi altså spart 1500kWh. Eller ca 1500kr per år. Om vi hadde brukt en i3 istedenfor Model X på småkjøring.

Men posten cra reagerte på var for meg ganske åpenbar ironi/spøk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. november 2019, klokken 06:46
Sitat fra: cra på tirsdag 26. november 2019, klokken 22:00
Du kødder/troller nå, sant? Vi har riktig nok to biler nå pga logistikk, men på sikt vil vi klare oss med bare en; den som klarer både de lange og korte turene. Det er ingen grunn til å ha en stående og koste penger på å bli brukt bare av og til når den fint kan gjøre det samme som den andre bilen.
Hm, vi har to biler, en TMX og en i3. Teslaen koster 3 ganger så mye pr km som i3en. Det er helt klart økonomi i å ha to biler for oss.

Vi har ogå to (fordi vi trenger å ha en bil hver). Nr.2-elbilen var en Leaf fra 2011. Det viste seg at kjørelengden fordelte seg med 28.000km på TMX og 4000km på Leaf, hvert år. Leafen ble brukt på alle småturer den passet til. Det er mange slike turer, men de er jo så korte og utgjør derfor ikke noe særlig til kjørelengde. Så om vi ikke hadde trengt to biler hadde det vært mye rimeligere for oss å ha bare TMX. Forsikring og verditap utgjorde vel fort 7-8 kroner pr. km for Leafen de siste årene.

Nå har den blitt byttet med TM3, da er meningen å fordele kjørelengden helt annerledes, med minst på TMX slik at den ikke passerer 100kkm før den er 5 år gammel (da må den kjøres maks ca. 12kkm i året).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. november 2019, klokken 10:44
Vi har ogå to (fordi vi trenger å ha en bil hver). Nr.2-elbilen var en Leaf fra 2011. Det viste seg at kjørelengden fordelte seg med 28.000km på TMX og 4000km på Leaf, hvert år. Leafen ble brukt på alle småturer den passet til. Det er mange slike turer, men de er jo så korte og utgjør derfor ikke noe særlig til kjørelengde. Så om vi ikke hadde trengt to biler hadde det vært mye rimeligere for oss å ha bare TMX. Forsikring og verditap utgjorde vel fort 7-8 kroner pr. km for Leafen de siste årene.
Vi kjører ca 20k på i3en og 30k på Teslaen. Den forrige i3en kostet oss 3kr/km inkludert forsikring, strøm service, dekk, verditap m.m. Teslaen koster kanskje ikke 9kr/km, men ikke langt unna.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2019, klokken 08:47
De kronene du sparer i redusert strømforbruk enkelte turer vil jeg tro fullstendig drukner i verditap, slitasje/vedlikehold, forsikring osv.
Ja, men verditapet på Teslaen er ca tre ganger så stort som på i3en, i tillegg til at Teslaen ville vært ute av garanti på to år i stedet for tre og ett halvt. Og så er jo forsikring, service og generelt driftskostnader mye større for Xen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2019, klokken 08:47
Men posten cra reagerte på var for meg ganske åpenbar ironi/spøk.

Ja, det alternativet slo meg også i det jeg trykket lagre på innlegget og forsvant ut døra.  :+1:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Magnus Hansen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. november 2019, klokken 12:08
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2019, klokken 08:47
De kronene du sparer i redusert strømforbruk enkelte turer vil jeg tro fullstendig drukner i verditap, slitasje/vedlikehold, forsikring osv.
Ja, men verditapet på Teslaen er ca tre ganger så stort som på i3en, i tillegg til at Teslaen ville vært ute av garanti på to år i stedet for tre og ett halvt. Og så er jo forsikring, service og generelt driftskostnader mye større for Xen.

Men verditapet får du jo uansett. Det varierer ikke så mye med kjørelengde. Nå får du verdifall for en ekstra bil i tillegg. Den store feilen i utregningen din er at du ikke skiller mellom faste og variable kostnader.

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 27. november 2019, klokken 12:17
Men verditapet får du jo uansett. Det varierer ikke så mye med kjørelengde. Nå får du verdifall for en ekstra bil i tillegg. Den store feilen i utregningen din er at du ikke skiller mellom faste og variable kostnader.
Verditapet blir vesentlig større med 20k ekstra km i året jo. I tillegg koster ett sett dekk i året fort 10-20k i året. Man får og økt forsikring, service osv. Og om man forutsetter at en bil har en gitt levetid i antall km, så må man jo bytte tidligere, og det koster mere å bytte en stor bil enn en liten. Så faste kostnader stemmer bare om man ser på ett enkelt bilkjøp. Ser man på løpende utgifter med å ha bil som man må bytte etter ett gitt antall km så vil det alltid lønne seg å ha en liten bil i tillegg hvis man kan flytte en vesentlig del av kjørelengden over på denne.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA