Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

- Jeg har prøvd elbil. Det funket bare ikke

Startet av Klykken, mandag 25. november 2019, klokken 11:25

« forrige - neste »

Klykken

Her er ei som føler for å dele sine erfaringer etter feilvalg av bil med elektrisk drivlinje.
https://www.tv2.no/broom/11004917/

Burde vært denne overskriften "Jeg har prøvd Renault Zoe - den passet ikke mitt bruk."
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

hgs

Kunne vært slik:

"Jeg har prøvd fossilbil - det funket bare ikke"
PS: Jeg bekrefter overfor Broom at min fossilbil var en Trabant fra DDR.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

https://www.motor.no/artikler/2017/juli/feil-ladekart-for-renault-elbil/

Hun har nå hatt denne bilen en stund da til tross for at hun bor i leilighet uten lademuligheter og kanskje har valgt feil bil?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

Men, det er jo ikke så lett da når rekkeviddene som reklamen prediker har lite hold i virkeligheten...

Og, de fleste av oss er entusiaster og kan leve med litt planlegging og plunder, men vi har veldig lang vei å gå for at det skal være like enkelt som å fylle tanken. Og før vi aner tar de bort fordelen som har kompensert for plunderet...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maximus

Ikke noe stress. Størrelsen på batteriene kommer bare til å fortsette å øke, ladehastighetene går opp, modellutvalget stiger, prisene går ned.

Det kommer seg. Om ti år vil de aller fleste ha glemt at vi i det hele tatt hadde disse diskusjonene. Elbiler vil ha vært det vanlige en god stund allerede.


Det er nok heller risiko for scener som dette: (advarsel, dårlig humor følger)

For da, når den gamle entusiast starter opp veteranvogna si, kommer alle ekle tyggegummiluktene moralister i gata til å løfte nesa over eksosen til strøkets eneste fossilbil å si: " æsj, det lukter røyk her, røyk er farlig for kreften."  :P

(fritt etter Odd Børretzens "måkene"):


https://youtu.be/yd0ECzkXUEc

Ferry

Hvor ble det av kommentarfeltet på Broom? Mye ekspertise der  ;D

turfsurf

"Elbilen min kunne ikke lades på mange offentlige ladestasjoner. Med adapter tok det nesten dobbelt så lang tid."

Litt ærlighet fra bilselgere eller litt research hadde hjulpet mye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

HCO

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 25. november 2019, klokken 17:31
(...) men vi har veldig lang vei å gå for at det skal være like enkelt som å fylle tanken (...)

Ikke enig. Allerede vår første elbil, en Zoe med 23kWh batteri, var enklere å leve med i hverdagen enn fossilbil - inkludert fylling av "drivstoff". Den ble naturlig nok lite brukt til langtur, men holdt til 90%.

Med Tesla er også langturene blitt enklere (og ekstremt mye billigere) enn før. Som kjent er det "plug and play" på Tesla ladestasjoner, og ladehastigheten er blitt ekstremt bra. De få gangene jeg har ladet etter siste oppgradering av "pumpene" har jeg typisk fått 130-140kW (grunnet Teslas smarte forvarming av batteriet ved navigasjon til ladestasjon).
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

RJK

Sitat fra: Ferry på mandag 25. november 2019, klokken 23:37
Hvor ble det av kommentarfeltet på Broom? Mye ekspertise der  ;D

Skal absolutt være med på at det er mye forskjellig som kommenterte der, inkludert noen få brukere som alene stod for flere av brukernavnene. Enkelte av disse med en særdeles stor interesse for å bre ut med feilinformasjon og repetisjon av argumenter som allerede har vært kraftig tilbakevist.

Kommentarfeltet ble visstnok tatt ned etter mistanke om at det ikke fulgte reglene etter GDPR. Om det er den hele og fulle sannheten, kan man alltids lure på, spesielt med tanke på det jeg skrev i forrige avsnitt.

Min kontakt med redaksjonen tilsier at de parallelt kjører to løp.

Løp 1: I samarbeid med Disqus prøver å gjøre endringer slik at dette oppfyller GDPR

Løp 2: Tester ut alternative forum-leverandører for å se om de får ønsket innhold og muligheter, innenfor prisområdet de ønsker å holde seg innenfor.

Nå er det riktignok over 2 uker siden sist jeg var i kontakt med de, men ønsker ikke mase på de. Men tror de nå er på smertegrensen for hvor lenge de kan være uten forum, og likevel ikke miste for mange av debattantene.

I forhold til artikkelen nevnt, det er dessverre for mange slike artikler som kunne vært aktuell for 2 år siden, men med de elbilene man får kjøpt nå, og som kommer i løpet av neste år, så faller denne artikkelen i et merkelig lys.

Selvsagt er det problematisk om du kjøper en elbil som klarer distansen basert på NEDC-rekkevidde på en gunstig dag, og alltid under 80 km/t.

Selv 40-kWh-utgaven av Zoe som nå fases ut, og som det har vært annonsert og visst frem en  50-kWh-utgave av allerede, ville vært veldig mye mere egnet. Altså snakker de om en utgave som har vært utfaset i en god stund allerede før artikkelen kom på trykk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

fredag

Jeg prøvde mobiltelefon, men det funket bare ikke. Har ikke strøm i hulen der jeg bor. Selger forklart ikke at mobiler må lades, og at lading kan være vanskelig å få til for oss som bor i huler i fjellet. Slitsomt å måtte gå innom biblioteket eller kafe en time hver eneste dag for å kunne lade mobilen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Måkemannen

Sitat fra: jlan på torsdag 12. desember 2019, klokken 12:47
https://www.tu.no/artikler/mobil-og-pda-pa-hydrogen/261678
Det er bare gått 13år, vær nå litt tålmodig!

Det er en veldig fremtidsrettet teknologi, hør bare: ikke batterisøl, ikke forurensende strømproduksjon.

Electric cars in Norway

#14
Les dagens nyhet fra Nettavisen. Norge er ikke best   :-1: :-1: nå må politikerne våkne opp og reagere og få ut flere ladestasjoner. I Nord Norge er det nesten ingen.

https://www.nettavisen.no/livsstil/norge-er-det-store-elbillandet--men-best-pa-ladestasjoner-er-vi-ikke/3423900532.html


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA