Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading i stikkkontakt

Startet av Sandra87, mandag 25. november 2019, klokken 21:25

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: Sandra87 på onsdag 27. november 2019, klokken 00:15
Kan jeg spørre hvor mye du kjører og bruker i kr på strøm PR mnd. Jeg har regnet maks 1000 kr. Det er kanskje litt mye?

Vi bor ytterst i Asker og kjører en del, ser ut til at det blir rundt 25.000km/år med Teslaen.
Har ikke regnet totalprisen, siden Tibber enn så lenge kun viser strømprisen (ikke inkludert nettleien), men nettleien er pt. 47,95 øre/kWh og snittet på strøm er vel rundt 50 øre/kWh

Grovt regnet ville jeg antatt 60km * 30 dager = 1800km/mnd og et forbruk på 0,3kWh/km.
Det blir 540kWh/mnd så 750,-/mnd er kanskje riktigere,  hvis du ikke kjører ekstremt mye i helgene eller i ferier.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

mortdal

Jeg vil komme med et siste innspill.

Ikke legg opp ny kurs for å lade på stikkontakt. Hvis du bruker den medfølgende ladekladden midlertidig, så har denne DC-vern innebygget, så da holder det med vanlig jordfeilvern i skapet. Du trenger derfor ikke kjøpe B-vern.

Når du kjøper ladeboks, kjøp en boks med integrert DC-vern, f.eks Easee, som er stilig og støtter det meste. Da trenger du heller ikke koste på B-vern, men kun vanlig vern. Legg opp en ny 3-fas kurs med så stor sikring som er mulig. Hvis det ikke er total kapasitet nok, stiller du heller dette ned i ladeboksen (Easee støtter det). Easee kan også settes manuelt til 1-fas selv om den er koblet som 3-fas, hvis du skulle ønske det. Easee lader e-tron på en trygg og sikker måte på 3-fas. Det gir ikke noe særlig høyere hastighet, men fordeler lasten mellom flere faser bedre, slik at du får mer tilgjengelig strøm i huset totalt når du lader elbilen. Easee støtter også en veldig enkel og billig lastbalanseringsløsning, hvor du kobler den mot tibber pulse, som er en liten sak som kobles til HAN-porten på den smarte strømmåleren. Da følger den med på totalt strømforbruk og justerer ned ladehastighet på elbilen hvis det er nødvendig pga. totalt strømforbruk.

mahuns

Sitat fra: mortdal på onsdag 27. november 2019, klokken 08:25
Jeg vil komme med et siste innspill.

Ikke legg opp ny kurs for å lade på stikkontakt. Hvis du bruker den medfølgende ladekladden midlertidig, så har denne DC-vern innebygget, så da holder det med vanlig jordfeilvern i skapet. Du trenger derfor ikke kjøpe B-vern.

Når du kjøper ladeboks, kjøp en boks med integrert DC-vern, f.eks Easee, som er stilig og støtter det meste. Da trenger du heller ikke koste på B-vern, men kun vanlig vern. Legg opp en ny 3-fas kurs med så stor sikring som er mulig. Hvis det ikke er total kapasitet nok, stiller du heller dette ned i ladeboksen (Easee støtter det). Easee kan også settes manuelt til 1-fas selv om den er koblet som 3-fas, hvis du skulle ønske det. Easee lader e-tron på en trygg og sikker måte på 3-fas. Det gir ikke noe særlig høyere hastighet, men fordeler lasten mellom flere faser bedre, slik at du får mer tilgjengelig strøm i huset totalt når du lader elbilen. Easee støtter også en veldig enkel og billig lastbalanseringsløsning, hvor du kobler den mot tibber pulse, som er en liten sak som kobles til HAN-porten på den smarte strømmåleren. Da følger den med på totalt strømforbruk og justerer ned ladehastighet på elbilen hvis det er nødvendig pga. totalt strømforbruk.

Det som ødelegger for meg når det gjelde Easee er at man må abonnere for å få full funksjonalitet
2020 E-tron 50 AS
2007 Mazda 3

Thomas Parsli

Sitat fra: mahuns på onsdag 27. november 2019, klokken 09:05
Det som ødelegger for meg når det gjelde Easee er at man må abonnere for å få full funksjonalitet

Er det bare Tibber som har ordentlig støtte for Easee?

Å betale 39,-/mnd til Tibber klarer jeg uansett å leve med -synes det er verd en tier eller to ekstra i måneden kontra billigste alternativ.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

daktari

Sitat fra: daktari på onsdag 27. november 2019, klokken 00:15
Ja, stemmer, industrikontakt og boks er like raskt/tregt.
Jeg lader min etron på tesla Wall charger, (ikke superlader) funker fint. I-pace også. Men boksen  må kobles rett, bare en bryter som må endres.

Nei, du får ikke 400V hvis dere har 230V i huset, da blir det altfor  dyrt.
Glemte å nevne at jeg også stopper lading på Audien, og låser ut kabelen, ved å holde knappen inne på Kabelen. Må låse opp bilen først, men bare å dra i døra. Når ladeluka lukker seg selv får jeg den gode Tesla-følelsen. (så kommer start-knappen og ødelegger...)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

Sitat fra: daktari på torsdag 28. november 2019, klokken 22:21
Sitat fra: daktari på onsdag 27. november 2019, klokken 00:15
Ja, stemmer, industrikontakt og boks er like raskt/tregt.
Jeg lader min etron på tesla Wall charger, (ikke superlader) funker fint. I-pace også. Men boksen  må kobles rett, bare en bryter som må endres.

Nei, du får ikke 400V hvis dere har 230V i huset, da blir det altfor  dyrt.
Glemte å nevne at jeg også stopper lading på Audien, og låser ut kabelen, ved å holde knappen inne på Kabelen. Må låse opp bilen først, men bare å dra i døra. Når ladeluka lukker seg selv får jeg den gode Tesla-følelsen. (så kommer start-knappen og ødelegger...)

Men så kan du og sette fra deg bilen over lang tid uten å vær redd for at den går tom for strøm. Å holde liv i alt dette (dillet...) kost strøm...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

daktari

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 29. november 2019, klokken 08:50
Sitat fra: daktari på torsdag 28. november 2019, klokken 22:21
Sitat fra: daktari på onsdag 27. november 2019, klokken 00:15
Ja, stemmer, industrikontakt og boks er like raskt/tregt.
Jeg lader min etron på tesla Wall charger, (ikke superlader) funker fint. I-pace også. Men boksen  må kobles rett, bare en bryter som må endres.

Nei, du får ikke 400V hvis dere har 230V i huset, da blir det altfor  dyrt.
Glemte å nevne at jeg også stopper lading på Audien, og låser ut kabelen, ved å holde knappen inne på Kabelen. Må låse opp bilen først, men bare å dra i døra. Når ladeluka lukker seg selv får jeg den gode Tesla-følelsen. (så kommer start-knappen og ødelegger...)

Men så kan du og sette fra deg bilen over lang tid uten å vær redd for at den går tom for strøm. Å holde liv i alt dette (dillet...) kost strøm...
Går ikke tom for strøm, men bil som ikke vil snakke med meg igjen etter lading...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

KjellG

Har du 230V IT eller 230/400V TN-nett?

Til eTron kan 3*32A IT eller 3*16A TN være aktuelt. 3*32A er det mest fleksible om du skal lade gjester eller andre merker med 1-faselader.

Sandra87

Takk for svar alle sammen. Tror vi går for easee ladeboks på 16 A kurs. Vi har kjøpt e tron 50. Hvor lang tid vil det da ta å lade? Har 230 (TN nett tror jeg).
1 fas.

Og noen skrev på en gruppe på Facebook at man kan kjøpe kabel billigere på Finn.no. Tenker på å ha stående i boksen hele tiden.

Og må man ha den saken som heter pulse til laderen? Den som gjør at man kan se forbruk og pris for lading?

Igjen, takk for alle svar 😀

Ingeniøren

Sitat fra: Sandra87 på fredag 29. november 2019, klokken 23:35
Takk for svar alle sammen. Tror vi går for easee ladeboks på 16 A kurs. Vi har kjøpt e tron 50. Hvor lang tid vil det da ta å lade? Har 230 (TN nett tror jeg).
1 fas.

Og noen skrev på en gruppe på Facebook at man kan kjøpe kabel billigere på Finn.no. Tenker på å ha stående i boksen hele tiden.

Og må man ha den saken som heter pulse til laderen? Den som gjør at man kan se forbruk og pris for lading?

Igjen, takk for alle svar 😀

16A og 230V er 3600W eller 3.6kW. Når du vet hvor mange kWt du skal lade så vet du hvor mange timer det ca tar. Trekk fra litt for varmetap. Jeg har en bil med 84 kWt anvendbart og klarer meg fint med å setter laderen på 10A i det daglige. Dessuten vil app'n til bilen gi deg dette når du får den så ikke bekymre deg  :+1:

Brukte ladekabler er gjerne like bra som nye.

Dropp strømmåling. Sikkert spennende første 14 dagene men så gidder du ikke mer. Det er uansett mye billigere enn diesel og bensin - enda......
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA