Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

- Jeg har prøvd elbil. Det funket bare ikke

Startet av Klykken, mandag 25. november 2019, klokken 11:25

« forrige - neste »

jlan

Jeg synes faktisk det ser ut til at vi er høyt oppe på en liste for lavest antall innbyggere pr. ladepunkt. 597 regner jeg meg frem til, mens Nederland har 1618 og Sverige 1976.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Panduck

Sitat fra: jlan på mandag 23. desember 2019, klokken 21:08
Jeg synes faktisk det ser ut til at vi er høyt oppe på en liste for lavest antall innbyggere pr. ladepunkt. 597 regner jeg meg frem til, mens Nederland har 1618 og Sverige 1976.

ladepunkt pr innbygger er vel ikke superinterresant, mer relevant er vel ladepunkt pr elbil?

jlan

Sitat fra: Panduck på mandag 23. desember 2019, klokken 21:38
ladepunkt pr innbygger er vel ikke superinterresant, mer relevant er vel ladepunkt pr elbil?
Tja, gode lademuligheter vil jo stimulere elbilsalget.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Panduck

Sitat fra: jlan på mandag 23. desember 2019, klokken 22:06
Tja, gode lademuligheter vil jo stimulere elbilsalget.

Påstår ikke noe annet. Det som ble sagt var at det ikke sto så dårlig til i Norge dersom man tar antall innbyggere i betraktning. Å peke på at det ikke står så bra til, da man heller bør ta antall elbiler i betraktning, er vel ikke å påstå at gode lademuligheter ikke stimulerer elbilsalg?

arthur

Hverken ladepunkt per innbygger eller per bil gir vel det helt riktige bildet da svært mange kan lade både i hus og hytte som det finnes et ikke helt ubetydelig antall av her i landet.

Hvis man liker lek med tall så kan man jo til sammenligning nevne at det finnes kun 1.750 bensinstasjoner her i landet, ikke så mange når disse skal deles mellom fem millioner innbyggere og rundt treogenhalv millioner motoriserte kjøretøy.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jlan

Nei, for å få et  riktig bilde må en nok ha mer statistikk ja. Men i mangel av det var det litt synsing om hva som var relevant å se på. Nå vet jeg ikke helt hva som ble regnet med som ladepunkt her, men hurtigladertetthet sier ihvertfall noe om muligheter for elbilbruk på lange distanser. I begynnelsen var tetthet av ladestasjoner viktig, for at biler med kort rekkevidde i det hele tatt skulle rekke frem. Nå er det vel antall punkter som begynner å bli viktig. Og der ser vi at Norge har et høyt antall ladepunkter pr. ladestasjon. Men kanskje vi heller burde sammenligne totalt antall kW ladekapasitet, for en hyperlader kan jo betjene betydelig flere biler enn en 50 kW lader.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Jalla

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 23. desember 2019, klokken 20:40
Les dagens nyhet fra Nettavisen. Norge er ikke best   :-1: :-1: nå må politikerne våkne opp og reagere og få ut flere ladestasjoner. I Nord Norge er det nesten ingen
Er det ikke litt for lett å rope "nå må politikerne våkne" - burde ikke dette kunne løses av private hvis det faktisk var etterspørsel pg økonomi i det?

Vi har etterat vi fant olje for 50 år siden blitt ganske syke her i Norge - har vi et problem så skriker vi på staten. Slik kan vi faktisk ikke fortsette å gjøre, for vi har gjort det i alt for mange år allerede.

Hvis du ikke tror dette er et problem så kan du sammenligne statsbudsjettet i Finland og Norge - det er nesten samme antall innbyggere, men det norske budsjettet er godt på vei dobbelt så stort.

arthur

Sitat fra: jlan på tirsdag 24. desember 2019, klokken 09:52
Nå vet jeg ikke helt hva som ble regnet med som ladepunkt her, men hurtigladertetthet sier ihvertfall noe om muligheter for elbilbruk på lange distanser.

Muligens, men ikke nødvendigvis. Selv består det aller meste av min langkjøring turen mellom to egne boliger med lademuligheter "hjemme" i begge ender. Jeg tror ikke jeg er helt alene i så måte. Når så jeg f.eks en ladekø sist? Kan faktisk ikke huske å ha sett det noen gang.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA