Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har det noen hensikt å bygge nye, større veier?

Startet av Vesel, tirsdag 26. november 2019, klokken 02:20

« forrige - neste »

Wibla

Man får hvertfall flyttet og spredt trafikken litt utover, som gjør det bedre for de fleste. Men det er enda flere år til Follobanen er ferdig, og så er det jo et åpent spørsmål om de blå klarer å rasere togtilbudet mer før de er ferdige... Det virker jo som om det er en villet politikk å gjenta tabbene som ble gjort i England.
2018 Tesla Model S 75D

Vollis47

Det virker som om alle motstanderne av å bygge ut bedre veier glemmer at en øker sikkerheten når en får adskilt møtende trafikk. Skal vi få ned antallet dødsfall og alvorlige skader i trafikken, må vi få flere møtefrie veier.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

saftsuse

Sitat fra: emurof på fredag 24. januar 2020, klokken 21:14
Jeg lurer på om ikke den kommende Follobanen der det bare vil ta en 10-12 minutter fra Ski til Oslo vil kunne redusere trafikken noe på E6 og E18 inn og ut av Oslo.

Men da må de bygge ut nok innfartsparkeringsplasser slik at folk faktisk har et sted å sette bilen i umiddelbar nærhet av stasjonen. Håper de har tenkt på dette.

Det har de garantert gjort. Og konklusjonen er sikkert som andre steder:
Man skal da ikke kjøre bil til togstasjonen. Nullvisjonen fra politikerne tilsier at all økt trafikk skal være gående, syklende og kollektivt.

Så ingen innfartsparkering, du skal ta apostlenes hester, eller buss til togstajonen.

Uff. Men sånn har det blitt....
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

jkirkebo

Sitat fra: saftsuse på lørdag 25. januar 2020, klokken 13:26
Sitat fra: emurof på fredag 24. januar 2020, klokken 21:14
Jeg lurer på om ikke den kommende Follobanen der det bare vil ta en 10-12 minutter fra Ski til Oslo vil kunne redusere trafikken noe på E6 og E18 inn og ut av Oslo.

Men da må de bygge ut nok innfartsparkeringsplasser slik at folk faktisk har et sted å sette bilen i umiddelbar nærhet av stasjonen. Håper de har tenkt på dette.

Det har de garantert gjort. Og konklusjonen er sikkert som andre steder:
Man skal da ikke kjøre bil til togstasjonen. Nullvisjonen fra politikerne tilsier at all økt trafikk skal være gående, syklende og kollektivt.

Så ingen innfartsparkering, du skal ta apostlenes hester, eller buss til togstajonen.

Uff. Men sånn har det blitt....

Det er en del steder det er bra med P-plasser. F.eks på Sonsveien, derfra vil det ta ca. 28 minutter med tog til Oslo S. Bil tar i dag snaue 40 minutter, men det er utenfor rushtid. I rush vil det fort være en halvtime å spare.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eisa01

Sitat fra: saftsuse på lørdag 25. januar 2020, klokken 13:26
Det har de garantert gjort. Og konklusjonen er sikkert som andre steder:
Man skal da ikke kjøre bil til togstasjonen. Nullvisjonen fra politikerne tilsier at all økt trafikk skal være gående, syklende og kollektivt.

Så ingen innfartsparkering, du skal ta apostlenes hester, eller buss til togstajonen.

Uff. Men sånn har det blitt....
Vil jo bli veldig dyre de parkeringsplassene siden det er høyere betalingsvillighet for å bygge leiligheter ved stasjoner 10 min fra Oslo? Er jo bare å se på prisen på leiligheter i Lillestrøm


emurof

Dette med å bygge ut og tvinge folk til å betale i dyre dommer er bare å lappe på symptomer av problemet, som er at "alle" skal tvinges på jobb og skole/studier samtidig. Hele samfunnet er bygget opp for å gjøre A-mennesker fornøyde, mens de som ikke liker å stå opp tidlig på morgenen likevel skal tvinges opp.

Siden det egentlig er mer enn nok kapasitet på både veier og kollektivtransport, og siden problemet er et par timer akkurat når "alle" skal på jobb eller skole, så tenker jeg at løsningen må være at samfunnet blir mer fleksibelt og at ikke alle trenger å gjøre alt på samme tid.

Trenger en som bare sitter med administrativt arbeid og aldri er i kontakt med kunder/klienter virkelig å jobbe fra 8-16? Eller kunne vedkommende jobbet fra 10-18 eller 12-20 for den saks skyld?

Trenger ungdommer, som forskningen viser trenger mer søvn på morgenen, virkelig å tvinges opp grytidlig for å gå på skolen? Eller kunne skoler for ungdommer startet lenger ut på dagen?

Trenger et offentlig kontor å være åpent akkurat 8-16, eller kunne de gitt et bedre tilbud med utvidet åpningstid samtidig som de ansatte kunne møtt til ulike tider?

Det er på tide å tenke nytt. Å tvinge "alle" på jobb mellom 8-16 er tåpelig. Og det skaper nettopp problemene som omtales i denne tråden.


saftsuse

5 milliarder bare i renter. Rett å slett å kaste bort bilistenes bompenger til finansinstitusjoner.
Dem kan ta å motregne de 5 miliardene fra renteinntektene i oljefondet.

Milliarder på bok, låne til vei. Galskap satt i system.
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA