Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Virtual cockpit plus

Startet av Scoob98, søndag 24. november 2019, klokken 14:02

« forrige - neste »

eivhelle

Det som er normalt å gjøre når man selger software opsjoner, er å bruke lisensnøkler. Derfor er det tvilsomt om man har gjort oppdateringer så lett tilgjengelig at hvem som helst kan aktivere dem. Det ville i så fall vært veldig uproffesjonelt fra audi sin side.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

opheim

Sitat fra: elektro på tirsdag 03. desember 2019, klokken 17:52Flott, dette skal jeg nok få gjort. Selger snakket om at 2019 modellen ikke «vet hvor den er» og når den kan operere på det nevnte frekvensbåndet, og at detcø er derfor det er deaktivert. Er det et snev av sannhet i dette?

Det er det som er den offisielle forklaringen ja. Årsaken er at 5GHz båndet er regulert i enkelte europeiske land, hvor det da ikke er lov å benytte det båndet til trådløst nettverk for sivile. Trådløs Carplay (og tilsvarene for Android Auto) benytter 5GHz wifi til å kommunisere. For å gjøre det enkelt for seg selv valgte Audi derfor å bare slå av 5GHz wifi, og dermed også trådløs Carplay / Android Auto, i alle biler solgt i Europa. Det var aktivert i biler til det amerikanske markedet. Fra 2020-modellene la de i stedet inn en geofencing-funksjon, slik at 5GHz wifi nå er aktivert by default, men skrus av når bilen kjører over grensen til et land hvor disse reguleringene finnes. En åpenbart mye bedre løsning. Men dette har de p.t ikke tilbudt å sette opp i 2019-bilene, uvisst av hvilken årsak. Det er veldig vanskelig å se for seg at det er hardware-avhengig all den tid både 2019- og 2020-bilene vitterlig vet svært godt hvor de er til enhver tid.

Dersom du aktiverer dette i en 2019 vil du altså rent formelt måtte slå det av selv om du kjører inn i et land som har nevnte reguleringer, i motsatt fall risikerer du potensielt straffeforfølgelse i det landet siden du teknisk sett bryter lokale lover og/eller forskrifter. Såvidt jeg har klart å finne ut er det bl.a Sveits og Russland som har enkelte begrensninger på dette (ikke totalforbud, men enkelte frekvenser er regulert). Resten av Europa synes å være ganske harmonisert, så jeg hadde ikke vært veldig bekymret.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Individual

Noen som har funnet ut noe mer angående Virtual Cockpit plus?

wilderness

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 03. desember 2019, klokken 22:51
Det som er normalt å gjøre når man selger software opsjoner, er å bruke lisensnøkler. Derfor er det tvilsomt om man har gjort oppdateringer så lett tilgjengelig at hvem som helst kan aktivere dem. Det ville i så fall vært veldig uproffesjonelt fra audi sin side.

Erfaringsmessig stemmer dette. Har kikket endel i systemet og de funksjonene som er knyttet til FOD får man ikke enkelt aktivert med en såkalt "ebay-kabel"(dette er en annen diskusjon). Det er som er mulig å "hacke" den lisensmodulen, men det krever noe helt annet enn en "ebay-kabel" og er noe for viderekommede. Dette inkluderer da Virtual Cockpit Plus. Korrigerer meg gjerne om jeg tar feil.

Individual



Erfaringsmessig stemmer dette. Har kikket endel i systemet og de funksjonene som er knyttet til FOD får man ikke enkelt aktivert med en såkalt "ebay-kabel"(dette er en annen diskusjon). Det er som er mulig å "hacke" den lisensmodulen, men det krever noe helt annet enn en "ebay-kabel" og er noe for viderekommede. Dette inkluderer da Virtual Cockpit Plus. Korrigerer meg gjerne om jeg tar feil.
[/quote]

Har orginal lisensiert Ross-tech, ikke e-baykabel.
Kan det utgjøre noen forskjell?
Har selv vært inne i systemet, men finner ingen åpenbare muligheter...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA