Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla model s 2017 vs 2018

Startet av AnkyrinB, søndag 24. november 2019, klokken 21:41

« forrige - neste »

AnkyrinB

Vi vurderer sterkt å kjøpe en brukt Tesla model s, den er stor nok til å romme en familie, har lang rekkevidde og det er en elbil.

Jeg var og prøvekjørte en ny model s 2019 for å få en feeling og for å få svar på noen spørsmål jeg hadde. Selgeren i tesla-butikken hadde hipsterbart, tatoveringer og drakk proteinshake, og har sikkert kveldsjobb som bartender på Grunerløkka.

Han solgte inn bilen som en teknologisk vidunder på fire hjul, og han sa at bilen er som en hardware og at den stadig får nye software-oppdateringer fra Tesla. Poenget hans var at eldre modeller av Tesla ikke hadde hardwaren som skulle til for å nyttegjøre seg de stadige oppdateringene. Han kunne fortelle at forskjellene når det kom til hardware mellom 2017 og 2018-modellene var store, og at 2017 kom til å bli utdatert innen 2020, men at 2018 kunne gå an (hvis jeg ønsket å kjøpe brukt).

Har han et poeng eller er han bare en selger som forsøker å overbevise meg om at jeg egentlig burde lande på en ny bil istedet for en bruktbil?

elektrolux

Skulle jeg kjøpt Tesla S, ( Har forresten gjort det ) måtte det blitt en i laveste prisklasse med gratis supercharging, eller den nye med, ehh gratis supercharging og den nye motoren. ( Altså ikke en nesten ny bil med asynkronmotoren)

Bryr meg en døyt om de andre oppgraderingene. Superfornøyd med vår 2013 model, men fikk sjokk da jeg skulle kjøre den med kaldt batteri og så at den brukte godt over 300 Whr / km antakelig grunnet oppvarming av batteriet. Da er det deilig å vite at Smart ED bruker under halvparten så mye strøm.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vollis47

Jeg synes nok det virker som en selger som ville ha deg til å kjøpe ny bil. Selvfølgelig er det ikke alle de eldre bilene som tar del i alle fremtidige oppdateringer. Uansett hvilken du kjøper, får du en bil som er langt foran andre elbiler på de fleste områder.
Teslas ladenettverk er fantastisk. Og betaling eller ikke, er ikke det viktigste. Kanskje med unntak av om du skal kjøre mange langturer. Det største fortrinnet er at ladestasjonene er der, det er mange av dem og det er bare å plugge i, så får du ladestrøm. Helt uten tull med ladekort, app eller SMS. Og bilens navigator har full kontroll på hvor de er.

Kjøp deg en Tesla og sannsynligheten er stor for at du aldri vil ønske deg en annen bil. Bare sørg for at du har gode lademuligheter hjemme! Og helst også ved eller nær eventuell hytte eller andre plasser du besøker ofte.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

automat

Det skjedde mye i 2017, bl.a AP 2.5. Biler produsert etter slutten av august skal ha alle 2017-endringene. I 2018 skjedde det vel ikke stort annet enn at de puttet ekstrautstyr inn i standardsortimentet? Samt endret på reglene for superlading for første eier. I 2019 har det kommet to store endringer.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på mandag 25. november 2019, klokken 00:39
Det skjedde mye i 2017, bl.a AP 2.5. Biler produsert etter slutten av august skal ha alle 2017-endringene. I 2018 skjedde det vel ikke stort annet enn at de puttet ekstrautstyr inn i standardsortimentet?
I 2018 (mars) kom MCU2, som vel er en viktigere endring enn AP2,5.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 24. november 2019, klokken 22:26
Bryr meg en døyt om de andre oppgraderingene. Superfornøyd med vår 2013 model, men fikk sjokk da jeg skulle kjøre den med kaldt batteri og så at den brukte godt over 300 Whr / km antakelig grunnet oppvarming av batteriet. Da er det deilig å vite at Smart ED bruker under halvparten så mye strøm.

Skru på Range Mode så slipper du det høye forbruket i kulda. Jeg har det påslått hele vinteren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Takk for tips. Kjører en da uten batterioppvarming?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kårepåsporet

Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. november 2019, klokken 09:51
Sitat fra: elektrolux på søndag 24. november 2019, klokken 22:26
Bryr meg en døyt om de andre oppgraderingene. Superfornøyd med vår 2013 model, men fikk sjokk da jeg skulle kjøre den med kaldt batteri og så at den brukte godt over 300 Whr / km antakelig grunnet oppvarming av batteriet. Da er det deilig å vite at Smart ED bruker under halvparten så mye strøm.

Skru på Range Mode så slipper du det høye forbruket i kulda. Jeg har det påslått hele vinteren.

Det stod på en lånebil, grusomt, ble jo ikke skikkelig varme i bilen....jeg brygga nok på en lungebetennelse så jeg var nok ekstra frossen....
For meg er rask og god varme noe av det beste med elbil.

jkirkebo

Sitat fra: Kårepåsporet på mandag 25. november 2019, klokken 14:28
Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. november 2019, klokken 09:51
Sitat fra: elektrolux på søndag 24. november 2019, klokken 22:26
Bryr meg en døyt om de andre oppgraderingene. Superfornøyd med vår 2013 model, men fikk sjokk da jeg skulle kjøre den med kaldt batteri og så at den brukte godt over 300 Whr / km antakelig grunnet oppvarming av batteriet. Da er det deilig å vite at Smart ED bruker under halvparten så mye strøm.

Skru på Range Mode så slipper du det høye forbruket i kulda. Jeg har det påslått hele vinteren.

Det stod på en lånebil, grusomt, ble jo ikke skikkelig varme i bilen....jeg brygga nok på en lungebetennelse så jeg var nok ekstra frossen....
For meg er rask og god varme noe av det beste med elbil.

For meg er det motsatt, uten Range Mode synes jeg den pøser på med alt for mye varme. Må jo skru ned til 18 grader da...

Rask varme? Jeg forvarmer da bilen godt ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AnkyrinB

Jepp, det var MCU2 han selgeren tenkte på, han det nevnte det hvertfall spesifikt.

mthoring

Sitat fra: elektrolux på mandag 25. november 2019, klokken 10:26
Takk for tips. Kjører en da uten batterioppvarming?

Ja, og med redusert effekt på klima-anlegget. Skulle ønske det gikk ann å bare skru av batterivarmeren.

Har helt kurrant forbruk for tiden med range mode på, men når det blir skikkelig kaldt så blir kupeen for kald for min smak med den reduserte kupeoppvarmingen.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

elektrolux

Det beste er vel å bruke en mindre og mer praktisk småbil til småturene. e-Up har vist seg å være rekordrask på kupeoppvarming av kupe og tining av vinduer, og til tross for et 6 kW varmeapparat holder den seg til 1/2 forbruket på småturer i forhold til det jeg ser på Tesla S.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kårepåsporet

Har eUp og Model 3, har hatt Model S som lånebil. Jeg opplever Model 3 som en bil fra en annen tid ift Model S, også hva varme angår. Jeg synes eUp er treg å varme opp i forhold.
Men oftest åpner jeg appen for Tesla kort tid før jeg skal en liten tur.
Men jeg tar ofte eUp når vi skal handle litt osv, har med størrelse og risiko for parkeringsskader. Hadde det vært mulig å parkere trygt over alt hadde eUp blitt mindre brukt....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA