Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Må den skrotes?

Startet av howcome, tirsdag 26. november 2019, klokken 10:00

« forrige - neste »

howcome

Jeg har en Think classic, blå, som bare har gått 40k eller noe.

Et kjært familiemedlem fra 2007 da den ble hentet hjem fra UK. Den kjører fortsatt på originalbatteriene.

Nå sier elbilmek at det vil koste 30k å få den EU-godkjent. Nye bremser, overhalt bakaksel, ny drivaksel, bremsewire er nevnt. De vet sikkert hva de snakker om.

Selv hadde jeg tenkt å beholde bilen og kanskje bytte til litium for å forlenge rekkevidde. Men jeg vet ikke hvor realistisk det er å få til noe slikt.

Å betale 30k for en reparasjon blir da risikabelt -- en vet ikke hvor lenge batteriene holder.

Hva bør jeg gjøre?

1) skrote bilen
2) selge billig som delebil/prosjekt
3) finne en entusiast som har tid/krefter/kompetanse til å fikse alt
4) få den EU-godkjent nå, ta andre problemer når de kommer

Noen andre alternativ?
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016 - Fiat 500e 2014

kaiat

Om du ikke vil skru selv, kan det nok være best å selge den som delebil eller prosjekt. Disse bilene er jo nærmest verneverdige i dag og en bør prøve å ta vare på de som er igjen.

howcome

Sitat fra: kaiat på tirsdag 26. november 2019, klokken 10:57
Om du ikke vil skru selv, kan det nok være best å selge den som delebil eller prosjekt. Disse bilene er jo nærmest verneverdige i dag og en bør prøve å ta vare på de som er igjen.

Enig. Vi må passe på bilene. Jeg tror denne bilen er et godt utgangspunkt da den er lite kjørt. Er det noen som ønsker seg et prosjekt?
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016 - Fiat 500e 2014

OneMore

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Caspar

Trist å høre at vi kan miste enda en bil. Det er ikke mange igjen, men det begynner å bli krevende å holde de på veien. Jeg har sagt det før, men vi må nok innse at Think har gått fra å være en bil, til å bli en hobby. Skrur du noe selv? Det er jo ikke håpløst det som må gjøres
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Think er enkel å skru på, ja. Har selv byttet både vannpumpe, framaksel og bakalsel, og jeg er langt fra noen bilmekaniker! (Er teknisk anlagt, men liker helst småmekanikk som fjernstyrte biler o.l. Har starte å bygge en R2-D2 i full størrelse; har en horisont på 2-4 år på den)

Men: Det krever både tid, lyst, og i noen tilfeller litt penger, så jeg skjønner at det ikke er for alle. Min Think er desverre inoperativ og står i garasjen, men jeg kommer nok ikek til å kaste den. I beste/verste fall finner oldebarna mitt et klenodium i garasjen lenge etter at jeg er borte. Aller helst skulle jeg fått liv i den igjen, men jeg har ikke tid/ork/penger til å styre med det for tida.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Håper noen tar vare på den. Tar lite plass, og tåler godt lagring så  lenge det er relativt tørt.

Nyoverhalt bakaksel koster rundt 3500 kr og bremserør er enkelt å bytte.

Har selv et  knippe slike biler en bedriftseier og Think entusiast vennlig lagrer for meg mot at jeg driver kunstig åndedrett på en han holder på veien.

SVV har dessverre gjort alt de kan for at vi ikke kan bytte til moderne batteri i disse, men med stamina har Caspar fått en slik bil godkjent med e-Up batteri.

Andre kjører rundt med ny kjemi men uten godkjenning, og selv har jeg noen såkalte "smigre batteri" på lager som enkelt kan monteres for visning om noen mot formodning skulle oppdage at batterikjemi er byttet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

howcome

Sitat fra: Caspar på tirsdag 26. november 2019, klokken 21:22
Trist å høre at vi kan miste enda en bil. Det er ikke mange igjen, men det begynner å bli krevende å holde de på veien. Jeg har sagt det før, men vi må nok innse at Think har gått fra å være en bil, til å bli en hobby. Skrur du noe selv? Det er jo ikke håpløst det som må gjøres

Jeg har byttet en girkasse på en Triumph Herald engang. Så jeg skal ikke se bort fra at kunne klart jobben. Men litt skummelt å gå igang med bremser og slikt uten erfaring.

Hvor får man evt. tak i deler som bremsewire og slikt?
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016 - Fiat 500e 2014

cra

Drømmen er å kunen gjøre som Caspar en dag og få noe bedre batterikjemi i bilen. Ikke minst med tanke på at det er håpløst å få tak i lader når den ryker (mistenker det er problemet på min). Bilen i seg selv er jo kjempekuul, men p.t. er bil et verktøy, ikke en hobby for meg. Men vi får se hva tiden bringer. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: howcome på onsdag 27. november 2019, klokken 10:15

Jeg har byttet en girkasse på en Triumph Herald engang. Så jeg skal ikke se bort fra at kunne klart jobben. Men litt skummelt å gå igang med bremser og slikt uten erfaring.

Hvor får man evt. tak i deler som bremsewire og slikt?

En ting er å sitte inne i bilen og bytte girkasse, en annen ting er å måtte krype under bilen og bytte deler.  :D

Men spøk til side, Har du skrudd engelsk bil før er det ingen grunn til å ikke gå løs på Think. Det væste er å komme i gang, etter det er bare kos. Håndbremswire kan bygges av Citroen Saxo wire som må kortes inn.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA