Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading i stikkkontakt

Startet av Sandra87, mandag 25. november 2019, klokken 21:25

« forrige - neste »

Sandra87

Hei.

Jeg har 30 km hver vei til jobb. Vil det holde å lade hjemme med vanlig stikkontakt? Vet om flere med tesla som gjorde dette flere år.

Har 10 amper eller hva det nå heter. Vil da ikke lade om natta.
Og er det dyrere å lade sånn enn med ladeboks hjemme?

Elmic

Sitat fra: Sandra87 på mandag 25. november 2019, klokken 21:25
Hei.

Jeg har 30 km hver vei til jobb. Vil det holde å lade hjemme med vanlig stikkontakt? Vet om flere med tesla som gjorde dette flere år.

Har 10 amper eller hva det nå heter. Vil da ikke lade om natta.
Og er det dyrere å lade sånn enn med ladeboks hjemme?

Det kan fort bli dyrere om det går varmgang i kontakten.

Om du ser kun på rekkevidde så går det fint å lade opp nok til å kjøre 6mil. Men over tid er faren stor for at det går varmgang i kontakten.

Du må uansett ha en dedikert 10A kurs med jordfeilbryter type B og montert overspenningsvern i installasjonen.


https://www.naf.no/elbil/lading/slik-lader-du-riktig-hjemme/dette-sier-myndighetene-om-lading-hjemme/
Bestilt e-tron 50 Advanced Business ++ 16.10.19

daktari

Avhengig av fart på turen vil det gå en del strøm. Stort batteri som skal varmes. En kort tur som 3 mil gir kanskje 3 kWh/mil uansett i forbruk på vinteren. (Små turer her i byen på 4-5 km gir svimlende 5-6 kWh/mil for min del, og det er stort sett 40-grense... Har ikke kontrollregnet forbruk mot SOC, men strømmen forsvinner fort).
Jeg tenker du worst case bør regne 20 kWh forbruk pr dag for pendlingen din. Med 10A lading får du 2,3 kW ut av kontakten, og dermed trenger du 10 timer lading hver dag for å få igjen nok.

Da blir konklusjonen at du bør lade på natten, og da bør du skaffe deg en ladeboks med montering til ca 12.000,-. Ser ut som om Elbilforeningen, NAF og CircleK har de beste pakketilbudene inkl. installasjon. Mange flere tilbyr pakker, og sikkert mulig å prute litt.  I tillegg til sikkerhet er det en utrolig bekvemmelighet med ferdig ladekabel hengende på veggen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sandra87

Det er 80 og 60 fartsgrense. Og kommer nok til å kjøre i s modus 😬 Men hva vil det si med 3 kWh/mil? Er batteriet på 70 kWh?  Er e tron 50.

Har en elektriker vi kjenner som kan montere, så det blir nok ikke så dyrt for selve monteringa. Men bare tenker om man må. Faren min har i3 og har ikke ladeboks.

Må også si at jeg ikke er komfortabelt med å lade om natten, selv om det er med sånn boks. Med tanke på brann.

Sandra87

Elektriker har visst sagt at det blir lading på 10 amper. Når vi har ladeboks. Er ikke det veldig dårlig ? Syns det hørtes rart ut. Eller er det bare jeg som ikke skjønner?

Ingeniøren

Sitat fra: Sandra87 på mandag 25. november 2019, klokken 23:13
Elektriker har visst sagt at det blir lading på 10 amper. Når vi har ladeboks. Er ikke det veldig dårlig ? Syns det hørtes rart ut. Eller er det bare jeg som ikke skjønner?

Kommer an på kursen han hekter seg på og kabelen ut. Er det er 10 amp kurs til kontakten i garasjen og han velger enkleste løsning og setter ladeboksen der og b-vern i skapet så blir det 10A - holder for de fleste. Alternativt må han trekke ny kabel fra sikringsskapet og det er fort mye mer jobb, litt avhengig av hvordan og hvor langt. Regner med at dette er litt styrt av betalinga han får for jobben :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

mortdal

Jeg er ikke elektriker, men hobbyist som setter meg grundig inn i ting.

Ladekladden som følger med e-tron er nok ganske god. Den lader ikke raskt, maks 8A, så det skal nok litt til at du får varmegang og brannfare i den. Det følger også med en holder slik at du kan feste den ordentlig på veggen. Denne har innebygd DC-vern, som gjør at du lader trygt, selv om du ikke har B-vern i sikringsskapet ditt. Det vil derfor gå bra å lade midlertidig på en 10A kurs, så lenge denne kursen ikke er belastet med annet. Laderen kan også settes ned i 50%-modus, som reduserer ladehastigheten enda mer og blir enda tryggere. Om det settes ned til akkurat 50% vet jeg ikke, men da går det nok også bra at kursen er belastet med litt andre småting.

Det går imidlertid ikke spesielt raskt. Hvis du plugger i med varmt batteri, slik at den ikke bruker opp strømmen på temperaturkontroll, så får du nok ca. 3-5 km rekkevidde per time. Da blir det noen timers lading, så det kan fort bli nødvendig med lading på natten.

IKKE koble noen form for tidsur eller smarte strømkontakter foran laderen, det øker bare risikoen. Laderen rett i støpselet.

Når du ser deg råd til det, få installert en ladeboks (anbefaler Easee) av en elektriker, det er en tryggere og mye raskere løsning. Men du kan fint bruke den medfølgende ladekladden som en midlertidig løsning.

Kåre Knatten

Elektriker må du uansett ha, for å montere B-vern. Vernet koster kr.1-2000,-. Ladeboks med vern koster ca kr 6000,- og oppover. Prisforskjellen vil være rundt kr. 4000,-. I tillegg slipper du å finne frem ladekabelen hver dag. Hvis du ikke har råd til skikkelig montering, har du heller ikke råd til E-tron.

daktari

Jeg mener man bør sette av de 13.000,- som er inkludert trekking av ny kurs, sikring m/b-vern og boks. Årets julegave - spleise på penger til ladeboks. En julegave man får glede av hver dag resten av livet.
Da får man også minst 16A som vil kutte daglig ladetid (for trådstarter) fra ca 10 timer til ca 6 timer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Renzir

Du får vel ikke mer en 8a ut av den audi ladekladden. Det tilsvarer 1,6 kw inn på bilen. Da vil bilen på vinteren lade i realiteten 3-5 km rekkevidde inn på betteriet per time. Skal du ikke lade på netten så får du ikke ladet opp mye strøm fra du kommer hjem til du legger deg alle dager. En ladeboks er veldig sterkt å anbefale, stikkontakt er ikke ment å brukes permanent og må ses på som en nødløsning der det ikke er andre muligheter.

Rav4_EV

Lading fra et husholdningsstikk er ikke anbefalt av fagmyndigheter kan gi deg avkortning i forsikringsoppgjør om det oppstår skade.

Vi som produserer Folkeladeren har 250 installasjonsbedrifter som kunder over hele landet. Disse har gjerne pakkepriser fra 8-11 tusen for et ferdig opplegg.(Boks, materiell, arbeid og dokumentasjon)
Du kan også kjøpe ladebokser med større effekt fra andre leverandører dersom ladebehovet ditt krever det.
Her må du benytte elektriker i vurderingen fordi du er avhengig av at du har nok kapasitet til resten av huset. 
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Sandra87

Vi kan visst ha 16 amper. Kommer til å få egen kurs med b vern. Ingen vits å kjøpe ladestasjon da? Får jo ikke mer effekt?

Elektriker har selv elbil og gjør det på den måten.

Og som noen skriver, det har ingenting med å ikke ha råd. Men hva man bruker pengene på.
Har vurdert å få lagt inn 3 FAS, da vi kanskje bare kommer til å ha elbil i fremtiden. Men tror vi går for denne løsningen nå

Sandra87

Sitat fra: daktari på tirsdag 26. november 2019, klokken 10:24
Jeg mener man bør sette av de 13.000,- som er inkludert trekking av ny kurs, sikring m/b-vern og boks. Årets julegave - spleise på penger til ladeboks. En julegave man får glede av hver dag resten av livet.
Da får man også minst 16A som vil kutte daglig ladetid (for trådstarter) fra ca 10 timer til ca 6 timer.

Hvordan kan det blir så kort ladetid? Jeg snakket med leverandør av easee i dag, og de sa jeg kan få 3,6-3,7 kw ved å bruke Easee sin ladeboks på 16 amper. Tar jo en evighet å lade bilen 😔

daktari

Sitat fra: Sandra87 på tirsdag 26. november 2019, klokken 23:35
Vi kan visst ha 16 amper. Kommer til å få egen kurs med b vern. Ingen vits å kjøpe ladestasjon da? Får jo ikke mer effekt?

Elektriker har selv elbil og gjør det på den måten.

Og som noen skriver, det har ingenting med å ikke ha råd. Men hva man bruker pengene på.
Har vurdert å få lagt inn 3 FAS, da vi kanskje bare kommer til å ha elbil i fremtiden. Men tror vi går for denne løsningen nå
hvis du kan ha 16A, gå for 3x16, 3fas, og få rask lading og jevn belastning  av nettet. Nesten ingen prisforskjell.

Ladeboks er bekvemt, vanskelig å stjele, sliter ikke ut ladekladden som du trenger på tur (og koster 10-15000)

I fremtiden skal vi alle kun ha elbiler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sandra87

Sitat fra: daktari på mandag 25. november 2019, klokken 22:20
Avhengig av fart på turen vil det gå en del strøm. Stort batteri som skal varmes. En kort tur som 3 mil gir kanskje 3 kWh/mil uansett i forbruk på vinteren. (Små turer her i byen på 4-5 km gir svimlende 5-6 kWh/mil for min del, og det er stort sett 40-grense... Har ikke kontrollregnet forbruk mot SOC, men strømmen forsvinner fort).
Jeg tenker du worst case bør regne 20 kWh forbruk pr dag for pendlingen din. Med 10A lading får du 2,3 kW ut av kontakten, og dermed trenger du 10 timer lading hver dag for å få igjen nok.

Da blir konklusjonen at du bør lade på natten, og da bør du skaffe deg en ladeboks med montering til ca 12.000,-. Ser ut som om Elbilforeningen, NAF og CircleK har de beste pakketilbudene inkl. installasjon. Mange flere tilbyr pakker, og sikkert mulig å prute litt.  I tillegg til sikkerhet er det en utrolig bekvemmelighet med ferdig ladekabel hengende på veggen.

Takk for utfyllende svar. Men ladeboks er sikrere enn egen kurs med b vern? Uff blir nesten litt frustrert av dette. Føler jeg må prøve å få en oversikt selv også , siden det virker som det er så mange mulighet. 1 FAS som man har. Man kan legge opp 3 FAS, med tanke på fremtiden. Koster 7000kr. Man kan ha ladeboks eller ikke.
Virker som elektrikere gjør forskjellig også. Håper virkelig min har peiling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA