Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bakkeklaring... mulige tiltak?

Startet av ang123, mandag 25. november 2019, klokken 10:17

« forrige - neste »

ang123

Hei,

Har nå endelig fått prøvd en EQC og sitter igjen med et veldig godt inntrykk. Likte denne klart bedre enn I-Pace (og den er også veldig fin).

Men en beklagelig showstopper var denne bakkeklaringa. Selgeren påstod at det er 14 cm. Vel min telefon er 14 cm på høykant, og den gikk ikke under (det laveste er mellom framhjulene). Jeg tenker 12,5 er mer riktig. Og det er i grunn ganske lavt. Jeg trenger ikke nødvendigvis 20 cm, men den bilen jeg har i dag er ca 14 på det laveste og det går akkurat greit på de veiene jeg forviller meg inpå nokså ofte.

Så, kan man se for seg noen grep for å øke bakkeklaringa litt?

chargedup

Som ang123 sier kan det muligens bli litt høyere med andre dekkdimensjoner.  De som er gode på Pi klarer vel kanskje å regne ut diameteren/høydeforskjellen? Kjipt når dekkene blir slitt da :P

Teoretisk mulig, men praktisk ikke mulig å heve den med hevesett. Med det mener jeg at kravet dersom bilen skal heves er at man må kjøpe TÜV godkjent hevesett til EQC (finnes sannsynligvis ikke og kommer kanskje heller ikke til å komme) og kanskje senke lyskjegle, hengerfeste og ta 4hjulskontroll for å få det godkjent. Da vil du ha nye fjærer og dempere slik at komforten du trolig merket under prøvekjøringen er borte.

Ellers har du jo løsningen fra forrige århundre med å kjøpe heve/senkesett fra Biltema til 50kr, men dette anbefales absolutt ikke og er nok strengt forbudt.

Dersom høyden på EQC er for lav for deg, er min anbefaling å kjøpe en av de andre konkurrentene.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Egil Fonn

#2
Her er et eksempel på endring på + 4,74%. Det medfører økt diameter med 3,41cm /2 = økt bakkeklaring med 1,7 cm
Link til dekk kalkulator: http://www.dekkalkulator.com
         235/55-R19     245/55-R20     Endringer            Avvik 80 km/t
Omkrets   226 cm     236.72 cm    10.72 cm (4.74%)    3.62
Diameter   71.94 cm     75.35 cm     3.41 cm   
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

ang123

Takker for innspill. Skal høre med selger hva de tenker om økt hjuldimensjon, men det aner meg at løsningen nok er en annen bil ja. Synd, for jeg liker EQC svært godt.

Trond.m

#4
Sitat fra: ang123 på tirsdag 26. november 2019, klokken 08:52
Takker for innspill. Skal høre med selger hva de tenker om økt hjuldimensjon, men det aner meg at løsningen nok er en annen bil ja. Synd, for jeg liker EQC svært godt.
Tviler på at det er en løsning å øke dekkdimensjon. Skal det bety noe i praksis så må du vel øke bakkeklaringen med minst 2-3 cm. e-Tron selges til kampanjepris nå, så akkurat nå er prisforskjellen til e-tron 55 ikke så stor. Selv om du teoretisk øker dekkets radius med 1,7 cm, så må du kanskje ha høyt lufttrykk dersom bakkeklaringen øker tilsvarende. Hvis det er kaldt faller trykket, så da har du liten kontroll med hva bakkeklaringen til enhver tid er.

Øyvind.h

Bittelitt større hjul er en god ide, så lenge det er plass i hjulbuen. Dvs at man ikke tar borti innerskjerm ved fullt rattutslag forover/bakover eller ved inntrykket støtdemper.
Det gir bittelitt bedre bakkeklaring, uten at jeg kan tenke meg at endringen bør være noe i nærheten av make or break for noen. Er man helt avhengig av nøyaktig 13-14-15cm klaring høres det ut som man bør velge en høyere bil.

En gledelig av større hjul er at en får bort noe av misvisningen, som vel er 3-4% på EQC? Mener jeg måtte ligge i 94 for å kjøre i 90 eller noe sånt. Sånn unøyaktighet irriterer meg da jeg blir sittende å kalkulere hvilken hastighet jeg egentlig holder. Idiotopplegg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

Bakkeklaring på Eqc er et mulig problem for mitt bruk også. Bestilte bilen etter grundig prøving og det faktum at den har 1800 kg hengervekt som muliggjør salg av min diesel bil med krok. Er nå blitt vant med I-Pace som kan justeres opp til 230mm bakkeklaring.
Dette er en kjempefordel til mitt bruk.
Skal prøve å få testet Eqc litt grundigere på dårlige og dårlig brøytet veier for å se om dette med bakkeklaring blir for problematisk for mitt bruk.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Maxwell_400

#7
Synd at den ikke har fått luft fjæring foran. Bakkeklaringen er 9.7cm fullt lastet og det er når den står i ro. I fart så vil naturlig nok bakkeklaringen bli enda mindre når både dekk og stålfjærer tar i mot støt. Kanskje det kommer et coilover kit en gang, på min senkede Audi satte jeg inn gummiklosser ved behov.

https://www.amazon.com/EliteBuffer-Front-Rear-automobile-booster-performance/dp/B07T26KGQX/ref=sr_1_5?keywords=car+spring+spacers&qid=1575012799&sr=8-5
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA