Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model X vs Model 3 med hensyn til rekkevidde

Startet av nie, søndag 24. november 2019, klokken 12:29

« forrige - neste »

nie

Jeg har en X75 idag som tenkes byttet til våren når den runder ca 70000km.
Tenker da å bytte til Model 3 Long range. Ny X er dessverre utenfor rekkevidde rent økonomisk.
X75 har oppgitt rekkevidde til 328km.
3 LR har oppgitt rekkevidde til 560 km.

Er det noen som har erfaring med begge og som kan si noe om realismen i disse tallene. Jeg kjenner «realismen» i de oppgitte 328km på X75. Vinterstid på Vestlandet betyr dette ca 250 km rekkevidde.
Men hvordan blir det med de 560km på Model 3?

Kan jeg regne med at de 250km med X blir til MINST 350km på en 3LR?

Jeg er mest ute etter de praktiske erfaringene og ikke en masse teoretiske beregninger basert sommerføre, medvind og 25+.

Vesel

#1
568 km er ihvertfall ikke langt unna realistisk rekkevidde på norske landeveier på sommeren. Tror jeg beregna rekkevidden til å være omtrent 540 km da jeg kjørte lett økonomisk på landeveien i 70-80 km/t i 20-25° C. Hadde jeg lagt meg rett bak en lastebil (1-2 på avstandsholderen) kunne jeg trolig fått betraktelig mer enn 568 km rekkevidde. Ved mer normal, uøkonomisk kjøring så var rekkevidden 450-500 km.

Kjører du med høyt nivå av komfort, gjerne på motorveien i 100-110, og ikke tenker mye på å kjøre økonomisk, så er vi fint nede i halvparten, 370 km, nå på vinteren ved 0° C da.

Uansett bør man beregne å ha noen % å gå på i begge ender for å skåne batteriet, ihvertfall ved hverdagskjøring, så med dette i betraktning har man mindre rekkevidde til overs.

Superchargerne står uansett så tett i Norge og er så billige å bruke, at forskjellen i rekkevidde på 370 eller 540 km har ikke allverdens å si. Ved kjøring i 150 km/t+ på Autobahn i sommer, og i Italia hvor det var forholdsvis lav tetthet av superchargere og andre lademuligheter, så merka jeg at det var godt å ha 75 kWh LR-batteri over 50 kWh SR-batteri da.

Jeg tror 75 kWh i en Model 3 vil gi en vesentlig økning i rekkevidde fra X75 for deg.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

jkirkebo

Min erfaring hittil er at Model 3 SR+ har ca. samme rekkevidde som X75D (vi eier begge). Model 3 LR AWD skal vel gå ca. 35% lengre enn SR+ så da tipper jeg du ender på ca. 340km med samme kjørestil.

Det var forøvrig høyt forbruk uten å kjøre på motorvei. 250km på X75D tilsvarer forbruk på over 260Wh/km, så høyt kommer ikke jeg selv om jeg kjører til hytta (som inkluderer 800 høydemeter opp og 13km med til dels dårlig brøytet grusvei på slutten). På normal landeveiskjøring vinterstid her på østlandet klarer jeg 280-300km. Det skal være skikkelig dårlig vær (mye snø/slaps i veien eller veldig kaldt) før jeg kommer ned mot 250km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GOS

Sitat fra: nie på søndag 24. november 2019, klokken 12:29
Jeg har en X75 idag som tenkes byttet til våren når den runder ca 70000km.
Tenker da å bytte til Model 3 Long range. Ny X er dessverre utenfor rekkevidde rent økonomisk.
X75 har oppgitt rekkevidde til 328km.
3 LR har oppgitt rekkevidde til 560 km.

Er det noen som har erfaring med begge og som kan si noe om realismen i disse tallene. Jeg kjenner «realismen» i de oppgitte 328km på X75. Vinterstid på Vestlandet betyr dette ca 250 km rekkevidde.
Men hvordan blir det med de 560km på Model 3?

Kan jeg regne med at de 250km med X blir til MINST 350km på en 3LR?

Jeg er mest ute etter de praktiske erfaringene og ikke en masse teoretiske beregninger basert sommerføre, medvind og 25+.

Først og fremst: De 328 på X'en er EPA og det må du sammenligne med 500 EPA rekkevidde på Model 3 LR AWD. På vår/sommer/høst så kan du nok ta din rekkevidde erfaring med Model X å multiplisere med 500/328 så har du nok ca rekkevidden du får med Model 3. På vinteren så blir ikke forskjellen like stor da det den relative delen som går til å varme kupe/batteri er større på Model 3 både fordi motorene er så effektive samt at den fortsatt har ett "stort" kupevolum den skal varme opp.

Jeg kjører også mest på Vestlandet (Stavanger og Haugalandet) + noen turer til Oslo / Hafjell. Jeg fikk min Model 3 i februar. Hadde Model S85 RWD i nesten 5 år og model 3 har ett forbruk i helt annen klasse, spesielt når varmeapparatet/batterivarmer ikke er nødvendig. Jeg bruker varmeapparatet lite da det sjeldent er særlig kaldt her, det verken regner eller blåser inn i bilen og jeg har jakke på når jeg går inn i bilen. Både perioden med vinterdekk og med sommerdekk, så hadde jeg ett snitt forbruk som tilsa ca 500 km reell rekkevidde. Må du bruke varme-apparatet mye (annet enn til å gi litt varme, 17-18 grader i kabinen, og fjerne eventuelt dugg) og kjører veldig mye motorvei (>100 km/t) så vil du få en god del reduksjon i disse 500 km. Jeg bruker stort sett aldri varmeapparatet på mine 5 km til / fra jobb med unntak av å fjerne dugg. Gjør du det så får du ett veldig høyt forbruk fordi den da også vil varme batteriet (Er ikke Range Mode On/Off på Model 3). På langtur (la oss si mer enn 1 timers kjøring) så utgjør ikke dette noe vesentlig.
De 500 blir fort 400 km om vinteren dersom du skal ha det veldig varmt, og enda mindre om du bare har småturer og alltid kjører med oppvarmet kupe.

På langtur så vil du få rundt 500 km på 3LR AWD, og med din erfaring/kjøre/varmestil på Model X så vil jeg tror du får nærmere 400 enn 350 km vinterstid. Ikke noe å bekymre seg for,
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Roy N

Med en M3P kjører jeg fra SoC 90% 23 mil med halvparten motorvei i + hastighet hver dag, har 23 gr. auto i kabinen, varme i skinka og varmer opp bilen før jeg reiser hjem. El-bil skal da være komfortabelt.
(Har på stero`n også) Da har jeg ca 20 % igjen ved 0 til -3gr.

Etter min erfaring er 350 km innenfor ved SoC 100%.
2023 Model Y Perf
2019 Model 3 Perf (solgt)

nie

Takker for gode svar, alle sammen.
Har jo ikke egentlig ikke lyst til å selge X'n men har ikke lyst til å eie den når den nærmer seg 100000km heller.

Så da blir kompromisset en 3 Long Range.

Mer enn stor nok til daglig og til å leve med på langtur.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA